recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pas på varmen!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPas på varmen!

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Larxox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1025
Direkte link til dette indlæg Emne: Pas på varmen!
    Sendt: 08-Juli-2008 kl. 15:00

Hej!

Jeg vil lige dele min erfaring med et design-møblet fra Frislev, som jeg har investeret mange penge i for at gøre min hjemmebio flot og stilren, da dette ikke er uden omkostninger og adskillige hovedbrud.

Det er meget vigtigt, at pointere at møbler med stoflåger er tætte kasser, som holder godt på varmen, hvilket gør det problematisk til brug sammen med seriøst Hifi mm.

Da jeg købte mit møbel var det med forventning om at anlægget kunne gemmes væk under brug, men dette var langt fra tilfældet, da min PS3 klagede sig voldsomt samt min Onkyo blev meget varm selv ved alm. tv-kiggeri. Derfor blev jeg nødt til at åbne lågerne under brug, hvilket jo lidt fjernede ideen i at købe dyre stoflåger!

Derfor kan jeg på det varmeste anbefale, at tænke sig om, inden man investerer tusindvis af kroner på et ellers lækkert møbel - ekstra ventilation er en nødvendighed.

Min løsning af problemet kan ses i min hjemmebio og det virker perfekt, men jeg har også brugt ca. 700 kr. for at få løst problemet.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 06:52

Det skal siges til Frislev's forsvar at møblerne netop kan købes med indbygget ventilation af samme årsag.

Til top
Larxox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det skal siges til Frislev's forsvar at møblerne netop kan købes med indbygget ventilation af samme årsag.

Det er korrekt, men jeg tvivler på at det er nok da de ikke har overvejet hvor luften skal komme ind i møblet og så koster den 1000 kr.

Dette skal ikke ses som en kritik af et ellers lækkert møbel, men nærmere en reminder om at varmen kan blive et problem inde i et lukket møbel. Jeg er bare selv blevet skuffet over at bruge 8500 kr. på et umiddelbart lækkert design møbel, som så egentlig ikke virker efter hensigten. 

Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af Larxox Larxox skrev:

Det er korrekt, men jeg tvivler på at det er nok da de ikke har overvejet hvor luften skal komme ind i møblet og så koster den 1000 kr.

Dette skal ikke ses som en kritik af et ellers lækkert møbel, men nærmere en reminder om at varmen kan blive et problem inde i et lukket møbel. Jeg er bare selv blevet skuffet over at bruge 8500 kr. på et umiddelbart lækkert design møbel, som så egentlig ikke virker efter hensigten. 

Jeg så lige på dine billeder, og mener at du har vendt blæserne forkert. Varme stiger altid opad, og det optimale er at skabe et flow i varmens retning, så i dit tilfælde bør blæserne trække luften ind forneden og skubbe varmen ud igennem stoflågerne på fronten.

Som det er nu, vil der skabes en varmezone øverst i skabet, da blæserne ikke er istand til at fjerne varmeopdriften.

Prøv det. du vil blive forbavset.
Mvh Hans
Til top
Larxox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 09:04
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af Larxox Larxox skrev:

Jeg så lige på dine billeder, og mener at du har vendt blæserne forkert. Varme stiger altid opad, og det optimale er at skabe et flow i varmens retning, så i dit tilfælde bør blæserne trække luften ind forneden og skubbe varmen ud igennem stoflågerne på fronten.

Som det er nu, vil der skabes en varmezone øverst i skabet, da blæserne ikke er istand til at fjerne varmeopdriften.

Prøv det. du vil blive forbavset.

Jeg ville blive meget forbavset hvis det virkede !!

Det er ikke muligt at cirkulere luften igennem frontstoffet, da det er for tykt, så det er helt sikkert en No-Go, derudover ville modtrykket blive for højt, så min blæser skulle "arbejde" for meget med mere støj til følge.

Jeg er godt klar over at varme stiger op ad, da jeg arbejder med disse problemer hver dag i mit job. Optimalt ville være at trække luften igennem bunden og ud i toppen, men da jeg ikke vil ødelægge det pæne møbel er det heller ikke en mulighed.

Jeg har ikke problemer med varme i toppen af skabet da luftskiftet er højt nok til at det ikke bliver et problem.

Derfor kan jeg kun fortælle dig at det virker som forventet og at mine blæsere helt sikkert vender rigtigt!

Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2006
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 11:28
Ville det ikke være muligt måske at monterer en form for flexslange/rør på blæserne så de stadig var monteret i bunden, men nappede luften øverst i skabet...(hvis der er plads)?
Til top
Larxox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2008 kl. 11:36

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Ville det ikke være muligt måske at monterer en form for flexslange/rør på blæserne så de stadig var monteret i bunden, men nappede luften øverst i skabet...(hvis der er plads)?

Alt kan lade sig gøre men ikke uden omkostninger, da det ville kræve to store rør a la dem som man bruger til sin tørretumbler - Ikke så fedt i mine øjne. Desuden er varmen stadig ikke problem i toppen da denne ventilation skifter luften mange gange i timen, hvilket så påvirker den generelle temp. i møblet positivt.

Man skal også huske på at den mest kritiske komponent (PS3'eren) har udblæsning lige over udsugningen så her er det en klar fordel med dette design.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu