recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Boligselskaber beskytter YouSee
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBoligselskaber beskytter YouSee

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Emne: Boligselskaber beskytter YouSee
    Sendt: 21-Juni-2008 kl. 16:39
Efter jeg for godt en måneds tid siden blev lidt harm over at YouSee, på godt Jysk, tog røven på kunderne ved først at lokke os til at købe en HD boks til 699,- kr. + en digital pakke i 6 måneder og hvor der så fulgte 2 "gratis" HD kanaler med, for kun 5 måneder senere, at annoncere at den udgift man nu har afholdt til HD boksen, ville komme til at stige og de "gratis" kanaler, er nu ikke længere helt gratis.

Normalt kalder vi vist denne forretningsmetode for bondefangeri.

Så jeg blev harm på YouSee over den behandling, kiggede samtidig lidt på priserne og sammenholdt dem med hvad jeg egentligt ser af de mange, mange fine programmer der ligger i bl.a. fuldpakken og det er penge ud af vinduet for mit vedkommende. De programmer jeg måske kunne have gavn af koster ekstra i form af en digital pakke og uanset hvad jeg vælger der, så kommer jeg også til at betale for programmer jeg ikke ønsker at se, men som jeg skal vælge da der bl.a. skal vælges 4 kanaler i favoritpakken.
Så nu arbejder jeg på at opsætte en parabol, slette alle digitale ydelser fra YouSee og komme ned på grundpakken, da vi gennem boligselskabet/antenneforeningen, har et solidaritetskrav, som så også gør at vi får pakkerne billigere.

Jeg har kigget en del på mine ønsker til det medieudbud jeg føler passer bedst til mine behov og jeg vil med en DVB-T og DVB-S FTA få et langt bredere og mere tilfredsstillende udbud af kanaler og indhold.

Så jeg ansøgte mit boligselskab om at sætte parabol op, jeg har dog ikke hørt noget endnu og siden ansøgningen røg afsted har jeg fundet ud af, at Lejelovens §29 faktisk giver mig ret til at hænge en parabol op, da jeg fandt ud af det, kom der ellers et smil på mit ansigt, hvor er det skønt.

Eller er det? Lejelovens §29, stk. 4 siger nemlig at udlejer kan kræve et passende depositum til nedtagning af parabolen og reetablering af ejendommen. Dette depositum er alene som følge af parabolens installation og det er vigtigt at hæfte sig ved.

Så er det lovfortolkernes (boligselskaberne) kreativitet går igang, for boligselskaberne er nemlig ikke ustyrlig vilde med paraboler, har jeg fundet ud af. Hvorfor kan jeg godt sætte mig ind i, den er ikke ustyrlig køn at se på og så efterlader den oftest huller i væggen udenfor, samt et gennemtræk i væggen til et kabel.
Så jeg har et rækværk på min altan (kraftige aluminiumsrør), der med stor sandsynlighed kan bruges i stedet for et vægbeslag og da jeg gerne vil efterlade så lille irritationmoment hos mit boligselskab, så vil jeg montere parabolen på dette rækværk.

Men så kommer det sjove, boligselskabet vil have 2000,- kr. i depositum, hvis jeg får lov til at hænge den op og det overrasker mig til at starte med, for jeg ønsker jo at montere den uden at lave andet end det gennemløbshul til kablet.
Efter lidt søgen på nettet bliver jeg klar over hvad det er der foregår, boligselskabet ser nemlig helst at jeg helt opgiver mine planer om at hænge en parabol op, det er en juridisk forhindring affødt af Lejelovens §29, stk. 4. der giver boligselskaberne en mulighed for alligevel at forhindre beboerne i at hænge en parabol op.

Hos bl.a. Arbejdernes AndelsBoligforening i Vejle kræver man 5000,- kr. i depositum, jf. parabolkrigen fortsætter og så står det pludseligt klart, at YouSee har stærke allierede i boligselskaberne, hvor beboerne har et juridisk frit valg, men ikke et praktisk frit valg, for det er noget af en udskrivning, hvis man samtidig skal betale et depositum der ligger over, hvad det reelt koster at reetablere ejendommen efter parabolen er taget ned.

Mit regnestykke ser således ud:
1. Parabol, LNB - godt 900,- kr.
2. Montage - godt 1000,- kr. (forventet)
3. DVB-S2 boks - 1800,- kr.
4. Depositum - 2000,- kr.

Altså kommer depositummet ind på en klar 1. plads på udgiftssiden. At det så ikke forhindrer mig i at opgive mine planer, er så en anden ting.

Der hvor jeg er lidt negativ over det, er at loven siger, et rimeligt depositum og hvad er et rimeligt depositum? Det må vel være et beløb der svarer til hvad udgiften til reetablering forventeligt må være og her mener jeg at 2000,- kr. for at dække et gennemløbshul til, er ret voldsomt.
Jeg vil gerne høre hvis en håndværker herinde har et bud på, hvad sådan noget forventeligt ville koste, der bliver vel tale om et hul på 8 mm. i en fuge. For jeg forventer selv at jeg kan klare det for ca. 100,- kr.

Der er dog et boligselskab som jeg vil vælge at nævne som en positiv oplevelse i min søgen omkring dette emne og det er Bo42 på Bornholm, det eneste selskab jeg fandt, hvor ordet rimeligt i loven, i mine øjne, blev taget alvorligt.

"Såfremt en forventet reetablering anslås til at overstige kr. 1.000, forudsætter tilladelse til opsætning af parabol, at der indbetales et depositum til dækning af udgiften til eventuel reetablering."
Kilde: http://www.bo42.dk/?Id=857

Måske skulle man flytte over og kigge på sild

Glemte da egentligt et link til Lejeloven

Redigeret af Kim Jespersen - 21-Juni-2008 kl. 16:45
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 16:58
Prøv at kontakte Kaj Højgård, som er journalisten der har skrevet det tvsyd indlæg du linker til, og hør hvordan det går med sagen.
mvh Christian
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 17:15

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Glemte da egentligt et link til lejeloven.

Det bør bemærkes, at lejeloven ikke finder anvendelse på lejemål i almene udlejningsejendomme. Her finder almenlejeloven derimod anvendelse, men det ændrer ikke retstillingen da almenlejeloven indeholder en tilsvarende regel i § 36.

Redigeret af Sandal - 21-Juni-2008 kl. 17:16
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 19:13
Det var faktisk en god idé at skrive og høre, hvordan det går med den anden sag. Det vil jeg da prøve 

Sandal, det link er noteret

Jeg skal nok ende med at blive upopulær hos mit boligselskab. Kan man blive smidt ud for brok eller "samarbejdsvanskeligheder"?
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 22:53

Trådløs overførsel af signalet fra altanen og ind i stuen? Sender/modtager klistret på hver sin side af ruden? Har ikke hørt om det, men det må være muligt! Så er der da ihvertfald ikke behov for depositum til "reetablering"

Har du ældre ruder/altandør kunne man måske snige kablet ind i karmen, alternativt må der kunne stikkes en syl igennem vindues/dørfugen så der stort set ikke efterlades et hul.

T

Redigeret af thor-thor - 21-Juni-2008 kl. 22:54
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2008 kl. 12:36
Jeg har faktisk tænkt på sådan en løsning, men de, jeg kunne finde, havde et strømbehov og så faldt idéen til jorden igen.

Men jeg er overbevidst om, at det ikke handler om reetablering, men om at de bare ikke vil have paraboler op, så de er særligt synlige på ejendommen.

I ansøgningen står der "Hvis parabolen derimod opsættes på en pæl i haven, skal
der ikke indbetales depositum."

Jeg fik forklaringen til depositummet, at det skulle dække skader på ejendommen, herunder det gennemløbshul til kablet.
Hvis jeg nu havde en have og min egen pæl, så skal mit gennemløbshul åbentbart ikke reetableres eller sagt på en anden måde, boligselskabet forventer åbentbart ikke at det koster 2000,- kr. for de boliger der har en have, men fordi den "pæl" jeg ønsker at bruge på min altan, er boligselskabets ejendom, så koster det 2000,- kr. uanset gennemløbshul eller ej.

Så med de krav er det ganske sikkert, at de steder hvor parabolen vil være synlig, vil boligselskabet bare ikke have en parabol op, for de er nemlig ikke særligt synlige fra boligerne med have, det vil de derimod være fra boliger med altan.

Så nu tager jeg en snak med dem imorgen, om hvor lang tid en ansøgning tager at behandle, når det er lovsikret og om det kan være rigtigt med størrelsen på det depositum og så må jeg se hvor lang tid jeg så bor her
Til top
Popeye66 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 03-November-2007
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2008 kl. 19:12

Det er ikke boligselskabet der bestemmer reglerne vedr. råderet i en boligafdeling. Det er den enkelte boligafdeling, der på et afdelingsmøde vedtager det råderetskatalog, der skal gælde den enkelte afdeling.

Det vil sige, det er lejerne der selv bestemmer, om de vil have hele facade klisteret til med paraboler, som du også kan se nogle steder.

Du kan selv til det næste ordinære afdelingsmøde stille forslag om, at det skal være tilladt at monterer paraboler på facaderne og at der ikke skal være noget depositium og så se om der er flertal for det på mødet. Det betyder dog også, at eventuelle udgifter der er til reetablering, skal dækkes af alle lejere og hvor retfærdigt er det ?

Det foregår ganske demokratisk og det er ikke fordi boligselskabet vil generer de enkelte lejere og der er ikke nogen aftale med YouSee, da der er en dom der giver alle danskere fri ret til at modtage de informationer (signaler) man ønsker.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2008 kl. 19:54
Jeg tror du misforstår mit indlæg, det handler om loven og et depositum på 2000,- kr. som ligger væsentligt over hvad en reetablering koster og dermed er i strid med loven.

Jeg ved godt at der er møder i de enkelte afdelinger, men disse møder kan ikke tilsidesætte dansk lovgivning, heller ikke regler der eksisterer for muligvis at beskytte minoriteter fra demokratiet.

Iøvrigt så er det ikke rigtigt at der ikke er nogen aftale med YouSee, jeg kan se aftalen på min PBS udskrift hver måned, da den er med i min huslejebetaling, så lad være med at tro at der er frit valg, når der ikke er.
Vi er tvunget til at have mindst grundpakken hos YouSee, men det er så også hvad det er, bare jeg kan slippe for resten hos YouSee.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 16:46

Så jeg har et rækværk på min altan (kraftige aluminiumsrør), der med stor sandsynlighed kan bruges i stedet for et vægbeslag og da jeg gerne vil efterlade så lille irritationmoment hos mit boligselskab, så vil jeg montere parabolen på dette rækværk.

Jeg ved ikke så meget om love og regler på det her punkt, desværre. Men jeg hæfter mig lidt ved at du skrev, at du kan sætte parabolen fast på din altan. I den forbindelse skal du huske, at den må IKKE hænge ud over altanen. Den skal hænge på indersiden. Det samme gælder altankasser olign. Bare et godt råd, inden de evt. "fælder" dig på dette.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2008 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg ved ikke så meget om love og regler på det her punkt, desværre. Men jeg hæfter mig lidt ved at du skrev, at du kan sætte parabolen fast på din altan. I den forbindelse skal du huske, at den må IKKE hænge ud over altanen. Den skal hænge på indersiden. Det samme gælder altankasser olign. Bare et godt råd, inden de evt. "fælder" dig på dette.

Det var jeg ikke lige helt klar over, men for en måneds tid siden, var der meget omkring parabol som jeg ikke var klar over
Men det giver mening at det ikke må hænge ud over altanen og jeg har da også fundet et andet og måske bedre egnet sted til at hænge den op.
Jeg vil jo ikke have en parabol for at genere andre, jeg vil have den fordi jeg ikke gider at YouSee generer mig mere og jeg målte så et stykke væg op lige ved siden af min altandør og den passer perfekt der, både i størrelse, lidt skjult for andres øjne, perfekt udsyn til 28 og 19 Øst og bedst af alt, jeg har adgang til den hele tiden, hvis der skulle blive noget.

Så nu venter jeg bare på tilladelsen, hvor jeg dog har fået en mundtlig tilkendegivelse og med hensyn til depositummet, så er det jo alligevel et beløb man gerne skulle have tilbage på et tidspunkt, men det virker stadig som en forhindring, hvis man ikke lige har 2000,- kr. man umiddelbart kan undværre til et ekstra depositum.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2008 kl. 12:17

Så nu venter jeg bare på tilladelsen, hvor jeg dog har fået en mundtlig tilkendegivelse og med hensyn til depositummet, så er det jo alligevel et beløb man gerne skulle have tilbage på et tidspunkt, men det virker stadig som en forhindring, hvis man ikke lige har 2000,- kr. man umiddelbart kan undværre til et ekstra depositum.

Jeg tror også roligt du kan tolke det depositum som en slags "det vil vi ikke have, men vi kan/må ikke forbyde det, så derfor det tårn høje vanvittige beløb".

Men netop fordi det er sådan, så er det yderst vigtigt du følger alle love og regler omkring opsætning af udstyr på altaner. Og udelukkende derfor jeg sagde det. Det er virkelig ærgeligt at opsætte, for derefter at blive gjort bekendt med, at du kan pille det ned igen, fordi der lige var noget du havde glemt/ikke vidste.

"Os" skal de ikke tage rø*** på

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2008 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg tror også roligt du kan tolke det depositum som en slags "det vil vi ikke have, men vi kan/må ikke forbyde det, så derfor det tårn høje vanvittige beløb".

Men netop fordi det er sådan, så er det yderst vigtigt du følger alle love og regler omkring opsætning af udstyr på altaner. Og udelukkende derfor jeg sagde det. Det er virkelig ærgeligt at opsætte, for derefter at blive gjort bekendt med, at du kan pille det ned igen, fordi der lige var noget du havde glemt/ikke vidste.

"Os" skal de ikke tage rø*** på

Gu ska de ej

Det var et rigtigt godt tip, som jeg jo ikke selv havde tænkt på.
Jeg prøver også på at være så imødekommende som overhovedet muligt, for det er ikke bare at jeg kunne komme til at skulle hive det ned igen, men også at det kan skabe så meget harme hos boligselskabet at jeg om 3 måneder stod uden lejlighed.
Så vil jeg hellere finde et sted til paraboen sammen med dem, hvor det er til mindst mulig gene, problemet er bare at parabolen jo skal have fri udsigt, så der er ikke ubetingede muligheder.

Det sjove i alt det her er bare, at boligselskabernes administrationer ser helst at man, som lejer, dropper planerne (jf. de 2000,- kr. eller mere) men når de får fri fra arbejde, så fiser de hjem i deres eget hus, hvor nogle med stor sandsynlighed har YouSee, mens andre har parabol og hvorfor kan de ikke se, at den valgfrihed vil lejerne også gerne have?
Men nej, så grim en parabol er i almen nyttigt boligbyggeri, så er det nærmest ubetydelig hvilke gener mediemæssigt, lejerne er udsat for.

Jeg har ofte kritiseret dansk lovgivning for at være utilstrækkelig på visse punkter, så jeg må også være large og sige, at her har vi en lov i Danmark, som ligefrem tilgodeser borgernes ønsker og behov uanset om de er en minoritet eller ej. Det er en ægte liberal lov om valgfrihed.

Men alligevel kan man godt tilpasse sig lidt. Lige nu sætter jeg single LNB'er på, men kommer min nabo og siger at han alligevel gerne vil med på den, så kan jeg hurtigt få købt nogle twinLNB'er og så er vi 2 lejligheder om 1 parabol og jeg har fundet et vindueskabel, så jeg måske ikke behøver bore et gennemløbshul, der findes en del fikse ting idag, så man kan minimere generne, dog er skålen lidt stor, da jeg skal hente Astra 2D og den er længst (højest) vertikalt (97 cm.), hvor jeg troede den var længst horisontalt. Ups, så jeg fik lige travlt med at måle igen  for der er ikke uanede mængder plads der hvor den skal hænge, men det går vist.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu