recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TVIX og NAS spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTVIX og NAS spørgsmål

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Zardos Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 03-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Emne: TVIX og NAS spørgsmål
    Sendt: 03-Juni-2008 kl. 10:54

Hej med Jer.

Nu har jeg kigget rundt i forummet og læst om NAS og Multimediaharddiske fordi jeg skal til at købe den bedste af dem alle, nemlig TVIX 6500 eller er jeg forkert på den? Hvad er egentlig forskellen på den og de meget billigere models såsom Dane-elec, LaCie og Freecom 450 m/WLAN?

Jeg kan også se at de som har f.eks. TVIX har også en såkaldt NAS, f.eks. Synology DS207+,  koblet til.  Hvad er nøjagtig en NAS og hvordan bruges den med multimediaharddisk, hvad gør den egentlig? Hvis jeg ikke har en NAS koplet til TVIX´en, hvad sker der så.

Måske lidt dumme spørgsmål synes I, men jeg er helt ny og grøn på det her område og har læst mange tråde her på forummet f.eks. fra Vildemose og det er bare sort snak for mig at læse fordi jeg ved ikke hvad en NAS gør.  Er det bare enslags server, hvis du har mange pc´er, hvor TVIX´en kan hente ting fra trådløst?

Håber nogen kan hjælpe en som er på vej at købe sin første MMHarddisk.

Ps: Har en trådløs router og tv med DVI.

MVH Z.

Zardos

Lykkelig ejer af TV: Samsung PS-42P3S
DVD Optager: JVC DR-MH300
Receiver: Yamaha RX-V630RDS
Til top
cpedesign Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Juli-2007
Point: 96
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2008 kl. 11:02
Network Attached Storage

en NAS er en hardisk på netværk. Nogle af den (sikker nok dem alle) kan også tilgås via ftp.

Ellers fungere det bare som en delt mappe på netværket, altså din NAS

Skal også lige nævne at nogle af dem også understøtter UPnP som gør forbindelsen til en medie box som også understøtter upnp utrolig nem og problem fri :-) Har selv Synology

Redigeret af cpedesign - 03-Juni-2008 kl. 11:03
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2008 kl. 11:11

Forskellen mellen en TViX og de billige er hvilket formater der understøttes. TViX'en viser stort set alt hvad du smider efter den. Alt efter dit behov finder der skam også gode/billigere alternativer : ISTAR mini, Popcoun Hour, m.m. som alle bygger på Sybase NMT ref. design.

Du behøver ingen NAS, den indbyggde HDD kan sagtens bruges. Det er mere hvis du alligevel skal have en ekstern HDD så er en NAS en fordel da den bare forbindes til routeren (og gennem væk), så kan alle PC'er m.m som er koblet på netværket se den - i modsætning til f.eks ekstern USB HDD som skal flyttes fra PC'er til PC'er.

I min TViX har jeg en 400Gb HDD og den er fyldt med børnenes tegnefilm (og den kommer med når vi tager på ferie). Mine egne film har jeg liggende på NAS'en (da der ikke er mere plads på TViX'en)

Til top
Zardos Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2008 kl. 14:31

1000 tak for de hurtige og klokkeklare svar.  Nu er jeg med på det.

I de tråde jeg har læst, snakkes meget om at de der multimediaharddiske skal understøtte noget som hedder h.264, VC-1 og MKV, ellers er de ikke til nogen nytte.  Er de filformater for det nye HD format eller noget helt andet? 

Jeg leder faktisk efter en ekstern HDD.  Fandt en WD MyBookII, 1 TB for 1300kr, som jeg syntes var billigt.  Men nu da jeg skal investere i en TVIX6500, så ville det være bedre for mig at købe en Synology 207+ f.eks. fordi så kan jeg nemlig streame filer trådløst mellem TVIX og NAS, gennem routeren.  Er det sådan det foregår?  Har jeg forstået konseptet?

Passer TVIX 6500 og Synology 207+ godt sammen? Har de begge f.eks. det der UPnP som gør forbindelsen nem og problemfri?  Eller er der måske noget andet som passer bedre sammen synes I?

Og igen TUSIND TAK for gode, flotte, konkrete svar.

MVH Z.

Zardos

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2008 kl. 14:50

De formater du ref. til er HD formater som du ikke skal regne med at kunne overføre trådløst - det er båndbreden ikke god nok til. HD formater skal afspille fra en intern (eller USB) HDD.

Når du afspiller en fil fra en NAS så "stremes" den faktisk ikke - den afspilles direkte fra HDD'en på samme måde som hvis du afspiller en fil direkte på din PC'er. TViX'en ser NAS'en via enten SAMBA eller NFS protokol hvilket vil sige at man mounter HDD'en/NAS'en og derfor kan se hvad der ligger på den.

Mht NAS skal du finde ud af hvad du vil. Der findes billige modeller som stort set ikke er andet en en HDD'er som sættes i routeren. Synology er både en WEB server/ftp server + mange andre ting. Jeg har alle mine billeder liggende på min, og de er tilgængelige for familien med det samme.

Til top
----OR---- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-April-2004
Point: 787
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2008 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af Zardos Zardos skrev:

I de tråde jeg har læst, snakkes meget om at de der multimediaharddiske skal understøtte noget som hedder h.264, VC-1 og MKV, ellers er de ikke til nogen nytte.  Er de filformater for det nye HD format eller noget helt andet? 

Ja, og glem ikke m2ts. som ofte bruges på Bluray. Understøttes også af Tvix, dog ikke med undertekster.
Til top
Zardos Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2008 kl. 18:49

Ja men 1000 tak for clearing it up guys.

Nu bestiller jeg en TVIX 6500 og en Synology 207+ og prøver at få det til at virke sammen.

Tak for al jeres hjælp.

MVH Z.

Zardos

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu