Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Carser
--
Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
|
Emne: 16:9 på -R skiver Sendt: 01-August-2005 kl. 23:01 |
Et spørgsmål om format:
Udover kompatibiliteten er der vist ikke stor forskel på, om jeg vælger DVD-R eller DVD+R til min Sony RDR-HX710. Men én forskel står der dog om i manualen: På -R kan man nemlig optage i 16:9 (side 8-9 og 47 i manualen).
Jeg har 16:9 TV og en stak -R skiver og er kommet lidt i tvivl, om jeg ved overførsel til dem skal
- vælge 4:3 ved 4:3 programmer og 16:9 udelukkende ved anamorf 16:9 eller
- overføre i 16:9 på alt.
Altså om det er det billedformat, der ligger på harddisken eller snarere tv'ets format, der er afgørende.
Jeg kan jo også skifte format på tv'et. Så om det betyder så meget, om det blot er samme indspilning med en formatkode eller der "hives" i billedet ved 16:9 overførsel, tjaeh...den lodrette opløsning er jo nok den samme, men jeg mangler erfaring/manual-detaljer med/om den vandrette og evt. "hiv".
Måske er det klogeste, at overførslerne bliver kompatible med både 4:3 og 16:9 tv/pc-systemer. Opnås det ved mit 1)?
Er der en, der har erfaring med dette og kan hjælpe?
Redigeret af Carser
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
|
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
|
Sendt: 02-August-2005 kl. 11:00 |
Hvad for en recorder har du?
På Pioneers modeller skal du blot sørge for, at optagelsen er foretaget med 16:9 flaget aktivt på SCART indgangen, eller med 16:9 flaget aktivt i linie 23 WSS (hvis du bruger S-Video).
Du kan se om optagelsen på HDD er mærket "16:9" ved at afspille den mens recorderen er sat til 16:9 TV og derefter afspille den med recorderen sat til 4:3 LetterBox TV. Hvis den i den ene mode afspiller uden sorte bjælker (letterboxing), og i den anden mode afspiller med sorte bjælker, så er optagelsen foretaget i korrekt 16:9 mode, og du burde så blot kopiere den ud på en DVD-R skrive i Video mode.
Hvis du bruger anden model end en Pioneer, så burde ovenstående også gælde, men det må komme an på en prøve...
Som udgangspunkt skal din recorder stå til 16:9 hvis du har et 16:9 TV eller hvis du har et 4:3 TV med "16:9 mode" (så TVet klemmer billedet). Selve optagelsen er uafhængig af, hvad din recorder står til - det afhænger udelukkende af, hvad signalet IND i recorderen fortæller (enten via SCART eller via Linie 23 WSS). Igen - dette er korrekt for Pioneer, og sandsynligvis også andre modeller, men det må komme an på en prøve...
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
|
Carser
--
|
Sendt: 02-August-2005 kl. 11:28 |
Hej Keld,
Som skrevet står i anden linie har jeg en Sony RDR-HX710. Jeg har ikke fået svar i Sony-brugergruppen på det her efter et par dage og tænkte, at det nok foregår på samme måde på diskene uanset mærke og spurgte så også her under medier. Så ekstra tak for svar fra dig som Pioneer-ejer!
Jeg har ingen problemer med at se, om en optagelse på HDD er i 16:9 og alle tilslutninger m.m. virker fint m.h.t. "hejst flag".
Det eneste, jeg blev lidt usikker på, er hvordan overførslen til DVD-R bør foretages, for der kan jeg på min Sony vælge 4:3 eller 16:9 for hver individuel overførsel uanset, at recorderen ellers i øvrigt er sat op til 16:9. Det er min 16:9 kilde, en Selector, også.
Foreløbigt hælder jeg mest til mit bud nummer 1, og jeg synes også dit forslag til afprøvning af "er der 16:9 på harddisken?" bekræfter det, men mere input til at fjerne den sidste lille rest af tvivl vil jeg være taknemmelig for. Selvfølgelig kan jeg jo også bare prøve mig frem.
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 02-August-2005 kl. 11:35 |
Hej Carser
Hvis du vælger 16:9 permanent, så vil dine DVD skiver altid have det format uanset original-formatet. Sony recorderen sætter blot 16:9 flaget på skiven.
Det betyder at alt andet end ægte 16:9 anamorf vil se forkert ud, når skiven afspilles overfor et TV med 16:9 egenskaber.
/Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
|
Carser
--
|
Sendt: 02-August-2005 kl. 11:47 |
Tak Lars,
Jamen det er jo klar snak!
Jeg mente også nok, det snarere var et flag end selve billedlinie-antallet, der blev ændret på. Så jeg satser på at overføre i overensstemmelse med kildens format. Og ikke tv'ets.
|
M.v.h. Carser
|
|