recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hardware til HD-output
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHardware til HD-output

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Dallian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Emne: Hardware til HD-output
    Sendt: 15-Maj-2008 kl. 18:21
Hejsa..

Jeg har kigget en del på dette forum, og kan se der er lidt tråde ang. hardware som kan bruges til en HTPC - håber dog i stadig gider tage jer tid til at kigge på min tråd, og rådgive mig til hvad der bedst kan betale sig..

Hardware :
Bundkort - Random asus sli bundkort, kan ikke huske navn..
CPU - AMD Athlon 64-bit 3700+
Ram - Corsair 1gb value
GFX - Nvidia 6800GT 256 ram

Grundet jeg vil bruge denne pc, er at en af mine kammerater har et blu-ray drev til salg, så jeg nemlig kunne bruge denne maskine som HTPC, så jeg endelig kan komme til at se HD-film på mit 32" zepto tv..

Maskinen skal kun afspille 720p, da tvet kun kan tage 720p, er dog sikker på maskinen ikke ville kunne klare 1080p ..

Men vil maskinen kunne klare at sende 720p?
Hvilke updates skal jeg lave på pcen hvis den ikke kan kører 720p?

Håber nogen gider hjælpe mig :)

Mvh Dallian..
Til top
finnogangela Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-September-2004
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2008 kl. 22:02

Du skal formentlig overveje at udskifte grafikkortet

- der er noget med hardwaredecodning på nyere grafikkort, hvor grafikkortets chip (Gpu) aflaster processoren markant - ikke sikkert det er nødvendigt i dit tilfælde (Googl. evt. på "6800Gt+HD" eller "+720P" etc.)

- og så er der noget med noget afspilningsbeskyttelse på HD (HDCP - "Hi def content protection" (eller noget i den stil)) som skal understøttes af gfx (der er vist et hack ("Anydvd"?)

Fra Nvidia 8600 Gts og nogle 8600Gt er HDCP understøttet., menAti er vist kommet med rimelig billige kort, der også klarer det.

Håber nogle af eksperterne, der har begreberne på rygmarven, kigger ind.

Og så skal du jo have noget afspilningssoftware...

Til top
Dallian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2008 kl. 12:07
Først og fremmest, mange tak for responsen

Jeg læste på et forum, at man ikke kunne kører nVidia PureVideo på 6xxx serien, for der skulle man op i 7xxx+ serierne..
-men hvor meget bedre bliver det med purevideo, på de nyere kort???

Hvis i mener jeg min pc, godt kan kører 720p på mit hd-tv, og jeg ikke behøver ny cpu og flere ram, så kunne jeg vel i realiteten købe dette kort : http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=399588&se archArea=&Soegeord=

Håber nogen flere vil komme med nogen forslag til hvordan jeg billigst eller hvordan det vil kører bedst :-)
-venter spændt

Hilsen Dallian
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2008 kl. 17:27
For at kunne afspille Blu-Ray med et tilhørende program (ser bort fra anydvd) skal du have et kort med HDMI udgang, enten "ægte" eller med converter stik. Og det skal understøtte HDCP. Og dit TV skal være det der hedder HD-Ready.

Det kan dit grafikkkort vist ikke klare. Så du bliver nok nødt til at tænke i et nyt. Det kunne udmærket være et Radeon HD 3450 kort (ati) til bare 250kr. Det kan man da lige holde ud rent prismæssigt. Det bruger imidlertid PCI-E sokkel, mon det er hvad du har? Eller er det snarere AGP?

Men så kunne du måske også købe dig et bundkort med samme indbyggede grafik og muligheder ved at købe et bundkort med chipsettet 780G.  Fx det Gigabyte leverer, selv om der nu er flere at vælge imellem. Koster nok 550 kr lige nu, men så kan du også undvære et selvstændigt grafikkort. Det kan klare det du ønsker, endda afspille 1080P. 720P er ikke noget problem naturligvis. Den indbyggede grafik  (HD 3200) har hardvare acceleration og aflaster din CPU ved Blu-Ray.

Om du kan bruge din CPU med bundkortet er afhængig af  soklen, du nu bruger.  Den du nu har, passer ikke i alle bundkort naturligvis, selv om hastigheden er ok. Men en ny med 2 kerner i samme hastighed kan fås for under 400 (sidst jeg checkede) Den ideelle lige nu er nok 4850E fra AMD.   
Dit RAM skal også være SD DDR2 og ikk det du måske nu har, SD-RAM, men heller ikke det koster alverden, kunne nok fås for 300kr for 2 stk 1GB.

En af de ting der er vigtig for en velfungerende HTPC til stuen er faktisk det man ikke hører, nemlig den fraværende støj. Bygger af gamle ting bruger man mere strøm og kan have et alt for højt støj niveau. Det skal man også have med, når man vurderer om det er en fordel med det man allerede har nu.

Måske kunne du også sælge det gamle og derved betragte din samlede pris ved nyt, i et nyt lys?

Jeg har en side om det hele, den skulle du måske lige se på. (link nederst)

Til top
Dallian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2008 kl. 20:46
Ken_T , hold da kæft en masse du ved  ..

Så dvs. min pc er i realiteten oki, hvis jeg bare skifter mit gfx ud til evt det Radeon HD 3450???

Eller hvis jeg evt køber disse 3 ting, og beholder min strømforsyning i mit kabinet - og selvfølgelig mit kabinet, så er der vel ikke mere jeg mangler? right?

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=140353&se archArea=&Soegeord=
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid= ADO5000DOBOX
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid= GA%2DMA78GM%2DS2H

....Og igen, mange tak for hjælpen

Mvh Dallian
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2008 kl. 22:24
Ja, ok, hvis du er tifreds med din PC som den er og den kan tage et PCI-E grafikkort, så kan du nøjes med et grafikkort som det vi snakker om. (HD 3450) Men det ser måske ud som om du har brugt din maskine til spil at dømme efter dit nuværende grafikkort? Og lige HD 3450 er mere til HTPC og klarer sig dårlig i spil. Det kan dog afvikle Crysis, hvis du kender det, ved laveste indstilling og her opnå ca 30 frames (nok lige med den CPU du nu har) Det er flydende uden at hakke (30 Frames) men ikke hvad man vil nøjes med, hvis man spiller meget.

Hvis du vælger din sidste løsning kunne jeg godt anbefale dig at købe 2x1 GB ram, da de nu ikke koster så meget. De kører i dual channel mode hvis de er helt ens og giver dobbelt båndbredde. Man kan købe et sæt der kaldes dual channel. Det er det rigtige ram du ser på (ddr2) Du skal have noget PC667 eller PC800.

Bundkortet er det rigtige fra Gigabyte, anbefalet af mange.

Kan ikke se linket i midten (virker ikke ok), men det ser ud til at det er en AMD 5000+ du har kig på. Du skulle nok vælge en 4850E, som lige er kommet. Den er strømbesparende og lavet i så vidt jeg husker 55nm, hvis ikke 45nm. Afvikler ikke meget varme og er let at holde kold. Den er også hurtig nok. Det er den samme CPU der er brugt i mange test af gigabytes bundkort.

Din strømforsyning kan jo være helt ok, hvis den ikke larmer for meget. Uden at kende den nærmere har den jo kunnet levere tilstrækkelig med strøm til dit nuværende system og jeg tror ikke den skulle udgøre noget problem. Hvis du satser på noget helt lydløst kan det jo være du siden skulle skifte. Ved det ikke faktisk, giv det en chance.

Redigeret af Ken_T - 16-Maj-2008 kl. 22:30
Til top
Dallian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2008 kl. 23:49
Hejsa igen..

Ja jeg har brugt min pc til at game på, for et par år siden (der blev den sammensat) men nu spiller jeg på min zepto bærbar, som afvikler spil ganske fint..
Så den stationere pc blir ikke rigtig brugt, så derfor har jeg tænkt mig at bruge den til htpc, så det gør lige meget om den kan spille spil eller ikke :-)

Men tror så faktisk bare jeg køber et grafikkort som det vi snakkede om og smækker i, i stedet for at købe alt det andet, det kan jeg evt gøre når jeg har fundet ud af om min nuværende opsætning bruger for meget strøm

Hvis du mener resten af pcen kan klare at kører bare 720p da ikke højere er nødvændigt pt, så køber jeg bare det grafikkort
-det er heller ikke så dyrt for pengepungen som det andet, det er jo noget jeg altid kan udvide til..

Mvh Dallian
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2008 kl. 05:27

Oprindeligt skrevet af Dallian Dallian skrev:

Hejsa igen..

Ja jeg har brugt min pc til at game på, for et par år siden (der blev den sammensat) men nu spiller jeg på min zepto bærbar, som afvikler spil ganske fint..
Så den stationere pc blir ikke rigtig brugt, så derfor har jeg tænkt mig at bruge den til htpc, så det gør lige meget om den kan spille spil eller ikke :-)

Men tror så faktisk bare jeg køber et grafikkort som det vi snakkede om og smækker i, i stedet for at købe alt det andet, det kan jeg evt gøre når jeg har fundet ud af om min nuværende opsætning bruger for meget strøm

Hvis du mener resten af pcen kan klare at kører bare 720p da ikke højere er nødvændigt pt, så køber jeg bare det grafikkort
-det er heller ikke så dyrt for pengepungen som det andet, det er jo noget jeg altid kan udvide til..

Mvh Dallian

Den løsning som Ken-t henviser til med bundkort, cpu, ram, gør at din PC godt kan afspille i 1080p, hvilket vel også er nødvendigt, hvis du vil se Blu-ray, mange af dem er jo netop i 1080p.

Til top
Dallian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2008 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Oprindeligt skrevet af Dallian Dallian skrev:

Hejsa igen..

Mvh Dallian

Den løsning som Ken-t henviser til med bundkort, cpu, ram, gør at din PC godt kan afspille i 1080p, hvilket vel også er nødvendigt, hvis du vil se Blu-ray, mange af dem er jo netop i 1080p.

Ja det ved jeg godt.. men mit tv understøtter kun 720p.. så for mig pt, er det jo ikke nødvændigt ..
Til top
Valde1936 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-August-2007
Sted: DK-2800
Point: 431
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2008 kl. 10:58

Du kunne også købe en ps3 og udskifte hardisken til 250 GB, det kan gøres for 3600-3800 kr, Du kan så ligge fx. Vista ind ved siden af ps3 softwaren, det er relativt nemt, du kan evt. se hvordan det gøres hvis du søger på youtube...

Fordelen ved denne løsning er at du får et produkt hvor der løbende kommer nye hardware muligheder, samt at du om 2 år kan sælge skidtet til en pris der % mæssig må forventes at være faldet mindre end en hjemmelavet mediecenter...

Til top
Dallian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2008 kl. 15:06
Tja det er selvfølgelig rigtig nok.
Men er ikke interesseret i at anskaffe en ps3, jeg holder mig bare til en HTPC :)
ellers godt du kommer med nogen forslag
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2008 kl. 15:53
Dallian:

Det er mere kompliceret end du tror. Man kan ikke bare se det som 720P som du nok forenklet tror.  Jeg vil prøve at forklare det nærmere.

Som Pizzabager siger er mange Blu-Ray plader i 1080P og dem skal du kunne afspille selv om dit fjernsyn kun kan vise 720p. Dit TV nedskalerer ganske vist til det format du kan vise, men du skal jo kunne afspille pladen, ikke? (720P er 1280x768 der så på nogle fjernsyn nedskaleres og på andre det modsatte. 1080P er 1920x1080.)

Så er der  den beskyttelse der er på en blu-ray plade,  den hedder BD+. Der skal et softwareprogram til for at kunne afkode denne. PowerDVD af seneste version faktisk som eksempel. Når det er sket skal man have et grafikkort der har HDCP (med indbygget crypto rom)  i forbindelse med en HDMI udgang, som også kunne være en DVI udgang med converter eller kabel.  (hdmi/DVI monteret rigtigt) HDCP krypterer yderligere signalet før det sendes til dit HD ready TV, som så kan afkode dette HDCP krypterede signal.

Man kan godt (når det ellers virker) bruge et program der springer over HDCP leddet, det hedder AnyDVD. Det er ikke ulovligt, men der har været vanskeligheder med det. Om det virker perfekt for nuværende ved jeg ikke.

Af ovenstående grunde er det vigtigt at man har et grafikkort der kan afvikle 1080P. Hvis man ikke har en meget hurtig CPU må man forlade sig på et kort med hardware acceleration for fx h264. Og kortet skal have udgang for HDMI, enten et HDMI stik eller via converter fra DVI.

Det grafikkort man køber med ovenstående egenskaber til en PC løsning, skal have en sokkel der passer til det bundkort man har. Skal nok være PCI-E, skønt jeg ikke ved hvad der kan fås til AGP.

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu