recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anderledes TV alter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnderledes TV alter

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
neverknow Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 09-Juli-2008
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Emne: Anderledes TV alter
    Sendt: 09-Juli-2008 kl. 18:55
Hej Recorder ppl.

Mandag i denne uge kom jeg til! at købe et nyt fjernsyn, tidligere havde vi et 21" Prosonic CRT som nok er 10år gammelt, det virker stadig perfekt, men det var tid til noget nyt.

Jeg bruger meget min projektor sammen med min PC, derfor var det et krav at jeg kunne kører med min PC uden problemer med burnin etc. derfor faldt valget på et LCD tv. Jeg havde et klart budget på max 10000kr. og som altid holder det aldrig og jeg faldt for et SONY 40W4230, kan i finde det nogen steder jeg kan ikke?

Anyways det kan kører 1080P og MPEG4 og har indbygget DVB-C+T tuner og kortlæser så jeg undværer Zaptor boksen. Det var mine krav.

Well, det var meget OT, alt det der, men det skulle lissom med. Jeg har længe kigget på div. billeder af HIFI setups men INGEN har virkelig formået at skjule ALLE kabler uden, at der enten har været en kabel bakke eller en eller anden form for møbel og alligevel har det ikke faldet i min smag.

Den her ide er så kommet, fra en kammerats ven, som har lavet noget lign. det som jeg nu er igang med.

Nu billeder - stuen som den så ud i morges!

Ideén er at skabe en ramme bag fjernsynet, som kan fungere som blandt andet kabel skjuler men også bare en god måde at få blandet fjernsynet ind i stuen på. Rammen skal tappeseres med et udvalgt tapet, og have en liste på hele vejen rundt som formentlig bliver hvid/måske sølv farvet.

Rammen er besluttet til, at være 140x140cm årsagen til dette mål var, at rammen skulle være lidt mindre end selve tv møblet.

Nåh hvad i ser på billedet herunder er stort set hvad jeg har brugt. 2Stk. 12Mm MDF plader skåret ud i 140x70cm en std. Mdf. Plader er self. 244X122cm så der var meget spild, men trælasten skar det ud for mig og det er meget flottere end jeg selv kunne gøre det. Samtidig har jeg brugt 1 lægte 4x7x510CM skåret ud i stykker af 125cm. (Skal nok lave en detaljeret liste med ting jeg har brugt!)

Mopsen er ikke en nødvendighed.

Så skal lægterne op på vægen den første er jo nem nok, de bliver placeret så den færdige ramme går ca. 6cm ned bag tv møblet. Det blev til ca. 50cm. Fra gulvet af.

Lægter kommer op.

2 lægter oppe

3. lægte drillede lidt, først målte kæresten forkert, så målte jeg forkert så det tog 9 huller inden den sidste var i hus.

Her kan i måske fornemme hvor meget kabel rum der egentligt bliver i de to rum som lægterne og mdf pladerne skaber. De to rum bliver 28x4CM og det burde være nok til at trække selv power cord og VGA/DVI kabel ned igennem skakterne.

Første plade (Da jeg var alene hjemme brugte jeg en stol og min CCNA bog, som til sammen giver præcis 50cm, så pladen var til at få i vatter, og skrue op.)

2 plader oppe, nu ligner det jo noget! (har efter billedet her skruet en masse flere skruer i nok 30stk. Better safe than sorry!)

Bar plade med tv møbel

Nåh, men tappetet er self. Bestillings vare så det får jeg først i morgen torsdag/først fredag, men kunne altså ikke nære mig for at få det op, at hænge! Det gør det også nemmere at mærke op til hulboret når jeg skal lave huller bag tv'et til kablerne.

Vater skal det jo være i. (Jeg har valgt at bruge 6stk. M8/50mm bolte i stedet for de 4stk. M6/80mm bolte som der fulgte med Vogel W040 Ophænget.)

Tv'et oppe, mmh mums!

Anden vinkel

Set fra sofaen, ser det ikke ud som om at rammen er meget højere end den er bred? Det er den altså ikke, den er 140x140cm!

Nåh men klokken er passeret de 18:00 og jeg må ikke bore mere for i dag, skal nok lave en update i morgen hvor jeg håber på noget tapet!

Vis i har nogen ideér eller spørgsmål kan i jo bare fyrre løs!

Redigeret af neverknow - 24-Juli-2008 kl. 09:34
Til top
morphar Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Januar-2008
Sted: Denmark
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 09:29
Ser godt ud!! Venter spændt på næste opdatering ;-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 10:51

Et par kommentarer, som nok ikke er så meget bevendt så langt henne i projektet...:

Hvorfor den dimension på pladen? Det ville imho virke mere indbydende at se på hvis pladen bag tv'et havde samme dimensioner som tv'et, dvs. tættere på 16:9. Men du har måske en bagtanke med at pladen er så høj?

Tapet siger du - husk at farven bag tv'et har _markant_ indflydelse på hvordan du oplever billedet. Hvis du virkelig vil lave et "TV-alter", og gøre det ud fra billedkvalitetens præmisser, så skal du male pladen neutral grå, og fixe en backlight-løsning (søg lidt på ikea her i forummet, der er vist en del der har været kreative mht. det), så du har lys bag ved tv'et.

EDIT: Billede til inspiration:

http://www.cinemaquestinc.com/images.htm

Derudover, så er jeg nu ikke helt enig i din kommentar om at ingen har formået at skjule kablerne. Jeg sidder ikke lige og surfer billeder af folks hjem, men rigtigt mange af dem jeg har besøgt har 100% skjult kabelføring, og mange har oveni selve anlægget helt skjult i f.eks. Frislev møbler. Det er ikke en kritik af dit spændende projekt, jeg er bare ikke helt enig når du siger andre ikke kan finde ud af at skjule kablerne...

(JEG har ikke skjult kabelføring, så langt fra, men jeg skifter konstant udstyr ud, så det vil simpelthen være for besværligt...)

Redigeret af AV Precision - 10-Juli-2008 kl. 10:53
Til top
morphar Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Januar-2008
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 11:28

De billeder du linker til AV Precision, de er da helt hen i hegnet! :-D

Det billeder hvor setupet skal ligne lort er der skruet helt op for flashen og voila - billedet ligner lort :-D

Så er der taget et billede uden flash med dæmpet lyssætning - det minder jo om en dårlig yes ultra reklame ;-)

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 11:53
Til AV Precision, jeg kan godt se nu at det er blevet meget højt, men eneste mulighed jeg har er at pille det ned og starte forfra, men det bliver ikke i denne omgang.

Ideen var at få tv'et til at blende ind med resten af stuen, derfor har vi valgt et tapet med noget sort krummelure og en neutral hovedfarve. Mht. til frislev møbler så koster de også næsten ligeså meget som selve mit TV, det jo ikke sjovt, når man selv kan lave noget unikt, der koster 1/10.

Du kan alligevel ikke se tapetet når der er mørkt og vi skal nyde en Blueray.... :)

Dem jeg har set som ikke har brugt et møbel til at skjule kabler og udstyr, har fræset kanaler ind i væggen, det er desværre ikke en mulighed jeg har.

Mht. til backlight køber jeg det lyssæt som er nævnt andre steder i forum'et men jeg sætter det bag pladen, ikke bag tv'et.

Mht. mine billeder er crap, så har jeg desværre, ikke mit EOS 400D mere.. :( I må leve med de her dårlige billeder, fra et gammelt, Samsung Digimax A6 :D

Redigeret af neverknow - 10-Juli-2008 kl. 11:55
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 21:36
Tapettet forsinket pga. ferie afløsere, det var ihvertfald undskyldningen fra det lokale byggemarkede. Så det eneste jeg lige fik lavet i dag var huller til kabler.

Har et Huldsavs sæt til min boremaskine det har været alle 150kr. hver! Det er basically et bord med en rund savklinge omkring og det laver rimeligt perfekte hulder, vis bare man husker at holde godt fast med begge hænder, for ellers flyver lortet af helvede til når den tager fat i pladen! Skulle jeg lige hilse at sige.

Første hul

Jeg havde ikke taget højde for at den del af væg beslaget, som sidder på selve TV'et går ned og dækker, så kablerne ikke kan komme forbi, uden de skal en omvej. Så har lavet et huld til, lidt til venstre for det første til alle in/output kablerne. Heldigvis var det her huld, stadig nødvendigt til power kablet.

Har lige brugt lidt sandpapir, til at gøre huldet blødere. (Hmm ;)

Et par billeder af det hele sådan i det halv færdige stadie. IGEN jeg beklager det dårlige kamera!

Håber MEGET på, at tapettet kommer i morgen og at jeg får tid til at sætte det på, lister rundt i kanten kommer nok først til at blive næste weekend igen.
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 21:45

Spændende at følge med i....

Jeg falder over det sidste billede, og kan huske din start tekst hvori du lægger op til at kabler skal være 100% skjult!?

Jeg ved ikke hvad det er for en boks du har stående, og måske skal den erstattes?, men hvis ikke, så vil jeg opfordre dig til, at du tager fat i boremaskinen og måske fræser et hul lige over hylden?

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 21:53
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal skjule kablerne til min forstærker endnu men der kommer nok til at stå en PS3 på den hylde der og så bliver forstærker etc. rykket neden under og så laver jeg et huld i midten lige over hyldekanten.

Det er desværre et præboret huld der er lavet i tv møblet men man ser det kun pga. kablerne.

Heh og så kan man lige spotte et hvidt antenne kabel under møblet,det skal self. stripses op bagved.
Til top
Tstampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Maj-2005
Point: 660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 22:02

Hej Newer...

Spændende projekt at følge med i og jeg glæder mig da til at se det færdige resultat. Vi sad lige og snakkede om at lave noget lignende herhjemme. Dog skal vi så lige tage højde for væggene har en form for "pap"-væg inden vi rammer mursten. Og den "pap"-væg kan ikke holde det store. Gode forslag hertil modtages gerne....

Men det er inspirerende og vi glæder os til at se det færdige resultat.

Og ideen med at placere diverse baggrundsbelysning på selve pladen er sikkert ikke dum, men husk evt. at tage højde for kabelføringen her også. Evt. skal der bores flere huller, men det bliver spændende at se. Vi har dem fra IKEA og de sidder bagpå fjernsynet direkte og virker fint.

Jeg har et foreslag angående den plads du har i "overskud" på pladen. Kan de sidehøjttalere som du har stående på gulvet ikke monteres ved siden af skærmen på pladen. Så får du jo også mere gulvplads og er samtidig  af med mindre synlige kabler også.

Keep on going - og de billeder du tager er gode fine til vores brug

Til top
Tstampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Maj-2005
Point: 660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 22:04

Hov - har lige et spørgsmål...

Hvor vil du placere center-højttaleren. Over eller under skærmen på pladen?

Til top
hyldig87 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2008 kl. 22:31
Rigtig interessant at følge, især da det setup jeg har siddet og tegnet lidt på har samme grundelementer. Så glæder mig rigtig meget til at se hvordan det endelige resultat ser ud.

Dejligt at kunne se hvordan du har grebet opbygningen af alteret an, da det på samme måde består af en ramme på vægen og så en TV/hifi bænk.

Redigeret af hyldig87 - 10-Juli-2008 kl. 22:32
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2008 kl. 08:21
Tror center højtaleren kommer til at stå på den øverste hylde i tv møblet.

Redigeret af neverknow - 11-Juli-2008 kl. 08:22
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu