Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
|
Emne: Sammenligning af analoge udgange Sendt: 09-Juni-2008 kl. 15:41 |
Jeg ved der er flere brugere der ligesom mig er tvunget til, at tilstlutte deres Blu-ray maskiner via analog udgangene, hvis de ønsker at kunne afspille HD-lydformater.
Er der nogen som har prøvet, at sammenligne lydkvaliteten fra de forskellige Blu-ray afspillere på markedet, altså den analoge lyd??
Jeg modtog i dag 2 Blu-ray koncerter. AC/DC: Live in Donington og Celine Dion live in Las Vegas. Den sidste primært som demo skive, pga. dens exceptionelle lydspor.
Jeg må dog bare erkende, at selv et TrueHD 24-bit 96kHz lydspor ud af min Samsung ikke kommer i nærheden af et 640 kbps Dolby Digital spor afspillet i min forforstærker. Det samme gælder 24-bit 48kHz PCM sporet fra AC/DC skiven vs. skivens Dolby Digital spor.
Nu ville jeg heller aldrig købe en CD-afspiller fra Samsung, så det er måske bare hvad man kan forvente 
Redigeret af Iron Man - 09-Juni-2008 kl. 16:14
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8661
|
Sendt: 09-Juni-2008 kl. 15:48 |
Jeg synes ikke at du har brokket dig over filmlyd?
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 09-Juni-2008 kl. 15:54 |
lunddal skrev:
Jeg synes ikke at du har brokket dig over filmlyd? |
Altså du spørger om jeg synes der er forskel her?
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8661
|
Sendt: 09-Juni-2008 kl. 15:56 |
Det burde i mine øjne jo være det samme problem der, når du afspiller et TrueHD lydspor.
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 09-Juni-2008 kl. 16:08 |
lunddal skrev:
Det burde i mine øjne jo være det samme problem der, når du afspiller et TrueHD lydspor. |
Jamen jeg har skam brokket mig før, bare ikke på dette forum 
Det er heller ikke forbi, at der ikke forskel på et TrueHD og Dolby Digital, nogle film mere end andre, men man kan tydeligt høre forskel når man skifter mellem de 2 lydspor når afspilleren laver lyden.
Forskellen mellem forforstærkeren og Blu-ray'en er dog ekstra tydelig med musik, fordi man kan følge trommeslag, guitar, sanger m.m. fremfor et par pistolskud, lidt brum brum bass og en bil springer i luften.
Redigeret af Iron Man - 09-Juni-2008 kl. 16:10
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 09-Juni-2008 kl. 17:13 |
Iron Man skrev:
Forskellen mellem forforstærkeren og Blu-ray'en er dog ekstra tydelig med musik, fordi man kan følge trommeslag, guitar, sanger m.m. fremfor et par pistolskud, lidt brum brum bass og en bil springer i luften.
|
Ja sådan lyder det i DD 5.1, men i TrueHD og DTS HD MA er det ikke bare et par pistolskud, lidt brum bass og en bil springer i luften. Nej her kan du bestemme hvilken caliber og våben, der bruges. En eksplosion er så realistisk at man uvægerligt kigger op i loftet for at se om taget er der endnu. Og det samme med bilen, du føler nærmest at det er dig selv, der sidder i den.
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 09-Juni-2008 kl. 19:49 |
Kampus skrev:
Ja sådan lyder det i DD 5.1, men i TrueHD og DTS HD MA er det ikke bare et par pistolskud, lidt brum bass og en bil springer i luften. Nej her kan du bestemme hvilken caliber og våben, der bruges. En eksplosion er så realistisk at man uvægerligt kigger op i loftet for at se om taget er der endnu. Og det samme med bilen, du føler nærmest at det er dig selv, der sidder i den. |
Jeg er bestemt også enig i, at TrueHD og DTS-MA er deres mindre bødre overlegne, det ændrer bare ikke ved, at mange billigere produkter er meget langt fra at hive det bedste ud af Dolby Digital/DTS og i endnu mindre grad udnytter loss-less formaterne. Dolby Digital er i mit tilfælde så meget bedre, at selv min kæreste tydeligt kan høre det 
Jeg har dog også prøvet, at benytte en Denon AVR-4308 som forforstærker og selvom den kan afkode DTS MA, så lyder det stadigvæk bedre med DTS-core fra min M15. Lyden bliver ikke bedre end de komponenter som sidder i maskinen.
HVIS min forforstærker kunne afkode TrueHD, så ville den stadig få lammetæv af fx en Lexcion-12 forforstærker som afspiller Dolby Digital. Ligesom at en god MP3 komprimering lyder bedre ud af et anlæg til 100 kilo som et CD gør fra et anlæg til 10 kilo.
Redigeret af Iron Man - 09-Juni-2008 kl. 19:55
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 09-Juni-2008 kl. 19:55 |
Iron Man skrev:
HVIS min forforstærker kunne afkode TrueHD, så ville den stadig få lammetæv af fx en Lexcion-12 forforstærker som afspiller Dolby Digital. Ligesom at en god MP3 komprimering lyder bedre ud af et anlæg til 100 kilo som et CD gør fra et anlæg til 10 kilo.
|
aHA! Det får jo en til at overveje om ikke bare man skulle sælge hele lortet, og få sig et 21" crt og en mono vhs. 
Redigeret af Kampus - 09-Juni-2008 kl. 19:56
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 09-Juni-2008 kl. 20:12 |
Kampus skrev:
aHA! Det får jo en til at overveje om ikke bare man skulle sælge hele lortet, og få sig et 21" crt og en mono vhs.  |
Det synes jeg nu ville være dumt Og er lidt af en overfortolkning 
Problematikken er jo ikke så meget anderledes end fx ved projektorer. Selvom om min projektor er full-HD så er jeg da sikker på, at fx Otto på få sekunder kan nævne en masse dyrere 720p projektorer som er langt bedre.
Det er overhovedet ikke minded mod dig Ligesom opløsningen i billedet er lydsporet jo kun én af rigtig mange variable mht. den samlede lydkvalitet. Det er rigtig, at loss-less spor er bedst, men derfor vinder man stadigt lige så meget på forforstærkerdel, DSP, D/A som man altid har gjort.
Og husk nu lige på, at jeg sammenligner med en Samsung Blu-ray afspiller, og tråden handler om analog ud af Blu-ray afspillere.
Redigeret af Iron Man - 09-Juni-2008 kl. 20:19
|
 |
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 558
|
Sendt: 09-Juni-2008 kl. 21:56 |
Det lyder i mine ører, som en defekt Samsung eller en gal opsætning eller lignende! Jeg har endnu ikke oplevet det bedste DD5.1 lydspor komme i nærheden af et lossless af slagsen og her skal selvfølgelig ses bort fra remixede mono spor til 7.1 på en gammel titel 
Lad mig straks bekende, at jeg er en novice udi analog lyd, men jeg formoder ikke forskellen bør være særlig stor og ihvertfald langt fra din oplevelse.
Min gamle Denon 3910 afspillede Master & Commander i DTS via DenonLink på særdeles tilfredsstillende vis og skivens DD.5.1 spor var ikke langt efter. Men derfra og til et lossless 7.1 spor i 24-bit 48-96kHz, DER er godt nok et stykke!
Jeg oplever selv, at det er detaljegraden og klangen, som er markant bedre på de nye HD spor, som gør især film med ambiente lydspor til en fantastisk oplevelse, hvor man føler sig placeret i nålens øje. Det kan ingen DD.5.1 spor komme i nærheden af. Selvom jeg afspiller 7.1 lyd via en PS3'er, så er Denon 3910'eren via DenonLink ingen match. Der er simpelthen ikke nok data i lydsporet til at reproducere den samme oplevelse, uanset udstyrets kvalitet.
Jeg har f.eks. hørt Underworld med både DD.5.1, DTS og PCM lydspor og hvert trin "gi'r den" et hak og PCM et ordentligt ruf i r.... 
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 09-Juni-2008 kl. 22:35 |
Bruce skrev:
Det lyder i mine ører, som en defekt Samsung eller en gal opsætning eller lignende! Jeg har endnu ikke oplevet det bedste DD5.1 lydspor komme i nærheden af et lossless af slagsen og her skal selvfølgelig ses bort fra remixede mono spor til 7.1 på en gammel titel 
Lad mig straks bekende, at jeg er en novice udi analog lyd, men jeg formoder ikke forskellen bør være særlig stor og ihvertfald langt fra din oplevelse.
Min gamle Denon 3910 afspillede Master & Commander i DTS via DenonLink på særdeles tilfredsstillende vis og skivens DD.5.1 spor var ikke langt efter. Men derfra og til et lossless 7.1 spor i 24-bit 48-96kHz, DER er godt nok et stykke!
Jeg oplever selv, at det er detaljegraden og klangen, som er markant bedre på de nye HD spor, som gør især film med ambiente lydspor til en fantastisk oplevelse, hvor man føler sig placeret i nålens øje. Det kan ingen DD.5.1 spor komme i nærheden af. Selvom jeg afspiller 7.1 lyd via en PS3'er, så er Denon 3910'eren via DenonLink ingen match. Der er simpelthen ikke nok data i lydsporet til at reproducere den samme oplevelse, uanset udstyrets kvalitet.
Jeg har f.eks. hørt Underworld med både DD.5.1, DTS og PCM lydspor og hvert trin "gi'r den" et hak og PCM et ordentligt ruf i r.... 
|
- Jeg kan forsikre dig om, at mit system er sat korrekt op.
- Jeg siger ikke, at loss-less ikke er bedre. Jeg kan nemt høre forskel, hvis jeg skifter fra Dolby Digital til PCM, hvis jeg kører lyden ud Blu-ray'en. Samme system samme forudsætninger, her vil Loss-less sporet altid være bedre.
- Det ændrer bare stadigvæk ikke ved, at forskellen i resten af udstyret kan være af lige så høj betydning, og forforstærkeren spiller flottere DD en Blu-ray spiller PCM.
- Folk tror, at har man en receiver til 4.000kr. som kører Loss-less, så bliver lyden langt bedre end fx en 40.000 kroners forforstærker som måske kun kan DD/DTS. Det lyder som om, at kvaliteten af kabinettet, strømforsyning, kredsløb, D/A konvertere, brugen af støjfiltere bare er noget sekundært.
- Hvis man ikke har hørt et DD spor som kan placere én i nålens øje, så vil jeg vove at påstå, at man aldrig har hørt et system gengive DD optimalt.
- Hvorfor skulle biograferne bruge 100.000+ på en Dolby Digital forforstærker? Det er selvfølgelig fordi der kan hentes meget mere end en almindelig receiver kan klare.
Vores sammenligninger af lydsporerne kan i øvrigt ikke sammenlignes. Når du afspiller DD fra din 3910 benytter du stadig DSP, kredsløb, D/A konverting m.m. fra din 3806, det gør du også når du afspiller PCM fra din PS3, forskellen ligger derfor udelukkede i lydformatet og ikke udstyret.
Før der kom TrueHD, PCM m.m. har du så aldrig oplevet, at nogle surround systemer lød sindsygt meget bedre end andre systemer?
Redigeret af Iron Man - 09-Juni-2008 kl. 22:42
|
 |
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 558
|
Sendt: 09-Juni-2008 kl. 22:55 |
Vi er helt enige i, at lossless ved samme system og forudsætninger er bedre og at kvaliteten af en forforstærker, ja anlægget i det hele taget, har enorm indflydelse på kvaliteten af lyden.
Dernæst bliver det et spørgsmål om, hvorvidt et ferrari anlæg til 10.000.000 kr. vil kunne behandle de informationer som findes i 384-640 kbps på en måde, så det lyder bedre end et PCM spor. Se det kommer jo angiveligt an på, om modspilleren er en 3K forstærker med 5 Argon højttalere versus et totalt kvalitetssystem.
Men der er så mange flere informationer til stede i et kvalitets PCM spor, som uanset kvaliteten af anlægget, aldrig vil kunne reproduceres. Så kommer det an på, hvorvidt man synes de 384-640 kbps lyder bedre end de 4.6-?.? mbps der er at gøre godt med i lossless sporet. Med en god receiver og de samme højttalere, er jeg ihvertfald ikke i tvivl og jeg har indtil dato ingen grund til at blive overbevist om andet.
|
 |