recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Formatering af discs - how to??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFormatering af discs - how to??

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
JLee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Emne: Formatering af discs - how to??
    Sendt: 26-Juni-2008 kl. 20:55
Jeg har nu haft min EH770 i nogle uger, og harddisken er ved at være fuld.  Derfor vil jeg gerne brænde noget af indholdet til en dvd. Nu kommer så problemet:

Der er ikke noget menupunkt, hvor jeg kan vælge formatering af dvd medier

Faktisk har jeg opdaget, at flere af de funktioner, som er beskrevet i manualen, ikke findes i on-screen menuerne (f.eks. move chapters).

BUT WHY???

Er det noget med noget firmware opdatering, jeg skal foretage? Er der i så fald nogen, der kan forklare mig, hvordan sådan noget foregår?
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-BCT820 DIGA
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Point: 24782
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 21:03

formaterer den ikke automatisk, når du sætte dvd´en i?

move chapters kan du først gøre, når du har lavet kapitlerne.

firmware henter man på nettet, og brænder på en cd.

edit: jeg ved faktisk ikke om, man kan hente firmware til hdd´en. hvis man går ind under pana blu-ray er der en download, mens der ikke er det under 770.

Redigeret af flemming larsen - 26-Juni-2008 kl. 21:23
Mvh
Flemming Larsen
Til top
JLee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 21:45
Hej Flemming

Den gør det ikke automatisk, og når jeg så prøver at bænde, siger den, at det kan den ikke, før jeg formatterer, men der er som sagt ikke noget menupunkt til formattering.

Jeg har skam lavet kapitler! Var det ikke dig, der påpegede, at Pana ikke gør det automatisk, da jeg skulle vælge model. Jeg har lavet massevis af kapitler og klippet reklameblokke ud og alt det der, men når jeg så går ind i "options", kan jeg kun kombinere, danne eller slette kapitler. I manualen er vist, at der under "options" i chapter view skal være et punkt, der hedder "move" - det er der bare ikke

På samme måde, har jeg fulgt manualens anvisninger for at finde menupunktet til formattering, men jeg kan kun få lov at formattere harddisken

Som du siger, er der ingen opdateringer til min model, så hvad gør jeg??

Jeg kommer til at  STOR-tude hvis harddisken skal formatteres for at installere et eller andet fix

Tanke: Er recoderen mon ligeglad med, om den selv har formatteret?Kunne jeg evt. formattere disc på min pc, indtil jeg får det andet problem løst?

Hvorfor er nyindkøbte blanke discs i øvrigt ikke formatterede, når man køber dem

Redigeret af JLee - 26-Juni-2008 kl. 21:51
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Point: 24782
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 22:02

Oprindeligt skrevet af JLee JLee skrev:

Hej Flemming

Den gør det ikke automatisk, og når jeg så prøver at bænde, siger den, at det kan den ikke, før jeg formatterer, men der er som sagt ikke noget menupunkt til formattering.

det lyder underligt. er det + eller - skiver? i brugsanvisningen til min står der at - skiver ikke kan formatteres, måske fordi det ikke er skulle være nødvendigt, og så kan den ikke se forskel. har du prøvet flere skiver? 

Jeg har skam lavet kapitler! Var det ikke dig, der påpegede, at Pana ikke gør det automatisk, da jeg skulle vælge model. jo da.

Jeg har lavet massevis af kapitler og klippet reklameblokke ud og alt det der, men når jeg så går ind i "options", kan jeg kun kombinere, danne eller slette kapitler. I manualen er vist, at der under "options" i chapter view skal være et punkt, der hedder "move" - det er der bare ikke

hvad er det du skal flytte, og er du sikker på man kan flytte rundt på tingene?

På samme måde, har jeg fulgt manualens anvisninger for at finde menupunktet til formattering, men jeg kan kun få lov at formattere harddisken

har du her så prøvet med både + og - skiver?

Som du siger, er der ingen opdateringer til min model, så hvad gør jeg??

det ved jeg godtnok ikke, hvor er pana eksperten, kampus?

Jeg kommer til at  STOR-tude hvis harddisken skal formatteres for at installere et eller andet fix

Tanke: Er recodere mon ligeglad med, om den selv har formatteret?Kunne jeg evt. formattere disc på min pc, indtil jeg får det andet problem løst?

jeg tror ikke det er samme måde de formatterer på.

Hvorfor er nyindkøbte blanke discs i øvrigt ikke formatterede, når man køber dem

det er nok fordi, der er flere forskellige måder at formattere på.

jeg vil prøve at sætte en + og en - skive i min i morgen, og se om de kan formatteres, for nu kalder konen.

men vi må finde ud af noget.

Mvh
Flemming Larsen
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 22:03
Hej JLee,

På side 30 i den danske manual, står beskrevet hvordan der formateres - og hvilke begrænsninger der er i forhold til at kunne vælge at formatere. Eksempelvis kan DVD-R og DVD-R DL ikke vælges formateret - og DVD-RW kan kun formateres som DVD-Video i menuen (noget besynderligt). Yderligere står "(kun ny disk)" i listen over hvornår menuen kan benyttes (det er lidt uklart - men dækker formentlig kun +R og +R DL medie-typerne)

Oprindeligt skrevet af Dansk DMR-EH770 manual, side 30 Dansk DMR-EH770 manual, side 30 skrev:

≥Sletning af alt indhold på en disk -- Format
[HDD] [RAM] [-RW‹V›] [+RW] [-RW‹VR›]
[+R] [+R]DL] (kun ny disk)
Forberedelse
Tryk på [DRIVE SELECT] for at vælge HDD eller DVD-drevet.
[Bemærk]
[Formatering sletter hele indholdet (inklusive computerdata), og det kan ikke gendannes. Kontroller omhyggeligt, før der fortsættes. Indholdet slettes, når du formaterer en disk, selvom du har indstillet beskyttelse.]
Efter udførelse af trin 1–3 (side 29)
4 Tryk på [3, 4] for at vælge “Format HDD” eller “Format Disc” og tryk på [OK].
5 Tryk på [2, 1] for at vælge “Yes” og tryk på [OK].
6 Tryk på [2, 1] for at vælge “Start” og tryk på [OK].
En meddelelse vises, når formateringen er afsluttet.
[Bemærk]
≥Formatering tager normalt et par minutter, men den kan tage helt op til 70 minutter ([RAM]).
≥Afbryd ikke strømforsyningsledningen under formateringen. Dette kan gøre disken ubrugelig.
7 Tryk på [OK].
[Bemærk]
≥Når en disk er blevet formateret vha. dette apparat, er det måske
ikke muligt at anvende den på et andet apparat.
≥[-R] [-R]DL] [CD] [USB] Formatering kan ikke udføres.
≥Du kan kun formatere DVD-RW som DVD-Video format på apparatet.

Udfør undervejs trinene 1 til 3 på side 29 i sektionen "Almindelig fremgangsmåde" - som det fremgår i ovenstående

Oprindeligt skrevet af Dansk DMR-EH770 manual, side 29 Dansk DMR-EH770 manual, side 29 skrev:

1 Mens der er stoppet
Tryk på [FUNCTION MENU].
2 Tryk på [3, 4] for at vælge “To Others” og tryk på [OK].
3 Tryk på [3, 4] for at vælge “HDD Management” eller “DVD Management” og tryk på [OK].
≥Når HDD er valgt, vil “Delete all titles” og “Format HDD” blive vist.

Vær opmærksom på alle de små sorte [HDD] [RAM] [-RW(VR)] ikoner der er strøet rundt i manualen - de kan have betydning for om du ser pågældende menu-punkt med den type af medie du benytter (det kan måske forklare hvorfor du mener at opleve forskelle mellem din optager og manualen).

/Lars

Redigeret af laursen - 26-Juni-2008 kl. 22:06
Redaktør, recordere.dk
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 22:15
Hej JLee,

Tanke: Er recoderen mon ligeglad med, om den selv har formatteret?Kunne jeg evt. formattere disc på min pc, indtil jeg får det andet problem løst?

Du har endnu ikke skrevet hvilken medie-type du forsøger at benytte.
Bemærk at DVD-R og -R DL formateres første gang de isættes optageren - og derefter ikke kan formateres igen.
Bruger du en DVD+R/+RW/-RW som har været skrevet til på en PC eller fremmed optager, kan det muligvis hjælpe at køre Format rutinen fra programmet DVDInfoPro på PC'en.
Du skal efterfølgende formatere mediet på optageren også !!

Fordi der bl.a. er flere forskellige Filsystemer at vælge imellem (DVD-Video, -VR, +VR mv).

/Lars

Redigeret af laursen - 26-Juni-2008 kl. 22:15
Redaktør, recordere.dk
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 22:26
Hej JLee,

Jeg har skam lavet kapitler! Var det ikke dig, der påpegede, at Pana ikke gør det automatisk, da jeg skulle vælge model. Jeg har lavet massevis af kapitler og klippet reklameblokke ud og alt det der, men når jeg så går ind i "options", kan jeg kun kombinere, danne eller slette kapitler. I manualen er vist, at der under "options" i chapter view skal være et punkt, der hedder "move" - det er der bare ikke

Det lyder som om du kigger det forkerte sted i manualen - der er to steder "Kapitel operationer" er beskrevet. Ét for original titler på side 23 og et andet for afspilnings-lister (playlists) på side 25. "Move" kan kun anvendes i forbindelse med afspilnings-lister. Har du oprettet en sådan som du arbejder på (side 24) - eller er det den originale optagelse du forsøger at redigere i (for så er kun Delete, Create og Combine mulige) ?!

Jeg gætter på at du ikke har oprettet en playlist

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
JLee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 22:34
Hej Flemming og Lars

Tak for jeres råd.

Jeg anvender aktuelt dvd+R DL, men har også dvd-r, dvd-rw og dvd-ram.

Det er punktet “DVD Management”, der ikke vises, når jeg følger manualen. til gengæld ser det ud til, at "side 30"-fremgangsmåden virker.

EDIT: Når jeg bruger -rw, kommer “DVD Management” frem, så det er nok bare noget med +r formatet....

Redigeret af JLee - 27-Juni-2008 kl. 08:46
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126
Til top
JLee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Det havde jeg droppet, da jeg forstod det som om, man så ville bruge mere plads på harddisken (som jo næsten er fuld i forvejen - alle 400 GB)

Det er sgu en smule pinligt, at jeg ikke kan læse indenad, men så er det jo godt, at du kommer mig til undsætning og forklarer, hvad der egentlig står. Jeg har mest benyttet den engelske manual, da den danske er nooget amputeret i forhold til, men måske er den så til gengæld lettere at finde rundt i...

Det, jeg ville bruge "move" til, var at checke, at overgangen mellem kapitlerne blev, som jeg ønskede. Der bliver jo kortet nogle frames af, når man sletter reklameblokken. Det er vildt irriterende, når man tålmodigt har siddet og lavet kapitler og afspillet, og alt er i orden, og så sletter man reklamerne, og pludselig mangler det første ord eller starten på musikken eller noget

Kan jeg gå udfra, at en optagelse, som brændes til en -rw disc, vil være identisk med en, som brændes til en normal -r disc? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at eksperimentere lidt med de forskellige modes (XP, SP, LP, FR)på en -rw for at vurdere afspilningskvaliteten og herefter beslutte, hviken mode, jeg vil brænde til dvd-r discs med.

Bliver en optagelse dårligere for hver gang, den kopieres? hvis jeg f.eks. gør følgende:

hdd(1)->dvd-rw(2)
dvd-rw(2) -> hdd(3)
hdd(3)-> dvd-r(4)
dvd-r(4) -> hdd(5)
hdd(5) -> dvd-r(6)

Bliver kvaliteten så den samme på hdd(5) og dvd-r(6) som på dvd-rw(2)? Forudsat, at jeg kopierer med samme indstillinger hver gang.

Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126
Til top
folp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-September-2005
Point: 1191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2008 kl. 12:01
Det sidste du skriver om optagelse,jeg ser ingen grund til at gøre som beskrevet, men vil mene at optagelse hdd(5) og dvd-r(6) bliver som dvd-rw(2) da overførslen er digital.
MVH Frank Pedersen

Til top
JLee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2008 kl. 12:25
Hej Frank

Tak for dit input

Forløbet er også blot tænkt, men der var en, der skrev, at kvaliteten forringes, når man kopierer fra hdd til disc, og jeg kan sagtens forestille mig, at blive nødt til midlertidigt at fjerne optagelser fra hdd pga. pladsmangel for så at lægge det tilbage på hdd igen.

Det er jo *lidt* federe at kunne se alle 24 timer af le mans ud i én køre på hdd end at skulle skifte discs hver anden time, ik
Samsung UE40ES7005XXE
Panasonic DMR-EH770 DIGA
Panasonic DMR-EH63
Samsung SMT-H3126
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2008 kl. 22:26
Hej JLee,

En masse spørgsmål - jeg vil prøve at svare på nogle af dem...

Jeg anvender aktuelt dvd+R DL, men har også dvd-r, dvd-rw og dvd-ram.

Det er punktet “DVD Management”, der ikke vises, når jeg følger manualen. til gengæld ser det ud til, at "side 30"-fremgangsmåden virker.

For DVD-RW og DVD-Ram bør du altid kunne se punktet "Format". Hvad ser du i stedet for "DVD Management" under punkt 3, når du har fuldt den "Almindelige fremgangsmåde" på side 29?!

Nu er jeg så bare i tvivl om, hvorvidt jeg kan navngive discen og indstille valg af top-menu med det samme? Kan jeg i så fald tage discen ud og så brænde på den i morgen eller om en måned, hvis det er? Jeg går ud fra, at finalise først skal foretages, når jeg har brændt det ønskede indhold til discen?

Jeg må erkende at jeg ikke selv har en Panasonic optager, så der er formentlig andre der er bedre til at svare på disse specifikke spørgsmål .
Fra manualen (den engelske) kan dog konkluderes, at valg af Top menu, Autoplay, navn mv. skal ske inden finalize (punkt 3 under skemaet på side 53). Da den almindelige Copy funktion automatisk finalizer efter afsluttet kopiering, skal dette valg ske inden almindelig kopiering.
Hvis der vælges Advanced Copy, kan finalize vælges udeladt i forbindelse med kopieringen - så i det tilfælde kan valgene ske både før og efter kopieringen.

Du bør derfor fint kunne vælge Top Menu mv - og tage DVD'en ud for senere at kopiere optagelser til den (bemærk dog at valgene nulstilles såfremt du begynder at optage direkte til DVD'en).

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Det havde jeg droppet, da jeg forstod det som om, man så ville bruge mere plads på harddisken (som jo næsten er fuld i forvejen - alle 400 GB)

Jeg tvivler på at en playlist optager nævneværdig plads!

Det, jeg ville bruge "move" til, var at checke, at overgangen mellem kapitlerne blev, som jeg ønskede. Der bliver jo kortet nogle frames af, når man sletter reklameblokken. Det er vildt irriterende, når man tålmodigt har siddet og lavet kapitler og afspillet, og alt er i orden, og så sletter man reklamerne, og pludselig mangler det første ord eller starten på musikken eller noget

Jeg vil tro at dette har med "Seamless play" at gøre. MPEG2 video består af hel- og del-billeder og hvis der klippes fra del-billede til del-billede, vil billederne i den sidste sekvens ikke kunne dannes under afspilningen.
Løsningen er, at danne de billeder du har fra-klippet, men ikke vise dem på skærmen, før det del-billede du har klippet op til. Hagen er, at der vil opleves en kort pause i afspilningen på skærmen.
Prøv selv at skifte indstillingen "Seamless Play" mellem "On" (standard) og "Off" (præcise klippepunkter) under enhedens indstillinger for "Picture" (beskrevet i engelsk manual side 68).

Kan jeg gå udfra, at en optagelse, som brændes til en -rw disc, vil være identisk med en, som brændes til en normal -r disc? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at eksperimentere lidt med de forskellige modes (XP, SP, LP, FR)på en -rw for at vurdere afspilningskvaliteten og herefter beslutte, hviken mode, jeg vil brænde til dvd-r discs med.

Ja, såfremt DVD-RW mediet er formateret i DVD-Video mode (og ikke VR mode!).

Bliver en optagelse dårligere for hver gang, den kopieres? hvis jeg f.eks. gør følgende:

hdd(1)->dvd-rw(2)
dvd-rw(2) -> hdd(3)
hdd(3)-> dvd-r(4)
dvd-r(4) -> hdd(5)
hdd(5) -> dvd-r(6)

Bliver kvaliteten så den samme på hdd(5) og dvd-r(6) som på dvd-rw(2)? Forudsat, at jeg kopierer med samme indstillinger hver gang.

Der er en masse restriktioner på kopiering.
Første forudsætning er nødvendigvis at optagelængden sammenholdt med optagekvaliteten ikke overstiger pladsen på DVD mediet (eksempelvis 2 timer SP optagelse kan netop udfylde en DVD)
Dernæst skal kopieringen ske i høj hastighed (High Speed Copy). Forudsætningen her er, at indstillingen "Rec for High Speed Copy" er sat til "On" (er standard indstillingen og beskrevet på side 68 i den engelske manual). Dernæst skal du være opmærksom på, at kopiering i høj hastighed godt kan ske fra HDD til de fleste DVD medie typer, men det er kun DVD-RW formateret i VR indstilling samt DVD-Ram hvor kopieringen kan ske med høj hastighed den modsatte vej.
Altså, jeg mener du får et problem med at undgå kvalitets-tab under "dvd-r(4) -> hdd(5)" (da kun en finalized DVD-R kan kopieres til HDD - men kopieringen ikke kan ske i høj hastighed, hvilken betyder ændret optage-kvalitet og dermed kvalitets-tab).

Pyhaa - - jeg troede aldrig jeg skulle nå helt til vejs ende i de mange spørgsmål -  håber noget af ovenstående giver nogenlunde mening !?

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu