recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nvidia eller ATI
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNvidia eller ATI

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Don Miguel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-November-2007
Status: Offline
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Emne: Nvidia eller ATI
    Sendt: 21-Juni-2008 kl. 14:57

Nvidia eller ATI - hvem af disse to giver det bedste ved afspilning af Blu Ray film 1080p på en HTCP Media Center ved brug af PowerDVD eller WinDVD? Her tænker jeg på billedkvaliteten, skarpheden osv...

Jeg har en 780G motherboard med on-board ATI Radeon HD 3200 grafik og den seneste Catalyst 8.6. Jeg har lagt mærke til, at funktionerne Edge Enhancement og Denoise slet ikke virker ved DVD og Blu Ray. Der er ingen forskel. Er der nogen, der har fået dem til at virke??

Derfor spørger jeg om Nvidia's Edge Enhancement og Denoise virker ved DVD og Blu Ray. Nogen der ved noget??

Jeg har en kammerat som købte et PCI-e Nvidia 8600 grafikkort fra ASUS og han kunne få Edge Enhancement og Denoise til at virke ved Blu Ray så billedet blev skarpere.

Derfor vil jeg gerne vide, hvilke bundkort med on-board Nvidia grafikkort er det bedste til afspilning af Blu Ray film i 1080p. Jeg overvejer at skifte bundkortet ud så jeg kan få Nvidia istedet for ATI, da jeg gerne vil have Edge Enhancement og Denoise til at virke ved BD afspilning.

Så hvilke bundkort anbefaler I, så jeg ikke behøver et separeat grafikkort?

Håber på den store hjælp.

Takker og go' weekend.

Til top
Corax Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 15:26
Nvidia's bud på et onboard 1080p bundkort er Nvidia GeForce 8200. Men 780G skulle være bedre både i spil og video afspilning så jeg ville selv vælge AMD frem for Nvidia her.

Jeg kan desværre ikke hjælpe med edge enhancement og denoise da jeg ikke har nogle af bundkortene.
Til top
SKC3361 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-Maj-2006
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 15:32

det er korrekt at edge enhancement + denoise virker fint på 8600 kortene men den alm. skarpheds funktion - der hvor man justerer kontrast, brightness og farvemætning virker af en eller anden grund bare ikke uanset hvilken type driver man anvender. Er der andre der har oplevet noget lignende? Jeg har prøvet 3 forskellige 8600kort i forskellige maskiner med samme resultat. Jeg har selv et Geforce 7950GT og 7900GS hvor denne skarphedsfunktion virker fint, derfor undrer det mig at man ikke har denne mulighed på de nyere 8600 kort.

Den alm. skarphedsfunktion er meget effektiv i forbindelse med specielt 1080p projektorer og er ikke kun effektiv på videomateriale. Den virker på skrivebord såvel som videoafvikling, Bluray, HD og DVD. Edge enhancement funktionen er ikke specielt effektiv ifh.

Min erfaring med NVIDIA har igennem de sidste 3 år generelt været ret god - jeg ville nok overveje deres nye 9 serie hvis jeg var dig. Kan ikke lige huske om passive kølede udgaver er landet endnu.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 16:01

Til SKC3361:

Jeg har læst, at man ikke kan benytte skarphedsfunktionen på hele Geforce 8 serien, men på 7 serien kan man godt. Det synes jeg bare er ærgeligt, at Nvidia ikke har lavet sådan, at man også kan benytte skarpheden på 8 serien.

Det er klart, at 9 serien er nok det bedste, men jeg vil helst have et bundkort med on-board HD grafik og HDMI stik så jeg kan bruge et fladt kabinet.

Jeg synes godt nok, at der mangler noget skarphed ved afspilning af Blu Ray på mit TV via 780G bundkortet og TV's skarphedsfunktion er ikke nok, så derfor jeg vil have skarphedsfunktion med i Nvidia og ATI. Men det ser nok ud til, at de ikke vil lytte til forbrugerne.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 17:03

Til SKC3361 igen:

Du skrev, at du havde prøvet 3 forskellige 8600 kort. Virkede Edge enhancement og Denoise på alle disse 3 kort? Og hvilke mærke var de - ASUS?

Til top
SKC3361 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 17:18

det var primært Asus og MSI. Og ja, begge virkede fint

Kører dit tv 1:1 pixelmapping? Hvilket Tv har du?

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 17:38

Jeg har en 40" LCD Samsung M87 model. Ja, det kører 1:1 pixelmapping ved at vælge "Just Scan" i menu'en.

Hvis der ingen mulighed er for at gøre billedet skarpere ved HTCP, måske så skulle jeg overveje en Panasonic BD30 standalone Blu Ray afspiller, da billedkvaliteten på denne afspiller har fået meget positive anmeldelser. Men det eneste problem er bare, at jeg ikke vil have en BD afspiller som ikke er multiregion. Derfor jeg har en HTCP så jeg kan se Blu Ray film fra USA ved brug af AnyDVD HD.

Eller måske skulle jeg overveje at sætte et ASUS eller MSI 8600 kort i computeren så jeg kan bruge Edge enhancement. Det er måske bedre end ingenting.

Men jeg er skuffet over, at Edge enhancement og Denoise ikke virker på ATI. Hvorfor laver de så disse funktioner???

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 18:55

Jeg ved ikke hvorfor de laver dem, eller hvorfor de ikke virker

Men - hvis du spørger mig - så burde de slet ikke lave dem

Kunstig edge enhancement eller denoise af en BluRay kilde er jo en helt misforstået tankegang. Man skal da ikke ødelægge billedet fra en BluRay med alle mulige kunstige filtre. Den skal vises så urørt som overhovedet muligt.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 19:44

Til spawn:

Vil det sige, at billedkvaliteten på en standalone BD afspiller er bedre end på afspilning af BD film på HTCP computer? Eller er der også mere noise på en standalone BD afspiller?

Jeg synes også, at der er lagt "sharpen" funktion ind på diverse BD standalone afspillere.....

Takker

Til top
SKC3361 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 20:27

Samsung M86/87 har et utrolig blødt og udtværet billede ifht. f.eks. F86 eller de nye A656. Jeg tror du vil få mest ud af at skifte skærm. Det lyder måske umiddelbart lidt hårdt men M87 har virkelig et "soft" billede på alle kilder, Bluray DVB-C htpc eller whatever.

Overvej at få fat i et F86 - nok Samsungs bedste skærm til dato. Den burde kunne fåes til ca. 7500-10k. Utrolig fin kontrast ifht. at det er en LCD skærm også er den knivskarp" i billedetaljer uden at introducere kunstig shadow detail. Selvfølgelig under forudsætning af at skærmen er kalibreret ordentligt

@spawn

Du har ret til en hvis grad. Der kan være kompromisser i alle typer displays. Negativ skarphed er en ting som visse apparater introducerer i billedet - her er man nødt til at kompensere for de fejl/mangler i billedet for ikke at ende med et direkte blødt og uskarpt billede. En anden ting er jo at mange folk har forskellig smag og måske foretrækker et lidt mere "hårdt" billede mere lidt mere kant.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 20:56

Men hvis en skærm introducerer negativ skarphed - selvom der er tilsluttet en htpc med 1:1 pixelmapping - så er det jo skærmen som er for dårlig. Efter min mening vil man aldrig kunne kompensere for en dårlig skærm ved at forsøge med kunstige filtre. Man kalibrerer sin skærm så skarphed står korrekt med de værktøjer der er tilgængelige og så holder man ellers snitterne væk fra alle de kunstige filtre - det er min filosofi. Der bør ikke være negativ skarphed hvis ellers skærmen er justeret rigtigt.

Jeg accepterer selvfølgelig at man kan have forskellig smag og nogle foretrækker lidt mere kant end andre, men hvis kilden ikke har den kant skal den heller ikke vises med kant - syntes man billedet mangler kant, så er det jo blot fordi man ikke er tilfreds med kilden som den er.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu