recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opløsning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpløsning

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Emne: Opløsning
    Sendt: 28-Maj-2008 kl. 17:15

Hejsa

Hvis vi alt andet lige antager alt andet er som det skal være og kun fokuserer på opløsning.

Var det ikke 70-80" man skulle over for at udnytte 1080p?

Ok.. uanset hvad så kan der jo i spil og BD film godt ses en anelse forskel i opløsningen hvad enten vi snakker 720p eller 1080p - dette vel og mærke på 42" kun! Dog ikke noget der fodrer et 1080p panel fra normal glo-afstand.

Hvis man så går op i projektorklassen og vælger fx. 100" eller hvad størrelserne nu hedder.. er en 720p projektor så ikke helt hen i vejret?

Eller kan jeg slet ikke opstille det sådan?

Formålet skulle være BD samt spil på PS3. Og DVD så længe lager haves forståes på den måde at nye investeringer når de udkommer hedder BD :)

I mit hoved er en 720p opløsning blot ret lille på et så stort lærred. Igen - det er kun opløsning jeg lige her har i tankerne.

Til top
cpedesign Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juli-2007
Point: 96
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2008 kl. 06:02
Synes ikke lige jeg se hvad du præsist spørger om.
Men er den røde tråd ikke:

Du er usikker på om 720p "gør det" når man blæser tingne op på et stort lærred, altså størrelser over 42" og 50" ?

Svaret er ganske simpelt, Du kan se forskel imellem 720p og 1080p på en projector. Altså vel og mærke to forskellige projectore hvor en køre 720p (native) og den anden 1080p (native)

Jeg ved godt du vil holde dig til opløsning kun, men det er scaleren i projectoren som bestemmer hvor godt det skal se ud, det er blandt andet derfor at man kan blæse et PAL signal op på kæmpe lærreder til koncerter osv. uden det ser pixeleret ud.

Det jeg prøver at sige er at alt afhænigt af projector teknologien, så er det muligt at se et "hønsenet" af pixels  når man går meget tæt på. Men det behøver ikke at betyde at det som du vil se på projectoren bliver pixeleret.

Så det korte af det lange er:
Har du penge nok, så køb en 1080p projector. Hvis ikke, så kig på de forskællige projector teknologier, og find udaf hvad der passer dig best.
(der er altså meget der kommer an på ens personlige mening)

Jeg er på ingen måde ekspert, men helt personligt synes jeg ikke nogle af de 1080p projectorer der findes på det private marked lige nu er deres valuta værd.

Sats heller på noget anerkendt, jeg ville vente med at gå efter den hellige gral inde for opløsning. Jeg har selv overvejet nogenlunde de samme ting, og jeg konkluderet at jeg ville vente lidt endnu med 1080p, synes ikke pris og kvalitet går hånd i hånd her.

Jeg venter ihværtfald selv på at 1080p projectore ikke er et "proof of concept" og at de iøvrigt kan fås i en anstendig kvalitet for under 20.000

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2008 kl. 14:36

Hej!

Du rammer faktisk lige præcis det jeg fisker lidt efter..

Jeg var ikke klar over at den scalerede opløsningen op på den måde - det var netop pixelering jeg var bange for. Jeg har aldrig rigtig set en projektor i brug (vi handlede ikke med sådan noget der hvor jeg arbejde i tidernes morgen).

Pengene er bestemt ikke til en 1080p, men hvis det netop var sådan en der var et "must" så ville jeg spare yderligere sammen.

Tak for dit indlæg - jeg er ikke længere så nervøs for at vælge en 720p-fætter :-)

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu