recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra bærbar(Blueray) til fladskærm?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFra bærbar(Blueray) til fladskærm?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
FrannerDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-August-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 97
Direkte link til dette indlæg Emne: Fra bærbar(Blueray) til fladskærm?
    Sendt: 28-Maj-2008 kl. 11:31

Hej

Jeg er så heldig at modtage en hjemmePC indenfor den nærmeste tid - en bærbar med Blueray-drev. Og min nærmeste tanke var så at forbinde denne computer med fladskærmen i stuen, så vi nyde fordelene af en højopløst film på skærmen.

Men ak - af en eller anden mærkelig grund er den bærbare ikke udstyret med en HDMI-udgang. Computeren er kun udstyret med en VGA-udgang.

Spørgsmålet er så: Har jeg ikke ret i, at fordelene ved et Blueray-drev går fløjten, hvis jeg anvender VGA-udgangen på computeren til at forbinde til fladskærmen?

Tillægsspørgsmål: Kan man på en eller anden måde anvende ExpressCard-udvidelsen på computern til at tilføje en HDMI-udgang? Jeg har forgæves forsøgt at google mig frem til det, men det kan være at der er en ekspert herinde, der lige sidder med et guldkorn på dette problem.

Til top
prinder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Juni-2005
Sted: Denmark
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2008 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af FrannerDK FrannerDK skrev:

Spørgsmålet er så: Har jeg ikke ret i, at fordelene ved et Blueray-drev går fløjten, hvis jeg anvender VGA-udgangen på computeren til at forbinde til fladskærmen?

Ja det har du ret i. Blu-ray er krypteret med HDCP. Det kan kun sendes i fuld kvalitet via HDMI. Det burde dog efter min mening være forbudt at sælge en PC med blu-ray drev, der ikke kan afspille blu-ray film. Har den heller ikke en DVI-udgang?

Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895
Til top
prinder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2008 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af prinder prinder skrev:

Ja det har du ret i. Blu-ray er krypteret med HDCP. Det kan kun sendes i fuld kvalitet via HDMI.

Jeg bliver faktisk helt i tvivl. VGA er jo analog og kræve derfor ikke HDCP. Jeg er faktisk lige ved at tro at det vil virke. Men det vil under alle omstændigheder blive konverteret til et analogt signal når det sendes over VGA.

Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2008 kl. 13:20

Så skal jeg lige høre om jeg forstår dig korrekt:

Og fordi at signalet bliver konverteret til et analogt signal, så vil billedet på skærmen slet ikke svare til at kilden er en blueray-disc?

Sagt med andre ord: Jeg kunne lige så godt have smidt en DVD-film i DVD-afspilleren, der sender billedet op på fladskærmen via et HDMI-kabel? (Og måske endda få et endnu billed frem, end hvis jeg anvender blueray-drevet på den bærbare tilsluttet skærmen med et VGA-kabel???)

Jeg er fuldstændig enig i at det burde være forbudt at udstyre en bærbar computer med blueray, hvis ikke der er mulighed for en HDMI-udgang. Men det har jeg desværre ingen indflydelse på, da det er en firmaPC-ordning.

Til top
prinder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2008 kl. 13:59

Og fordi at signalet bliver konverteret til et analogt signal, så vil billedet på skærmen slet ikke svare til at kilden er en blueray-disc?

Jeg formulerer mig vist også lidt uklart

Jo jeg tror faktisk ikke det behøver være så dårligt endda.

Jeg synes bare du skal vente til du får PCen og så se hvordan det fungerer. Der er også meget forskel på hvordan TV håndterer forskellige typer input. Så det nemmeste er at vente og se hvad du synes om det.

Sagt med andre ord: Jeg kunne lige så godt have smidt en DVD-film i DVD-afspilleren, der sender billedet op på fladskærmen via et HDMI-kabel? (Og måske endda få et endnu billed frem, end hvis jeg anvender blueray-drevet på den bærbare tilsluttet skærmen med et VGA-kabel???)

Nej det vil helt sikkert blive bedre end DVD.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2008 kl. 15:26
Ok - jeg venter. Det er bare svært!
Til top
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2005
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2008 kl. 23:42
en normal DVD som ses via scart har en opløsnign på 800x576 (460K pixels)

Din VGA udgang kan sikkert gå højere op, måske fuld HD (2.1M pixels)
- hvis du insistere på DVI kan du givet vis få en docking station til din bærbare som har DVI udgang

Bemærk dog at VGA signal forringes som følge af kabel lændgen, mens DVI (digital) kan være længere uden nogen form for forringelse af billedet. DVI kan derfor stadig give det bedste signal - men ikke nødvendigvis den højeste opløsning
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2008 kl. 06:42
Oprindeligt skrevet af Niels Chr Niels Chr skrev:

en normal DVD som ses via scart har en opløsnign på 800x576 (460K pixels)

Din VGA udgang kan sikkert gå højere op, måske fuld HD (2.1M pixels)
- hvis du insistere på DVI kan du givet vis få en docking station til din bærbare som har DVI udgang

Bemærk dog at VGA signal forringes som følge af kabel lændgen, mens DVI (digital) kan være længere uden nogen form for forringelse af billedet. DVI kan derfor stadig give det bedste signal - men ikke nødvendigvis den højeste opløsning

Det er korrekt at VGA forringes jo længere kabellængden er. Men lange VGA kabler eller VGA kabler i det hele taget er lavet med 75 ohms coax på RGB lederne. Coax er meget robust over lange afstande, også langt mere robust en HDMI/DVI(Der bruger parsnoede ledere)

VGA vil i mange tilfælde være ligeså godt som HDMI/DVI, men desværre så kan mange monitors fladskærme ikke køre med 25 eller 50hz på vga.

Med vga vil du ikke få problemer med HDCP og alligevel få en HD oplevelse.
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu