recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt lydsystem, ~10-20k
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt lydsystem, ~10-20k

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Hardgrove Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt lydsystem, ~10-20k
    Sendt: 26-Maj-2008 kl. 00:09
Hey,

Der var stor hjælp, da jeg skulle vælge et TV; hvor valget er faldet på Pioneer, så tænkte, at I måske kunne klare opgaven endnu engang.

Jeg køber et Pioneer-TV her i næste uge og skal dertil også have et lydsystem. Dog er det nogenlunde 50/50 mellem om jeg skal bruge det til TV'et eller til musik, så det skal kunne klare begge opgaver.

Jeg vil selvfølgelig gerne have surround-sound i forbindelse med TV-kiggeri, men hvis det betyder, at jeg er nødt til at gå på kraftigt kompromis med den generelle lydkvalitet jeg ellers kunne have fået ved bare at vælge 2 normale højttalere, synes jeg ikke, at det er det værd.

Jeg tænker, at jeg helst vil smide en 10-15k efter det; og maksimalt 20k hvis det virkelig spiller.

Hvad er jeres bud på hvad der er lyd-pendanten til Pioneer/Panasonic? Altså hvad er der bred enighed om er bedst ift. pris?

Jeg starter i øvrigt helt fra scratch, så har ingen forstærkere, kabler osv. selv.

På forhånd tak, Peter

Redigeret af Hardgrove - 26-Maj-2008 kl. 00:10
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2008 kl. 08:35
Hej Hardgrove,
Hvis du vil op i samme kvalitet som pio/pana på lydsiden, så skal der nok lidt flere penge til, eller også må du "nøjes" med stereo og så senere udvide... Hvilket også er det mange gør!
Dog er det altid smart med en god udgangsstrategi, og jeg tror lidt du må beslutte om du vil gå hele vejen til surround eller holde dig til stereo?
For hvis du vil gå hele vejen, kan du lige så godt snuppe dig en surround reciever til at starte med!
Så enten finder vi en super stereoforstærker, eller en suroundforstærker.
Vi kan også sagtens komme med gode bud på højtalere, men du bliver nødt til at lytte til dem - for der er STOR forskel i hvordan de lyder og hvad man godt kan lide!

Mange hilsener
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Til top
bøllebobb Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 29-April-2008
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2008 kl. 08:37
Som udgangspunkt vil en stereoforstærker til 10.000 spille bedre stereo end en surround forstærker til 10.000. Til gengæld kan stereoforstærkeren ikke spille surround...

Det er kun meget lidt musik som er i flere end 2 kanaler, så skal du op i dvd-audio eller sa-cd, og det kræver en god afspiller, f.eks. en denon 2930, som også spiller dvd film. Jeg har kun hørt godt om den. Så har du fantastisk lyd!

Så vi kan groft sige, at lyd er lig med stereo, og fjernsyn er lig stereo, og film er lig surround. Så har du måske mere brug for stereo end surround.

Det er helt elementært, at jo flere dele der skal være i en forstærker, jo færre penge er der til hver enkelt del, og penge er lig med kvalitet.

Hvis du også skal have højttalere til, så er valget lidt lettere, for 8 højttalere i et 7.1 setup koster flere penge end 2 højttalere.

Så du kan få en god stereoforstærker og 2 forholdsvis gode højttalere til 15.000, så du kan spille god stereomusik. Du kan naturligvis også tilslutte forstærkeren til tv'et, og få god lyd, men det bliver ikke surround.

Det er bare for at få diskussionen i gang, så vi kan finde ud af om du skal have surround eller stereo.

Hvad tænker du?

Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Januar-2007
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2008 kl. 08:52

Jeg købte Pioneer 507 sidste år, som er et totalt fedt tv. Der til har jeg for 2 måneder siden fået Denon 3808. Oprindelig ville jeg have haft NAD, men HFK sagde at NAD satser kraftigt på ren god lyd men til gengæld er lidt bagefter med forskellige features fx de nye HD lyd formater. Så de rådede mit til at vælge Denon, hvilket jeg ikke har fortrudt. Den spiller suverænt. En klar lyd med god spredning i lyd billedet, subben har den også fuldstændig styr på. De nærmere specifikationer kan du se på http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-3808_surround_receiver_sort.htm

Men 3808 koster 12.000,- hvis du skal have 5 højtalere er matcher receiverens kvalitet, subben kan du godt vente med, samt kabler, bliver det nok svært at holde den samlede pris under 20.000,-. Men så kommer kompromisets kunst ind i billedet. For der er jo også Denon 2808 som koster 9.000,-.

Jeg vil dog råde til, at satse på nogle gode højtalere først og fremmest, eventuelt kan du starte med de to front højtalere og så udbygge hen ad vejen, som økonomien tillader det.

Jeg tror egentlig at det er de færreste her inde, der har købt alt deres udstyr på én gang.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
bøllebobb Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 29-April-2008
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2008 kl. 10:26
hvis vi taler om at bygge et anlæg op over tid, er følgende måske en løsning:

Køb en god stereoforstærker og 2 gode stereohøjttalere. Når du så får lyst/råd til surround, kan du købe en lidt billigere surroundforstærker, men en som har pre-out på alle kanaler. Så kan du tilslutte din gode stereoforstærker med dine gode stereohøjttalere til den ok surroundforstærker, og lade stereoforstærkeren trække stereohøjttalerne som en effektforstærker. Så kan surroundrevceiveren trække de andre højttalere i surround anlægget, og du får en fed surround oplevelse.

Til top
Shiva Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Maj-2008
Point: 803
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2008 kl. 12:57

Onkyo TX SR606 + KEF KHT3005SE

Sættet kan fås for under 20k og har ryddet hylderne i alle test hos "What Hi-Fi".

I ren value for money tror jeg ikke det bliver bedre under 20k. Alle der har hørt KEF'erne vil nok give mig ret. De spiller modbydeligt godt.

Nogle gange er det bedre at tie og blive anset som et fjols end at tale og dermed fjerne al tvivl.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2008 kl. 14:14

Oprindeligt skrevet af Hardgrove Hardgrove skrev:

Hey,

Jeg køber et Pioneer-TV her i næste uge og skal dertil også have et lydsystem. Dog er det nogenlunde 50/50 mellem om jeg skal bruge det til TV'et eller til musik, så det skal kunne klare begge opgaver.

Jeg vil selvfølgelig gerne have surround-sound i forbindelse med TV-kiggeri, men hvis det betyder, at jeg er nødt til at gå på kraftigt kompromis med den generelle lydkvalitet jeg ellers kunne have fået ved bare at vælge 2 normale højttalere, synes jeg ikke, at det er det værd.

Det er et svært dilemma du der stiller dig selv i. Afhængig af vigtigheden for stereo lyd (og dermed kvalitets lyd), så er det DET du skal tage op til virkelig overvejelse.

Det er forholdsvis nemt at få et surround anlæg til at lyde rimeligt, når man ser film. Der kan man snildt finde et samlet anlæg til 15-20k. Men hvis du har ambitioner omkring stereo musik, så begynder det at blive svært, hvis det skal være virkelig godt. Jeg tror ikke det er muligt for 20K. Men igen, det er stadigvæk afhængig af, hvor meget du går op i det.

Jeg har netop testet nogle ekstrem fede højtalere, som primært er beregnet til stereo. De starter ved 6K stykket og op til 8K for de dyreste. 2 af dem så har du allerede brændt det meste af dit budget af. Men det er det jeg ville anbefale. (Der er en anmeldelse på vej inden længe).

Alternativ er, at det jeg kender til, så skal du kigge efter noget Gallo Duet. Jeg mener de prismæssigt ligger omkring 2500,- stk, og så en rimelig surround receiver evt. i form af Onkyo. Så begynder det at ligne lidt. Men igen lander du oppe på dit max. og har "kun" et middelmådigt (men alligevel godt) stereo system. Til gengæld har du et fantastisk surroundsystem.

Jeg kan se nogle anbefaler KEF. Det kan bruges, men jeg synes ikke det virker specielt godt til stereo i deres "små" modeller. Det er nok bare mig, men jeg bryder mig ikke om dynamikken i KEF. Måske fordi jeg kun har hørt dem i et forkert setup. 

Men som udgangspunkt, så skal du vurder dit behov for stereolytning. Det er dels det der er det dyreste, men også der hvor dit behov er af størst betydning.

Når du vurder det, så vurder det ud fra, hvor og hvordan du opholder dig, når du høre musik. Sidder du foran højtalerne og virkelig nyder musikken, så er dine 20K hurtigt væk i dyre højtalere. Render du rundt og hører musik som baggrundsunderholdning, så kan du begynde at gå på kompromis med kvaliteten, for du kan ikke høre forskellen alligevel.

Det er ihvertfald mit bedste råd til dig.

Til sidst - Lad være med at bland dit tv ind i det. Det er to forskellige verdener du har med at gøre. Bare fordi du har et specielt tv, så kræver det ikke tilsvarende specielt lydanlæg

Til top
wamsler Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Marts-2004
Point: 163
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2008 kl. 15:58

denne her og nogle jmlab så er du kørende - nærmere hig end kommer du ikke til prisen og den bløde engelse lyd fra arcam matcher focal gulvHT perfekt.....

http://www.audiobutikken.dk/product.asp?product=292&sub= 0&page=1

Til top
wamsler Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2008 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af wamsler wamsler skrev:

denne her og nogle jmlab så er du kørende - nærmere hig end kommer du ikke til prisen og den bløde engelse lyd fra arcam matcher focal gulvHT perfekt.....

http://www.audiobutikken.dk/product.asp?product=292&sub= 0&page=1

Du kan også åvælge dette sær audiopro til den fine surround receiver jeg linker til så har du helt nyt til under 20 K

Til top
wamsler Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2008 kl. 21:50

hov HT link forsvandt skisme...... men her er det

http://www.audiobutikken.dk/product.asp?product=506&sub= 0&page=2

Til top
Hardgrove Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-April-2008
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2008 kl. 18:32
Hey, tak for svarene indtil videre.

Jeg tror jeg kan koge det ned til, at det i hvert fald nu her ikke bliver surround jeg smider skillingerne efter, men "bare" tager stereo; også jf. hvad bøllebobb skriver.

Jeg vil anskyde, at fordelingen nok bliver noget a la sådan her:

TV/film:  45%
"Gå rundt/lave mad/fest etc":  40%
Sidde stille og lytte:  15%

Jeg antager derfor, under den fordeling, at jeg, som skrevet, går efter en eller anden stereoforstærker og 2 højttalere - ved i øvrigt ikke, om det er nødvendigt med andet, flere højttalere etc.? Regner med at bruge Playstation som afspiller, med mindre det er helt skidt(?), hvor jeg i så fald køber en eller anden form for afspiller. Det er MP3er, jeg afspiller (har hørt, at fordi de er komprimerede ift. CDer, at lyden også skulle være dét ringere).

Hvad er så bedst efter det behov?

Peter
Til top
ALCFOTO Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2008 kl. 18:39

hvad med en onkyo forstærker og dali concept højtallere+sub

Kan laves for under 20.000 kr. Vildt tilfreds med mit.

Onkyo 805
Dali Concept10/concept2/center/sub
Pioneer PDP LX5090 KALIB.
Pioneer BDP-LX71
LOGITECH HARMONY 1000
Mine Blu-ray film

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu