recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering af TV pio 508XD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKalibrering af TV pio 508XD

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
VTSKL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Emne: Kalibrering af TV pio 508XD
    Sendt: 01-Maj-2008 kl. 19:53

 

Jeg har med SpyderII og HCFR leget med indstillinger på mit tv....508XD

Hvidbalancen står ganske fin med ok deltaE

Farvetemp er osse' ret pæn

Her begynder det så at gå skævt...farverne er noget overstyrede. Rettes de til, er de 2 ovenstående umulige at få pænt på plads. Derfor har jeg sat farven til -3

Og gamma er osse noget i skoven....skal den op på ~2.2 bliver billedet alt for mørkt

 

Mine indstillinger for ovenstående resultat er flg.

 

 

AV SELECTION  ***MOVIE***

CONTRAST   30
BRIGHTNESS   +2
COLOUR    -3
TINT     0
SHARPNESS    0

PRO ADJUST > PURE CINEMA
FILM MODE   OFF         &am p;am p;am p;am p;nb sp; 
TEXT OPTIMISATION OFF         &am p;am p;am p;am p;nb sp; 

INTELIGENT MODE   OFF

PICTURE DETAIL
DRE    OFF (Low if you prefer)
BLACK LEVEL   OFF
ACL    OFF
ENHANCER MODE   2
GAMMA    2

COLOUR DETAIL   MANUAL (HOLD ENTER FOR 3 SECS)
COLOUR TEMP  
    R High  -4
    G High  +1
    B High  -1
    R Low   -1
    G Low   +1
    B Low   -1
   
   
          
CTI    OFF
COLOUR MANAGEMENT 
    R     0
    Y    0
    G    0
    c    0
       B    0
    M        0

COLOUR SPACE    1

NOISE REDUCTION
Field NR    OFF
All others    OFF

OTHERS
IP MODE    1



Redigeret af VTSKL - 10-Maj-2008 kl. 11:16
Til top
VTSKL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 09:49

op op op op

Til top
MortenKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 751
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af VTSKL VTSKL skrev:

 

Jeg har med SpyderII og HCFR leget med indstillinger på mit tv....508XD

Hvidbalancen står ganske fin med ok deltaE

Farvetemp er osse' ret pæn

Her begynder det så at gå skævt...farverne er noget overstyrede. Rettes de til, er de 2 ovenstående umulige at få pænt på plads. Derfor har jeg sat farven til -3

Og gamma er osse noget i skoven....skal den op på ~2.2 bliver billedet alt for mørkt

Mine indstillinger for ovenstående resultat er flg.

 

 

AV SELECTION  ***MOVIE***

CONTRAST   30
BRIGHTNESS   +2
COLOUR    -3
TINT     0
SHARPNESS    0

PRO ADJUST > PURE CINEMA
FILM MODE   OFF         &am p;am p;nb sp; 
TEXT OPTIMISATION OFF         &am p;am p;nb sp; 

INTELIGENT MODE   OFF

PICTURE DETAIL
DRE    OFF (Low if you prefer)
BLACK LEVEL   OFF
ACL    OFF
ENHANCER MODE   2
GAMMA    2

COLOUR DETAIL   MANUAL (HOLD ENTER FOR 3 SECS)
COLOUR TEMP  
    R High  -4
    G High  +1
    B High  -1
    R Low   -1
    G Low   +1
    B Low   -1
   
   
          
CTI    OFF
COLOUR MANAGEMENT 
    R     0
    Y    0
    G    0
    c    0
       B    0
    M        0

COLOUR SPACE    1

NOISE REDUCTION
Field NR    OFF
All others    OFF

OTHERS
IP MODE    1

Hvor er det bare super fedt at du gider vidregive dine indstillinger til andre Pioneer ejere - sådan skal det være.

Når jeg engang får taget mig sammen til køb af nyt tv - håber jeg der skulle være andre brugere der vil vidregive deres respektive målinger

Men den tid den sorg - he he

 

Panasonic TX-P50ST50

Panasonic dvd S53

NAD 356 BEE med indbygget DAC

Sonos Connect

B&W DM685
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 10:59

VTSKL, du er nået frem til en fin hvidbalance med en lav delta-E - og dermed er din farvetemperatur også lagt ind omkring 6500K - i alt har du en fin overensstemmelse med at ramme D65 for gråtoneforløbet.

Det, jeg falder over, er at dit setup's gamma-forløb er mindre end godt: For lave lysstyrker (lave IRE-værdier) er gamma'en højest (men dog stadig for lav - afh. af dine betragtningsomgivelser) - mens gamma'en for de højere lysstyrkeværdier (høje IRE-værdier) er lav og falder helt af i toppen. Gamma-forløbet fra IRE0 - IRE100 skal idéelt set være vandret og ligge på den gamma-reference, du har valgt (typisk 2,2 - 2,5).

Det kunne være interessant at se luminanskurven (som er direkte forbundet med gamma-kurven) - måske kan du poste nye luminans- og gamma-kurver - gerne med individuelle forløb for RGB ovenpå den kurve du allerede har vist.

Du selv siger, at farvene ikke er perfekte (overmættede) - men der bør ikke være nogen sammenhæng mellem farve-gamut'en (trekanten der forbinder RGB) og hvidbalancen (på nær sekundær-farvene (cyan, magenta, gul), som man kan påvirke ved at vælge et alternativt reference hvidpunkt (altså forskelligt fra D65)).

Gamma-en hænger sammen med hvidbalancen - men at justere gamma i detaljer via hvidbalancen (RGB-bias og gain) er en besværlig opgave - mildest talt...

Et par spørgsmål melder sig:

1. Hvilken signalkilde bruger du?
2. Hvilken forbindelse mellem signalkilde og TV bruger du?
3. Opskalerer din afspiller/signalkilde?
4. Hvilke indstillinger for SpyderII bruger du i HCFR (i menuen: Measures/Sensor/Configure -> SpyderII Parameters)?
5. Hvilket farverum måler du i forhold til (i menuen: Advanced/Preferences.../References/Color Space -> dropdown-liste)?
7. Hvilken gamma-beregningsmetode bruger du (i menuen: Advanced/Preferences.../References/Gamma calculation -> radio-buttons)?
6. Hvilke omgivelser måler du i (lys)?

(jeg antager, at dit mål for gamma er 2.22)

Jeg kunne godt tænke mig at se dine måledata fra HCFR - måske kunne du poste dem her, i stil med dette (der er vigtigt at lægge mærke til, hvilke parametre jeg har listet (for "primaries and secondaries": xyY, og for "grayscale": XYZ):

PRIMARIES AND SECONDARIES:
 R G B Y C M W
x 0.642 0.248 0.150 0.430 0.203 0.341  0.314
y 0.338 0.633 0.059 0.495 0.321 0.166  0.331
Y 32.322 59.564 6.720 185.368 157.404 72.189 145.935

GRAYSCALE:
% 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
X -0.150 1.351 4.698 11.335 20.311 32 .410 47.154 64.900 85.592 110.646 1 38.004
Y  0.187 1.428 4.965 11.980 21.321 33. 903 49.290 68.209 89.831 116.225 14 5.294
Z -0.237 1.475 5.377 13.090 23.407 37 .500 54.001 74.135 97.055 125.300 1 55.275

(du kan copy'n'paste værdierne fra HCFR ind i dit svar - slevom det ser ud til, at formatteringen af indlæg _kan_ ødelægge værdierne - men prøv...)

Hvis jeg får disse værdier, kan jeg prøve at lave en analyse og syntese af dit setup - så må vi se, om jeg har noget konstruktivt feedback - men det afhænger selvfølgelig af, at dine måledata er valide...

Fyr løs.

 



Redigeret af bantam - 10-Maj-2008 kl. 11:16
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 11:03

Tillægsspørgsmål:

7. Har du forsøgt at lave målinger på hvidbalancen/gråtoneskalaen med forskellige indstillinger for gamma i TV'et (den står til "2" nu)?

8. Samme spørgsmål ved farverummer: Måling af primaries & sencondaries med forskellige indstillinger af Colour space-indstillingen (som står til "1")?

9. Har du prøvet at stille på colour management-indstillingerne (jeg kan se, at de alle står til "0")?

10. Kan du evt. beskrive din procedure/fremgangsmåde i forhold til, hvordan du har grebet opgaven an? Hvad gjorde du først? Og hvad så?

(du skulle vel ikke have adgang til at kalibrere din SpyderII-sensor op mod en mere nøjagtig sensor, f.eks. en EyeOne?)

 



Redigeret af bantam - 10-Maj-2008 kl. 11:14
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 11:24

OK - dine luminanskurver viser (for dem der ikke ved det) gamma-forløbet på en anden måde. Det jeg umiddelbart tror, du ser, er at dit billedet er for lyst og decideret ligner noget, der er mælkehvidt med tendens til at brænde ud ("overstyre") i de lyse områder. Luminans-kurven ligger langt fra idealkurven (den hvide, stiplede kurve).

Det gode er, at RGB-kurverne for gamma/luminans følges pænt ad - hvis de også ligger på referencekurven, så kan du undgå farvefejl (som opstår når man blander en farve med RGB-værdier - hvis RGB-luminancerne ikke ligger individuelt korrekt, far man ikke den blandingsfarve, man forventer).

Tilllægsspørgsmål:

11. Kan du stille på gamma i signalkilden? (mangler stadig at vide, hvilke kilde du bruger - ikke at jeg kender den - men kategorien (f.eks. en PC med et bestemt mærke grafikkort) og tilslutningen (f.eks. HDMI vs. SCART/RGB eller component) kan måske give et hint)

EDIT: Rettede kommentar vedr. farvefejl og RGB-luminansforløb.

 



Redigeret af bantam - 10-Maj-2008 kl. 19:29
/lars
Til top
VTSKL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 11:40

Bantam here goes...(har tilføjet de kurver du efterspørger i første post)

1. Hvilken signalkilde bruger du? Sony DZ230, hjemmebio system.


2. Hvilken forbindelse mellem signalkilde og TV bruger du? HDMI


3. Opskalerer din afspiller/signalkilde? Yes, til 1080i. Ved alm 576p er billedet nemlig noget pixeleret.


4. Hvilke indstillinger for SpyderII bruger du i HCFR (i menuen: Measures/Sensor/Configure -> SpyderII Parameters)? Default setteings. LCD og 300ms read


5. Hvilket farverum måler du i forhold til (i menuen: Advanced/Preferences.../References/Color Space -> dropdown-liste)? , den har jeg ikke rodet i. Stod ligelges på standard, SDTV REC 601, NTSC....


7. Hvilken gamma-beregningsmetode bruger du (i menuen: Advanced/Preferences.../References/Gamma calculation -> radio-buttons)? default igen, Display gamme with black compensation.


6. Hvilke omgivelser måler du i (lys)? Gjort om eftermiddagen med gardiner trukket for... ingen sol eller andre lyskilder der skulle genere.

7. Har du forsøgt at lave målinger på hvidbalancen/gråtoneskalaen med forskellige indstillinger for gamma i TV'et (den står til "2" nu)? Yes, 1, 2 og 3. Gav ikke noget videre udslag der rykkede.

8. Samme spørgsmål ved farverummer: Måling af primaries & sencondaries med forskellige indstillinger af Colour space-indstillingen (som står til "1")? Ja prøvet på colospace 2, så er farverne undermættede.

9. Har du prøvet at stille på colour management-indstillingerne (jeg kan se, at de alle står til "0")? ja har prøvet at rykke godt rundt på det. Det fucker bare for meget på hvidbalancen. Det er ikke lykkedes for mig at få et fornuftigt gråtone forløb. Derfor valgte jeg at skrue lidt ned for farverne, og få et "perfekt" 0-100 ire forløb.

10. Kan du evt. beskrive din procedure/fremgangsmåde i forhold til, hvordan du har grebet opgaven an? Hvad gjorde du først? Og hvad så? Lavede en måling på std. settings i Movie mode og med color temp. på LAV, rettede derefter kurven til manuelt.  .

11. Nope, kan ikke skrue på Gamme på min signalkilde. 

da jeg prøvede at rette farverne til brugte jeg nok 1 time uden at komme frem til noget brugbart, føler jeg!

(du skulle vel ikke have adgang til at kalibrere din SpyderII-sensor op mod en mere nøjagtig sensor, f.eks. en EyeOne?) desværre...

Her er data fra programmet....

 



Redigeret af VTSKL - 10-Maj-2008 kl. 11:45
Til top
VTSKL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 12:01

hvis jeg skruer min kontrast ned til 10, så ser gammakurven sådan her ud...intet andet er i øvrigt ændret...

Problemet er bare at billedet er ubrugeligt....virker som om der er kommet solbriller på skærmen.

 

 



Redigeret af VTSKL - 10-Maj-2008 kl. 12:03
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 12:09

Kan jeg få dig til at kopiere måledata som tekst i den rækkefølge, som du har postet bitmaps?

Gråtoneskalaen skal være i formatet (XYZ - store bogstaver) - farvedata er i rigtigt format - men det er træls for mig at taste dem ind manuelt...

 

/lars
Til top
VTSKL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 12:26

Jeg har smidt data op i en txt fil.

du kan hente den her da det er umuligt at fåd et til at stå pænt her inde.

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=other&file=508 xd.txt

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af VTSKL VTSKL skrev:

hvis jeg skruer min kontrast ned til 10, så ser gammakurven sådan her ud...intet andet er i øvrigt ændret...

Problemet er bare at billedet er ubrugeligt....virker som om der er kommet solbriller på skærmen.

Det man kan sige, er at gamma- og luminansforløbet i de viste kurver er rigtigt flot - men det kan godt være, at lysstyrken er for lav - jeg vender lige tilbage med kommentarer til dine måledata (som jeg antager er den "defekte" gamma-kurve fra starten af tråden?).

Lad mig i øvrigt lige korrigere mig selv: Jeg sagde tidligere at sammenfald mellem RGB-luminansforløbet var godt for at nå de korrekte blandingsfarver... Det er så absolut (mindre end) en halv sandhed: Kurverne skal følge referencekurven (den stiplede hvide kurve - ligesom i eksemplet du netop har postet). Hvis RGB-luminansforløbene er korrekt, er det et udtryk for, at det er muligt, at der ikke er farveblandingsfejl.

Lad os tage et eksempel: Kilden leverer en farve med blandingen R:IRE90, G:IRE50, B:IRE10. Dette svarer på luminanskurven ca. til R:80%, G:22% og B:2% - det er sikkert en rød-brun farve (med blandingsforholdet 3,6:1:0,09).

Men med din nuværende gammakurve aflæser vi blandingsforholdet til R:95%, G:34% og B:2% - altså en forkert farveblanding (med blandingsforhold 2,8:1:0,06).

Derfor er et korrekt gamma-forløb ikke uvæsentligt - men det kan ofte være svært at justere korrekt.

Mere følger...

 



Redigeret af bantam - 10-Maj-2008 kl. 14:30
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 13:25

Sidder og kigger på dine data (jeg antager, at der er tale om XYZ-data og ikke xyz-data - du har sikkert skrevet labels på i hånden eller...?):

Jeg antager, at det er data med den dårlige gamma-kurve, hvilket jeg ikke synes giver mening - men det jeg kan se, er at luminansen for IRE100 (den lyseste hvid) er for lav - den er målt til ca. Y=67, hvilket svarer til en lysudbytte på 67 cd/m^2 eller 19,5 ftL (foot-Lambert).

Udbyttet burde ligge på ca. 35 ftL for en plasmaskærm - altså i nærheden af det dobbelte.

Ofte ser man, at når man skruer op for lysudbyttet (ved at stille kontrasten opad) så knækker gamma-kurven nedad, hvilket ligner dine første resultater til forveksling.

Her er et bud på en procedure til at kalibrere, som måske kan hjælpe dig på vej:

0. Identificer de bedste indstillinger for gamma (det har du gjort) og mode (f.eks. biograf ell. lign.) ved at lave en antal runs på hvidbalancen: Mål gråtoneskalaen igennem hver gang du laver en ændring og finde den bedste kombination (dette kan tage _lang_ tid!).

1. Indstil sortniveauet ved at justere brightness, således at blacker-than-black (BtB) ikke ses. Hvis dit setup ikke kan vise BtB, skal du justere lyset således, at en 2% grå flade netop kan ses mod en (video-)sort baggrund. Her kan du evt. bruge DVE eller et af mønstrene fra HCFR-DVD'en.

2. Indstil kontrasten til ca. Y=122 ved at måle med din sensor på et hvidt element: for HCFR skal det være den hvide, som findes mellem primærfarverne (ikke IRE100 eller 100% hvid i gråtoneskalaen).

3. Juster farverne rimeligt på plads med farvefilter eller via HCFR live-målinger mens du har colour-gamut-billedet på PC-skærmen. Alternativt kan du kan f.eks. pejle efter at Y for den primære røde skal ligge på ca. 21,3% af den hvide, altså noget, der ligner Y(rød)=26.

Det er muligt at farveindstillingerne påvirker luminansen - så du skal lige køre hele proceduren igennem et par gange.

Når dette er på plads, kan du komme i gang med hvidbalance etc.

I næste post vil jeg lige vende tilbage til dine svar på mine spørgsmål.



Redigeret af bantam - 10-Maj-2008 kl. 13:26
/lars
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu