recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb i udlandet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøb i udlandet

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Pilen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 08-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: Køb i udlandet
    Sendt: 08-April-2004 kl. 01:25

Er der ingen der bekymrer sig om køb fra udlandet...f.eks Bigpockets i England?. Hvis man køber skiver der, skal de så ikke igennem tolden ved postvæsenet i Danmark, før de sendes videre, med chance for at køber bliver knaldet helt vildt?

Pil

 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2004 kl. 11:31

Hej Pilen

Nej, det slipper man for når man handler indenfor EU's indre marked. Smile

Den pris som firmaet opkræver, er den pris man kommer til at betale. Ingen ekstra omkostninger. Det gælder ved handel i England, Sverige, Tyskland eller ethvert andet EU land.

Der er en lille teknisk krølle, at hvis et firma sælger for mere en såvidt jeg husker 280.000 kr. til et land, så skal firmaet opkræve moms for det pågældende land (istedet for egen moms). Så for firmaer som handler meget med Danmark, kan man risikere at skulle betale 25% moms istedet for måske 15%. Men det er heldigvis firmaets ansvar at opkræve dem, så det man opkræves er stadig det endelige beløb.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
papabear Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2004 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af Pilen Pilen skrev:

Er der ingen der bekymrer sig om køb fra udlandet...f.eks Bigpockets i England?. Hvis man køber skiver der, skal de så ikke igennem tolden ved postvæsenet i Danmark, før de sendes videre, med chance for at køber bliver knaldet helt vildt?



Som Lars skrev: Fra et EU-land er der ingen problemer.

Det kan der til gengæld være med bigpockets - se her:

http://bigpockets.dk


Redigeret af papabear
by PapaBear
(- som mangler afsnit 2 og 19 af 'Allo 'Allo samt BlackBooks afsnit 2 - anyone??)


Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2004 kl. 23:13

Hej Papabear

Jeg tror ikke Bigpockets er hverken værre eller bedre end så mange andre udenlandske postordre leverandører, og jeg vil gerne se en seriøs forklaring på den hjemmeside med Bigpockets forklaringer også. Smile

En ting jeg har bemærket, er at udenlandske firmaer har en anden kultur end de danske, og vi derfor godt kan ende i en fælde dér. Det er ikke nødvendigvis firmaerne der er noget galt med, men vi forventer at de prisen til trods leverer samme høje standard som de fleste danske netbutikker.

Udenlandske firmaer regner ofte ordren for afsluttet når pakken er afsendt fra dem. Det er nu op til speditør/kurer at levere pakken den sidste del af vejen, og firmaerne regner det ofte ikke som deres ansvar at pakken vitterligt når helt frem. Er man ikke hjemme, og kureren stiller pakken udenfor og en forbipasserende snupper den, så regner postordre firmaet det ikke som deres problem. Det er det måske heller ikke, men en dansk butik vil normalt sige ok, vi sender kunden en ny pakke mens vi efterlyser den anden.

Men når det er sagt, så har vi jo nogle ret strikse kreditkort regler herhjemme. Har man ikke fået varen, så kan man bede banken refundere pengene. Det foregår ved at man skriver under på en tro og love erklæring, og så skal de straks tilbageføre pengene. Herefter er det op til butikken at bevise at man rent faktisk har fået varen, hvad der må være svært hvis man ikke har kviteret for den.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
bindestreg1 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 48
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2004 kl. 01:07

Hej

Jeg har kigget lidt på siden (http://bigpockets.dk) og kan ikke rigtig at der er sket noget siden han oprettede den. Der står med store bogstaver at der snart vil komme mere info. Nu er der snart gået et år !!.

Nederst på siden kan man godt nok se hvornår den sidste er gemt, men skal siden tages mere seriøst, skal han lave nogle linier med dato og skrive en slags dagbog. F.eks. 25.06.2003. Stadig ingen pakke.

Prøv at kigge nederst på siden, det lille sorte/hvide loge. Hold musen hen over og se teksten. Hacker-emblen står der. Følg siden og se at emblemet hylder det at hacke.

Citat start

When you put the glider emblem on your web page, or wear it on clothing, or display it in some other way, you are visibly associating yourself with the hacker culture

Citat slut

Jeg skal ikke dømme ejeren af http://bigpockets.dk, men han skal oppe sig noget mere for at siden skal virke troværdig.

Altsammen er jo bare min mening. 

Hilsen
Bindestreg1

--------------------------------------------
Tab og vind med samme sind
Fandens svært at græde, når man har vundet.
Til top
papabear Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2004 kl. 15:08

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:




Jeg tror ikke Bigpockets er hverken værre eller bedre end så mange andre udenlandske postordre leverandører, og jeg vil gerne se en seriøs forklaring på den hjemmeside med Bigpockets forklaringer også. Smile


Så længe alt går vel, er bigpockets sikkert nogenlunde som de andre. De to store forskelle er:

1. Deres fragtrates er væsentlig højere end de (fleste?) andres.
2. De er totalt ligeglade, når noget går galt.

Mht. den omtalte side, så er jeg ret godt orienteret om sagen (læs længere nede). Jeg forstår nu ikke at du betegner den som useriøs - jeg har nok en anden holdning. Fx. tror jeg da ikke at nogen gad at registrere et domæne, blot for at småbrokke sig over at 3 DVD´er måtte brændes om eller lignende

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:


Udenlandske firmaer regner ofte ordren for afsluttet når pakken er afsendt fra dem. Det er nu op til speditør/kurer at levere pakken den sidste del af vejen, og firmaerne regner det ofte ikke som deres ansvar at pakken vitterligt når helt frem. Er man ikke hjemme, og kureren stiller pakken udenfor og en forbipasserende snupper den, så regner postordre firmaet det ikke som deres problem. Det er det måske heller ikke, men en dansk butik vil normalt sige ok, vi sender kunden en ny pakke mens vi efterlyser den anden.



Ja - men den holder jo ikke, så længe firmaet opkræver et total-beløb, hvor fragt er inkluderet.


Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:



Men når det er sagt, så har vi jo nogle ret strikse kreditkort regler herhjemme. Har man ikke fået varen, så kan man bede banken refundere pengene. Det foregår ved at man skriver under på en tro og love erklæring, og så skal de straks tilbageføre pengene. Herefter er det op til butikken at bevise at man rent faktisk har fået varen, hvad der må være svært hvis man ikke har kviteret for den.



Den holder desværre heller ikke altid - og bl.a. ikke i dette tilfælde.

Meget kort historie:

Efter at have handlet hos firmaet tidligere (uden problemer), bestilles nogle CD, DVD og DVD-RW.

Der kommer igen varer.

Der klages

BP svarer, at varen er leveret.

Der klages

BP svarer, at varen er leveret og kvitteret for

Der spørges efter T&T-nummer og transportør, og efter noget tid tid og nogle rykkere oplyses dette endeligt.

Hos transportøren benægtes at der er kvitteret for pakken, ligesom det oplyses at der ingen forespørgsler har været fra BP vedr. forsendelsen (!)

Efter nogen efterforskning hos transportøren viser det sig, at pakken er læsset af på en forkert adresse og det bekræftes at der ikke er kvitteret for den - vognmandens fejl.

Dette oplyses til BP af både køber og transportøren.

BP indvilger i at fremsende en erstatningspakke, idet transportøren jo er erstatningspligtig.

Der sker ikke en fis, så BP rykkes.,

Der sker ikke en skid, så BP rykkes igen nogle gange.

Herefter oplyser BP at pakken er sendt og at de ikke gider høre mere vrøvl.

BP bedes om at oplyse T&T-nummer

BP oplyser (efter rykker) at de intet T&T-nummer har, "da pakken jo skulle sendes for transportørens regning".

Transportøren oplyser, at der altid er et T&T-nummer.

BP rykkes igen for T&T-nummer - ingen reaktion.

Transportøren går nu (under højlydt jamren) med til at checke alle forsendelser fra BP i den givne periode. Det oplyses herefter fra transportøren, at der ingen pakker er afsendt fra BP til køber i det givne tidsrum(!!)

Denne oplysning foreholdes BP, der ikke svarer - heller ikke efter adskillige rykkere.

Ligeledes har henvendelser på bl.a. fax til direktionen for holding-firmaet ingen reaktion givet.

Da varerne var betalt med kreditkort allerede da den første leverance udeblev, er fristen for at trække beløbet tilbage via PBS desværre overskredet.

Resultat: Forbrug af telefon, fax osv. til england ca. 400,- kr  - og ingen varer....
by PapaBear
(- som mangler afsnit 2 og 19 af 'Allo 'Allo samt BlackBooks afsnit 2 - anyone??)


Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2004 kl. 15:57

Hej Papabear

Tak, rart med lidt mere kød på historien Smile

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Peter 2 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 48
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2004 kl. 18:44

Oprindeligt skrevet af papabear papabear skrev:


Da varerne var betalt med kreditkort allerede da den første leverance udeblev, er fristen for at trække beløbet tilbage via PBS desværre overskredet.

Jeg har ikke fundet information om fristens længdewww.dankort.dk, www.net-tjek.dk, www.forbrugersikkerhed.dk, www.betaling.dk, eller www.pbs.dk .

I en vilkårlig bank findes dog disse regler: http://www.lsb.dk/lsb/indhold/omlsb/andre-emner/regler/visak ort.pdf/visakort.pdf som anfører at man skal henvende sig

"snarest muligt og vidt muligt inden 14 dage efter, at De har modtaget kontoudskriften. [...] Modtager De ikke kontoudskrifter på papir, men kontoposteringer i elektronisk form, gælder bestemmelserne i dette punkt 2.5. også."

Men flere af de førstnævnte websites anbefaler, at man kontakter butikken først - og hvis butikken er tilpas sløv, kan der jo gå lang tid, inden man får svar.

Moralen er vel, at uanset hvad butikken svarer på ens henvendelse, skal man hurtigt bede banken om at tilbageføre beløbet.

Så kan butikken lære det!

(Og dukker det senere varer op, er det vel ingen kunst at foretage en ny betaling.)

Til top
papabear Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2004 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af Peter 2 Peter 2 skrev:

Jeg har ikke fundet information om fristens længdewww.dankort.dk, www.net-tjek.dk, www.forbrugersikkerhed.dk, www.betaling.dk, eller www.pbs.dk .



Hmmm.... en henvendelse til banken dengang resulterede i oplysningen om, at fristen var overskredet.

På www.forbrugersikkerhed står der faktisk, at den gængse regel er, at standard-5-årsreglen er gældende.

Jeg ved ikke om disse regler kun gælder indenlands (e-mærket), eller om VISA udenlands også er dækket, det må jeg lige finde ud af.

Tak for info!

(Bortset fra det er bigpockets.co.uk stadig nogle platugler ;-)

by PapaBear
(- som mangler afsnit 2 og 19 af 'Allo 'Allo samt BlackBooks afsnit 2 - anyone??)


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu