recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Symbolske links: Synology NAS, PCH, NFS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSymbolske links: Synology NAS, PCH, NFS

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Emne: Symbolske links: Synology NAS, PCH, NFS
    Sendt: 08-Juli-2008 kl. 15:07
Hej alle

Jeg fik fornyligt en Popcorn Hour (PCH), som er koblet op til min Synology DS-207+ NAS vha NFS-shares (over TCP ikke UDP - sidstnævnte har jeg ikke fået til at virke!)

Det virker umiddelbart fint, men placeringen af filer på nas'en gør at jeg pt benytter flere forskellige nfs-shares afhængig af hvad jeg skal tilgå på NAS'en fra PCH'en. Dette er ikke en specielt brugervenlig løsning og jeg har derfor tænkt mig at lave et dedikeret NFS-share til min Popcorn Hour.

Jeg tænkte at jeg i dette NFS-share kunne oprette symbolske links (symlinks) til de foldere på NAS'en som PCH'en skulle have adgang til. På den måde kunne jeg skabe en "virtuel" filstruktur som var hensigtsmæssig i forhold til PCH'en og uafhængig af NAS'ens interne filstruktur.

Jeg har oprettet det omtalte NFS-share og de tilhørende symbolske links på NAS'en og det virker internt på NAS'en - dvs. jeg kan følge de linkede mapper og få fat i indholdet af dem.

MEN jeg kan kun se "rigtige" mapper i nfs-sharet når jeg browser på PCH'en - de linkede mapper vises slet ikke når jeg kobler op til NFS-sharet! Hvis jeg derimod kobler op til samme folder vha Samba (SMB), så kan jeg fint se de linkede mapper, men jeg kan ikke følge dem - dette kan dog godt være et rettighedsproblem! Jeg er ikke interesseret i at bruge SMB-shares, men testede blot for at se om der var forskel på de to metoder.

- er der nogen som har ideer eller erfaring med ovenstående?
- er det overhovedet muligt?
- gør jeg mon noget forkert?
- er det begrænsninger i PCH'en eller NFS?
- er der grundlæggende forskel i NFS over TCP vs. UDP?
- kunne en anden idé være at oprette NFS-mounts i PCH-sharet på NAS'en - eller er dette for "tungt"?

Håber der er nogen som har gode ideer eller forslag!

/Tommy
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2008 kl. 20:32
Er det korrekt forstået at du exporterer NFS shares ala

/longpath0/music
/longpath1/movies
/longpath2/pr0n
/longpath3/alt-om-de-kongelige-skandaler
...
etc

og dem vil du gerne samle i et "master" share hvor du har directories som symlinker til ovennævnte directories?

[det ville være nemmere at reorganisere disken, så alle directories ligger samme sted; så behøver du ikke symlinke].

Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke forudsat at alle permissions er ok. Jeg har ikke en Synology, men en Linux filserver til min PCH, og jeg skal prøve at teste det ved lejlighed.

Med hensyn til NFS over TCP vs UDP, så kan vi bare konstatere at TCP virker bedre med PCH. Det må være en begrænsning i PCH NFS klienten, for hvis man læser NFS dokumentationen står der faktisk at UDP er (burde være) hurtigere og at TCP er beregnet på netværk med pakketab. Fred være med det, man bør bruge TCP når PCH er klienten.

Redigeret af JesperLund - 08-Juli-2008 kl. 20:36
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2008 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Er det korrekt forstået at du exporterer NFS shares ala
/longpath0/music
/longpath1/movies
/longpath2/pr0n
/longpath3/alt-om-de-kongelige-skandaler...etc
og dem vil du gerne samle i et "master" share hvor du har directories som symlinker til ovennævnte directories?

Det er helt korrekt - og det er ikke blot forskellige mapper, men også forskellige volumes - ved ikke om det betyder noget.

[det ville være nemmere at reorganisere disken, så alle directories ligger samme sted; så behøver du ikke symlinke]

Der er to ikke-raidede diske i nas'en og indholdet benyttes også til andre formål - derfor er det ikke nemmere at reorganisere - det vil blot flytte problemet og med nuværende kapacitet vil det ikke engang være muligt!

.Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke forudsat at alle permissions er ok. Jeg har ikke en Synology, men en Linux filserver til min PCH, og jeg skal prøve at teste det ved lejlighed.Med hensyn til NFS over TCP vs UDP, så kan vi bare konstatere at TCP virker bedre med PCH. Det må være en begrænsning i PCH NFS klienten, for hvis man læser NFS dokumentationen står der faktisk at UDP er (burde være) hurtigere og at TCP er beregnet på netværk med pakketab. Fred være med det, man bør bruge TCP når PCH er klienten.

Jeg synes jo også at det *burde* virke, men det gør det bare ikke - det ville være lækkert, hvis du kunne teste og se hvilke resultater du kan opnå!

/Tommy
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2008 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Jeg synes jo også at det *burde* virke, men det gør det bare ikke - det ville være lækkert, hvis du kunne teste og se hvilke resultater du kan opnå! /Tommy

Jeg prøvede at lave et symlink i et af de directories som exporteres.
Via NFS eksporteres /nas/share og jeg symlinkede (på serveren)

/nas/share/junk -> /home/britney/junk

Det virker ikke på PCH (eller anden NFS klient). Du kan godt lave et symlink på din NFS server, men NFS klienten opfatter det som et lokalt symlink, dvs. /home/britney/junk på klientens filsystem. Det er en NFS feature. Jeg har også checket en Linux desktop computer som NFS klient - samme resultat.

Det virkede efter hensigten med Samba, godt nok kun testet fra en Windoze klient. Men PCH og SMB er ikke den bedste cocktail.

Der er desværre ikke noget at gøre, så vidt jeg kan se.

EDIT: Løsningen må være at lave symlinks på NFS klienten, altså PCH, men jeg ved ikke lige hvordan det skal gøres.

Redigeret af JesperLund - 08-Juli-2008 kl. 23:04
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 15:17

Jeg prøvede at lave et symlink i et af de directories som exporteres. Via NFS eksporteres /nas/share og jeg symlinkede (på serveren)/nas/share/junk -> /home/britney/junkDet virker ikke på PCH (eller anden NFS klient).

Har du prøvet at lave relative links i stedet for absolutte links - ie. ../../home/britney/junk i stedet for /home/britney/junk - dét har jeg læst kan gøre en forskel.

Du kan godt lave et symlink på din NFS server, men NFS klienten opfatter det som et lokalt symlink, dvs. /home/britney/junk på klientens filsystem. Det er en NFS feature.

Den sædvanlige "feature" vs. "bug"... - øv!

Jeg har også checket en Linux desktop computer som NFS klient - samme resultat.Det virkede efter hensigten med Samba, godt nok kun testet fra en Windoze klient. Men PCH og SMB er ikke den bedste cocktail.

Det er også hvad jeg har læst mig frem til - og nogle småproblemer under SMB er også blevet afhjulpet vha. NFS, så dét holder jeg mig til.

Der er desværre ikke noget at gøre, så vidt jeg kan se.EDIT: Løsningen må være at lave symlinks på NFS klienten, altså PCH, men jeg ved ikke lige hvordan det skal gøres.

Er det muligt at logge ind på PCH'en med en telnet/ssh forbindelse - så kan jeg vel "bare" mounte nfs-shares direkte i et bibliotek lokalt på PCH'en og derefter sætte PCH'en til at pege ned i dette bibliotek?

Tak for dine tests - meget brugbart!

/Tommy
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 17:25
@tipsen

Der er en anden mulighed. Du kan køre Lundman's Llink på din Synology NAS. Så vil symlinks virke, da Llink er en ren server applikation (HTTP streamer).

Den seneste version har dette punkt i changelog:

libdvdread support (and libdvdcss) to play .iso and .img files (and from devices like a DVD drive)

Playback af ISOs har ellers tidligere været forbeholdt NFS/SMB. Jeg har ikke checket det, men det er vel værd at prøve..

Redigeret af JesperLund - 09-Juli-2008 kl. 17:26
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu