recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC som forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPC som forstærker

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
henriksommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Emne: PC som forstærker
    Sendt: 12-Juli-2008 kl. 14:55
har gået og tænkt lidt over dette.
og i teorien kan jeg ik rigtig se hvorfor man ikke skulle kunne.
men kan man egentlig få et kort til sin pc så selve pcen kan bruges som forstærker? hvor man tilslutter højtaller ledningerne direkte til ens computer?

det normale er jo at bruge ens pc som"for forstærker" også køre lyden ind i en forstærker som så smider lyden ud til højtalerne..
ku bare godt se det smarte i at pceren ordnede det hele *s*
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2006
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2008 kl. 16:49

Kan godt lade sig gøre, men siger ikke det er nemt

D2Audio laver nogle gode klasse D forstærkere til bl.a. Media Center (deres forstærker benyttes f.eks af Marantz og Harman Kardon)

http://www.d2audio.com/default.aspx?c=679

Dog ikke det nemmeste projekt at kaste sig ud i, da den kræver adgang direkte til HD Audio Bussen og de færreste bundkort har en header til dette.

Alternativt kan en normal klasse D forstærker benyttes direkte fra line-out f.eks D2Audio eller Ice-Power, disse kræver normalvis separat 230v.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2008 kl. 17:28
er det så ik "bare" at vælge et bundkort der har header til HD audio bussen?
eller kræver det mere end det?
vil dette ogs ku lade sig gøre med 7.1 lyd.

syntes det ser skide smart ud ;)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2008 kl. 17:41

Oprindeligt skrevet af henriksommer henriksommer skrev:

syntes det ser skide smart ud ;)

Det vil da være bedre at det er praktisk.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2008 kl. 17:47
du misforstod mig...

"syntes det ser skide smart ud ;)" var påmønstret på det karlshoj linkede til ;)

ved godt jeg ikke skrev det så tydligt..
men er slagter.. ikke akademisk studerende *g*
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2008 kl. 17:48
men hele ideen ved dette var at jeg kun skulle have EN maskine tilsluttet fladskærmen..
en maskine som var en HTPC og forstærker i et.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2008 kl. 23:49

Kunsten med en forstærker i en PC er ikke så meget tilslutningen, men derimod at afskærme den. En PC er ekstremt støjfyldt. Og hvis man forstærker lyden, så forstærker man dermed også støjen.

Se også min tidligere anmeldelse omkring Home Center One media centeret, som netop har indbygget klasse D forstærker.

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2008 kl. 23:54
Ja og varmeudvilingen fra en indbygget forstærker i en PC er vel heller ikke helt uvæsentligt. Husker tydeligt at Zitech var ved at knække halsen på den konto!
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2008 kl. 14:07

Varmen kan man kompensere for på en forholdsvis nem måde. Det kan man ikke med støj, ihvertfald ikke på en nem måde.

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2008 kl. 15:02

Jo, men at kompensere for varmen fra en indbygget forstærker indebærer vel at varmen skal transporteres væk fra kabinettets indre. Det kræver enten en passiv (som Zitechs kuldsejlede projekt), mekanisk eller kølervæske.

Den mekaniske model bidrager automatisk med højere støjniveau, så det eneste realistiske er vel så den væskekølede model

Eller er der andre muligheder?

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2006
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2008 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Jo, men at kompensere for varmen fra en indbygget forstærker indebærer vel at varmen skal transporteres væk fra kabinettets indre. Det kræver enten en passiv (som Zitechs kuldsejlede projekt), mekanisk eller kølervæske.

Den mekaniske model bidrager automatisk med højere støjniveau, så det eneste realistiske er vel så den væskekølede model

Nu afgiver en Klasse D forstærker ikke den store varme, så tror ikke varmen vil bliver et problem. Hvis forstærkeren er af ordentlig kvalitet.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2008 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

En passiv model er ALTID at forestrække. Kølevæske eller kabinet, det går ud på et, når blot det er dimentioneret efter forholdene. Og det var såvidt jeg forstår et af de helt store problemer for Zitech, plus at de havde lidt programmeringsvanskeligheder med lydkortet og forstærkeren. Sidstnævnt bør man dog kunne klare forholdsvis nemt.

Medie Center One, som faktisk var en nogenlunde tro kopi af Zitech´s løsning, den tog netop højde for de problemer de havde. Der brugte man kabinettet til at køle med, hvilket er en klar fordel i dag. Det koster en hel del mere i aluminium, men man opnår en vanvittig god køling.

Vand/væske havde også være en god ide, omend den er betydelig dyrere, og så kan man ikke undgå mekanisk pumpe og i nogle tilfælde ventilator/blæser.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu