recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strøm forbrug på Vista MCE
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStrøm forbrug på Vista MCE

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Emne: Strøm forbrug på Vista MCE
    Sendt: 13-Juni-2008 kl. 11:59

Jeg undrede mig over min Cpu altid var så varm på min nye HTPC(ca.40-50 grader) , Jeg sad så lige og legede med strøm styrings indstillinger, da jeg så at den i de avanceret indstilinger - processor styring stod til 100% på både minimum og maximum, jeg satte den ned til 0% på minimum og sørme om ikke temeperaturen gik fra 25 Grader i smartfan(den viser ca 20-25 grader forkert) til kun 6 grader, dvs ca 26-30 grader.. og blæserstøjen blev markant mindre..

Så satte jeg en 1080p HD Fil på X.264, og lod den kører lidt tid, max belastning på CPU var ca 70-75% i de 5-10 min. efter den tid var temp på smartfan 11 grader(dvs ca 31-35 grader).

Så var altid jo fint, det var bare det der var galt.. den kørte 100% hele tiden, og clockede aldrig ned som den skulle.. MEN så startede jeg MCE og satte tv på.. og vupti, så hoppede den op på 25-29 grader i smartfan igen, jeg undrede mig over at MCE med SD tv lavede så meget mere varme end en 1080p HD fil, og cpu forbruget var en del lavere end da jeg afspillede hd filen.. jeg prøvede at lukke MCE igen, og temp blev på 25 grader..

så gik jeg tilbage i strømstyringen, og sørme om den ikke havde ændret minimum til 100% igen..

Er der andre der har det problem, det skal siges jeg har 2 stk FloppyDTV, ved ikke om det er dem der giver problemer.. har da ikke haft de problemer med min XP MCE før, min gamle X23800+ var altid ganske kølig..

EDIT: lavede lige en fejl med temp under HD afspilning, jeg skrev den var 11 grader, og det passede ikke, temp var ifølge smartfan ca 30, dvs ca 50 grader under HD afspilning, men faldt til de 11=31 grader 5 sek efter jeg stoppede afspilning..

Der må være et eller andet galt med den køler der, synes bare jeg har gjort alt..

Redigeret af Pizzabager - 13-Juni-2008 kl. 13:05
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Januar-2007
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2008 kl. 12:45

Lyder meget mystisk. Jeg har prøvet både XP MCE og Vista MCE og der lavede den ingen problemer.

Jeg har så kun 1 FloppyDTV.

Til top
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2008 kl. 08:36
Jeg bruger bruger også aktivt "cool a'quiet" (AMD) og har ingen af de nævnte problemmer med at den går tilbage til 100%, har du set om det sker igen
- har min sat til min=20% og max=85%
I øvrigt er taskmgr's CPU % relativ til den procent som er sat i strømstyringen....
f.eks. sæt strømstyringen til 85% - så køre din CPU maks 85% af den specificerede clock (men kan stadig belastes 100%)

I mit tilfælde med en X2 3000 som er sat til max 85% køre den "som" en virtual 2.55 Ghz CPU men kan altså stadig belastes 100% i taskmgr...prøv f.eks. at køre sisa soft og tjek hvilken hastighed din CPU er mens strømstyring er sat til max 85% - og bemærk at taskmgr viser 100% cpu mens testen står på

Redigeret af Niels Chr - 14-Juni-2008 kl. 08:37
Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2008 kl. 12:06

Det sker hver eneste gang MCE startes op. jeg kan lukke det sætte det til 0% i strømstyringen og kører HD klip, avi klip og alt det andet, og den bliver på 0% som minimum, men starter jeg mce op, så står den på 100% igen..

legede med cpu køleren igår.. jeg ser mig selv med normal intelligens men den køler kan jeg ikke blive klog på.. da jeg tog den af igår var der kun meget lidt kølepaste på kølefladen, og den var altså sat lige på..

Så satte jeg den på igen med bundpladen på, så den kunne spændes hårdere, det resulterede i at hele bundkortet bukkede og jeg måtte løsne skruerne igen.. men temp målingerne blev noget pænere, nu springer den ikke så meget når jeg starter noget op, og det er jo altid noget..

Til top
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2008 kl. 20:07
jeg kan ikke lige sige hvad som er årsagen, men prøv at skifte til det strømstyrings skema som heder "strøm besparende" - hvis ikke det allerede er det du benytter, men som sagt kun et bud
Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2008 kl. 00:09

Oprindeligt skrevet af Niels Chr Niels Chr skrev:

jeg kan ikke lige sige hvad som er årsagen, men prøv at skifte til det strømstyrings skema som heder "strøm besparende" - hvis ikke det allerede er det du benytter, men som sagt kun et bud

Det er den strømbesparende jeg bruger..

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu