recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor Eller 42’’ Tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor Eller 42’’ Tv

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Askaer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor Eller 42’’ Tv
    Sendt: 28-Juni-2008 kl. 10:23
Hey folkens.

Jeg har besluttet mig for at skifte mit efterhånden meget gamle TV ud og sidder nu med det problem at jeg ik kan beslutte mig for om jeg skal købe et størrer tv (nok en 42'') eller En projektor.

Det rum jeg har tænkt mig at benytte har kun 1 vindue så det burde ikke være svært at mørklægge men projektoren skal også benyttes til almindlig tv. Jeg har aldrig haft en projekor før så ved ikke om dette er muligt rent praktisk? er det for bøvlet at bruge en projektor som tv?

Mit budget ligger på omkring de 10k og projektoren kommer nok til at stå ca 5m fra lærdet. Den primære grund til jeg overvejer en projektor er self det store billede som kan give en bio effekt som jeg ik tror jeg kan opnå med en 42''

Kort sagt hvad syndes i om iden om at bruge projektor som tv? urealistisk i daglig brug? hvis i har nogen ideer omkring et godt køb af endten tv eller projektor i den pris klasse er det også velkommen.

på forhånd tak.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2008 kl. 15:41

Der er enkelte der nærmest har droppet tv'et frem for en projektor. Jeg synes dog ikke det er en lidt praktisk løsning; især ikke hvis man bare lige skal se lidt nyheder eller lign.

Samtidigt er det dyrt at bruge den; igen hvis det er kort tid. Det slider en del på pæren at tænde og slukke for den hele tiden.

Ligemeget om du har et tv forbrug som mange andre, hvor tv'et kører en stor del af dagen, eller hvis du ofte tænder og slukker det, når der kommer noget du skal se, ville jeg ikke kunne affinde mig med det.

Desuden vil selv den mest støjsvage projektor inden for dit budget kunne høres; især hvis den bruges ved alm. tv. volumen. Hvis der ses film via dit eventuelle surroundanlæg er snakken nok en anden, hvis du altså spiller højt nok.

Redigeret af kaizer - 28-Juni-2008 kl. 15:49
Til top
farmand4real Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-September-2007
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 19:07

Oprindeligt skrevet af Askaer Askaer skrev:

Hey folkens.

Jeg har besluttet mig for at skifte mit efterhånden meget gamle TV ud og sidder nu med det problem at jeg ik kan beslutte mig for om jeg skal købe et størrer tv (nok en 42'') eller En projektor.

Det rum jeg har tænkt mig at benytte har kun 1 vindue så det burde ikke være svært at mørklægge men projektoren skal også benyttes til almindlig tv. Jeg har aldrig haft en projekor før så ved ikke om dette er muligt rent praktisk? er det for bøvlet at bruge en projektor som tv?

Mit budget ligger på omkring de 10k og projektoren kommer nok til at stå ca 5m fra lærdet. Den primære grund til jeg overvejer en projektor er self det store billede som kan give en bio effekt som jeg ik tror jeg kan opnå med en 42''

Kort sagt hvad syndes i om iden om at bruge projektor som tv? urealistisk i daglig brug? hvis i har nogen ideer omkring et godt køb af endten tv eller projektor i den pris klasse er det også velkommen.

på forhånd tak.

Hvad med en kombi?

Et mindre "skod tv" til de hurtige kig (evt. dit gamle!)

Og så den store projektor oplevelse, til det der virkelig skal nydes.

Det har jeg selv gjort, og har ikke fortrudt det ét sekund.

Mht. Prisen for drift af projektor, kan jeg kun sige at 2000-2500 timers (ca. levetid på pære) fjernsyns kiggeri er ret meget.

Synes ikke 3-4 kr. pr. aften, skal holde en tilbage.

Du skal dog være opmærksom på at du får brug for en tuner del.

Sat topbox, selector, zaptor eller ligende.

Der er blæserstøj ja. Det er bare en ret relativ størelse. tag ind et sted og hør selv. Der er stor forskel på hvilke frekvensområder støjen ligger i og hvordan den opfattes.

Du skal også tage højde for at dit TV og filmforbrug stiger helt vildt. hvis du vælger en projektorløsning 

taler her af erfaring.

Til top
Askaer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-Juni-2008
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2008 kl. 20:18
Mange tak for svarene, jeg har besluttet mig for at anskaffe mig en projektor og vil høre om i kan anbefale nogen i den lidt billigere afdeling da min budget ikke er så stort. det skal siges at projektoren kommer til at stå ca 5 meter væk fra lærdet.

prisen skal være under 10.000kr. på fårhånd tak
Til top
Bredvig Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-April-2006
Point: 188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2008 kl. 18:52

Mange tak for svarene, jeg har besluttet mig for at anskaffe mig en projektor og vil høre om i kan anbefale nogen i den lidt billigere afdeling da min budget ikke er så stort. det skal siges at projektoren kommer til at stå ca 5 meter væk fra lærdet.

Jeg da gerne gøre dig opmærksom på at Hifiklubben har en Infocus In78 til små 7999 kr. http://hifiklubben.dk/produkter/billede/projektor/infocus_in 78_video_projektor_sort.htm

Har selv IN76 som er IN78 lillebror og den er jeg virkelig glad for! Så jeg vil da anbefalde dig at tage et smut ned i hifiklubben og spørge om du ikke kan få lov at se den i aktion...

Med hensyn til dit buget skal du også være opmærksom på at kvaliteten af lærredet er lige så vigtig for billedet som selve projektoren

Redigeret af Bredvig - 05-Juli-2008 kl. 18:53
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2008 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af Bredvig Bredvig skrev:

Jeg da gerne gøre dig opmærksom på at Hifiklubben har en Infocus In78 til små 7999 kr. http://hifiklubben.dk/produkter/billede/projektor/infocus_in 78_video_projektor_sort.htm

Har selv IN76 som er IN78 lillebror og den er jeg virkelig glad for! Så jeg vil da anbefalde dig at tage et smut ned i hifiklubben og spørge om du ikke kan få lov at se den i aktion...

Med hensyn til dit buget skal du også være opmærksom på at kvaliteten af lærredet er lige så vigtig for billedet som selve projektoren

Købte også selv en IN76, som jeg også er kanonglad for.

Kostede det samme som du nu kan få IN78 for nu. Ville også mene det er et ret seriøst bud, inden for dit budget.

Kan ikke råde dig Mht. til lærred. Er en af de få der lever i uvidenhed omkring, hvad der kan trækkes yderligere ud af min PJ. Da jeg måtte, grundet ditto lavt budget, vælge en sekundær løsning med en mdf plade, malet med en lys grå(farvekode fundet herinde på forum). indtil jeg har fået skrabt lidt sammen til et godt lærred.

Det fungerer nu ellers fantastisk godt, alle der har set det er vildt begejstrede (men de fleste har jo også kun et yderst begrænset reff. grundlag)

Du bliver derimod medlem af en klub, som aldrig mere vil finde glæde ved at se en film/godt program/store sportsevents på alm tv, mere

Men der skal slet ikke herske nogen tvivl om at et rigtigt lærred uden tvivl vil hæve hele setuppet, ret så betragteligt.

Men det er dit valg.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2008 kl. 09:55

Vær lige opmærksom på placering af projektoren!

Du skal for alt i verden undgå at skulle ud i noget keystone korrigering.

få beregnet lærredsstr., placering, afstand og højde inden du slæber hjem med et dyr, som ikke fysisk kan installeres på en ordentlig måde hjemme hos dig.

Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2006
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2008 kl. 11:02
Hvis dit budget er 10.000,- vil jeg ikke anbefale projektoren. Du kan godt få en ganske udemærket projektor til de penge, men et ok lærrede koster jo også fx fra 3-4000,- ! og hvad med tv, projektoren har ikke tuner og lyd for den sags skyld, så du skal have lyden over en forstærker/reciever. Du skal også have et fx ok hdmi kabel af en større længde. Det hele løber jo op...Et komplet projektor setup til tv og film er sgu svært at klare for 10.000,- IMO
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2008 kl. 13:06

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Hvis dit budget er 10.000,- vil jeg ikke anbefale projektoren. Du kan godt få en ganske udemærket projektor til de penge, men et ok lærrede koster jo også fx fra 3-4000,- ! og hvad med tv, projektoren har ikke tuner og lyd for den sags skyld, så du skal have lyden over en forstærker/reciever. Du skal også have et fx ok hdmi kabel af en større længde. Det hele løber jo op...Et komplet projektor setup til tv og film er sgu svært at klare for 10.000,- IMO

HELT enig..... det er i høj grad svært at holde inden for rammerne.

Kommer jo an på, hvad man har af grej i forvejen.

forstærker, højtalere, afspiller, selector osv. osv.

Men hvis øvrigt udstyr er til stede, kan det klares for 8800,- her og nu, med den løsning jeg beskrev

gemme de 1200,- under hovedpuden, samle lidt flere sammen. Og så finde det helt rigtige lærred, der passer til PJ og lokale.

Tror heller ikke der er mange af os andre herinde, der er startet ud med ønskeopsætningen fra day one. Det kommer som regel lidt drypvis og så har man jo også den lille glæde hver gang man for opgraderet sit grej

Hvem kan ellers i øvrigt imponeres af et 42" til 10.000.- idag? 

Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2006
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2008 kl. 15:27
Jeg går ikke ud fra, at han har et lærrede i forvejen, hvis han ikke ved om han skal vælge projektor eller plasma . Altså skal han have fat i en projektor til ca. 6.000,- eller derunder (hvis han altså har ALT andet til setup´et) Og det kan ikke lade sig gøre, hvis man bare vil have et nogenlunde tilfredstillende billede, igen IMO
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2008 kl. 19:09

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Jeg går ikke ud fra, at han har et lærrede i forvejen, hvis han ikke ved om han skal vælge projektor eller plasma . Altså skal han have fat i en projektor til ca. 6.000,- eller derunder (hvis han altså har ALT andet til setup´et) Og det kan ikke lade sig gøre, hvis man bare vil have et nogenlunde tilfredstillende billede, igen IMO

Lad dog manden starte et sted....

Et nogenlunde ordentligt billede, er jo et vidt begreb.

Der er jo ingen af os der nogensinde bliver tilfredse, vel?

Lad os nu antage: han har eksempelvis selector, en lille sourroundforstærker, et fjernsyn han kan bruge til de små korte kig, en dvd afspiller. punktum

Så kan han for sine 10k, købe IN78, 10m hdmi kabel, en mdf plade, en bøtte maling. gemmer de sidste 1200,- til næste opgradering 

Så har han med garanti et setup som er X1000 det han havde.

Det er jo hans reff. punkt.

Du har sikkert et andet, og vil derfor opleve det som noget hø.

Mens han formentligt vil få en Wauw effekt ud af det samme.

Og pengene er jo ikke spildt.

Der skal bare lidt flere til hen ad vejen. Det kender vi jo vist også alle....

Til top
Bredvig Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-April-2006
Point: 188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2008 kl. 21:28

Lige en tilføjelse til det med tv. Det er rimelig besværligt og sætte sig til at se 10 minutters nyheder på en projektor da det tager tid at starte det hele op så det bliver man hurtigt træt af. Hvis du ser en længere udsendelse er det fint nok at bruge en projektor. Men jeg synes ikke du bør købe en projektor hvis TV er det du bruger mest tid på. En projektor er bedst til Film og konsol

Redigeret af Bredvig - 06-Juli-2008 kl. 21:29
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu