recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Licens betingelser fra tdc play musik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLicens betingelser fra tdc play musik

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
phb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Emne: Licens betingelser fra tdc play musik
    Sendt: 28-Juli-2008 kl. 09:59

Hej

Jeg er stor tilhænger af TDC play men har nogle afspillere som ikke understøtter disse licens behæftigede filer.

Er det lovlig at konvertere dem eksempelvis mp3 og dermed fjerne licensinformationerne, sålænge at jeg stadig er TDC kunde, eller vil det være lige så ulovligt som hvis jeg bare havde downloadet mp3 filerne?

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2008 kl. 10:29
Er det ærlig talt ikke meget lettere bare at gøre det i stedet for endnu en akademisk diskussion hvor du alligevel ikke får noget entydigt svar? For jeg tvivler stærkt på at kongens foged, anti-terrorkorpset, APG osv en sen nattetime slår din dør ind og udsætter dig for tortur indtil du tilstår og herefter smider dig i fængsel for livstid.

Sagt på en anden måde: hvis du gør det, er der ikke en sjæl der finder ud af det og der sker ikke en skid ved det.

Redigeret af Stampe - 28-Juli-2008 kl. 10:30
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2008 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

For jeg tvivler stærkt på at kongens foged, anti-terrorkorpset, APG osv en sen nattetime slår din dør ind og udsætter dig for tortur indtil du tilstår og herefter smider dig i fængsel for livstid.

Det skal du nu ikke sige, Stampe. Musikindustrien sammenligner jævntligt "pirat"kopiering med terrorisme, så man skal bestemt ikke afvise at PET og APG fusionerer en dag...

Redigeret af JesperLund - 28-Juli-2008 kl. 11:37
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2008 kl. 23:28

Jeg synes, at spørgsmålet er meget relevant.

Han spørger jo netop ikke til HVORDAN, man omgår DRM, men OM han må.

Hvis spørgsmålet er, hvordan - så er jeg enig: Det er ca. det samme om man downloader "ulovligt" eller bruger PLAY.

Til spørgsmålet OM du må: Så sidder jeg tilfældigvis med en TDC-medarbejder, som jeg stoler på.. Og derfra har jeg, at du KUN må afspille musikken på det medie du har downloadet det til.
-Altså, hvis du har TDC-internet, så må du downloade det til dén PC og afspille det der. - men du må ikke flytte det over på din mobil.
-Omvendt, må du ikke afspille musik, du har hentet ned på din TDC-mobil, på din PC.

Derfor er svaret på det oprindelige spørgsmål: NEJ, det er ikke lovligt.

-Jeg er ikke 110% sikker på, om svaret er korrekt - så hvis nogen er uenige må de meget gerne komme med dokumentation (links) til f.eks. eksperter, der udtaler sig anderledes...

...Ole

Moderator, recordere.dk
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2008 kl. 23:30

Og som moderator må jeg i øvrigt lige tilføje, at vi ikke tillader diskussion af, hvordan man omgår DRM eller i øvrigt hvordan/hvor man finder musikken ulovligt på nettet.

- Så lad være med at fortsætte ud af dét spor

...Ole

Moderator, recordere.dk
Til top
kylle_one Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Maj-2008
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2008 kl. 00:50
Der er forskel på hvad TCD's licens/regler fortæller om brugen af musik og hvad lovgivningen er på området. Hvis man køber en cd og vil brænde en kopi til sommerhuset så er det lovligt, også selvom der kan stå i cd- coveret at det ikke er. Så hvis man laver kopier eller bryder DRM af materiale som man har anskaffet på lovlig vis og kun benytter det i husstanden så skulle det være lovligt. Der står mere om brud af DRM på kulturministeriets hjemmeside og digital kopiering. Bemærk at disse artikler ikke er helt enige om hvor vidt det er lovligt at tage en kopi af en cd/dvd som er kopibeskyttet, men så må man tro på den vejledning som er mest belejlig.

Redigeret af kylle_one - 29-Juli-2008 kl. 00:55
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2008 kl. 01:08
Oprindeligt skrevet af kylle_one kylle_one skrev:

Der er forskel på hvad TCD's licens/regler fortæller om brugen af musik og hvad lovgivningen er på området.

Lovgivningen siger meget klart at du ikke må omgå en teknisk foranstaltning (såsom kryptering) for at fremstille en kopi.

Du må gerne gøre det for at afspille fra det "originale" media, for eksempel en DVD eller Blu-Ray disc. Her sker der ingen kopiering.

Bottom line: alle DRM-omgåelsesmetoder til PLAY (slettet - Ole), som jeg kender til [1], involverer brugen af en (slettet - Ole) maskine til at fremstille en DRM-fri WMA fil.

Find dig en anden musik leverandør - PLAY (eller rettere: TDC PLAY) er en narresut.

[1] ... og som åbenbart ikke må nævnes her.

Redigeret af Ole - 29-Juli-2008 kl. 09:42
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2008 kl. 07:29
Nu skal man også lige sondere mellem hvad der er ULOVLIGT (en overtrædelse af en lov), og hvad der er FORBUDT (f.eks. at gøre noget, som ikke er tilladt ifølge den aftale man har indgået).

Førstnævnte kan man blive straffet for, sidstnævnte kan leverandøren faktisk kun opsige aftalen på baggrund af (med mindre han har lidt økonomisk skade af dine handlinger).

Jeg tvivler på, at det er ULOVLIGT at overføre en DRM-beskyttet fil til f.eks. en .MP3-afspiller, hvis du f.eks. blot afspiller den og så smatidig optager den på maskinen via de faciliteter, som operativsystemet stiller til rådighed. Det vil svare til, at du laver en optagelse af en radio-udsendelse, hvilket er 100% lovligt (indenfor privat-sfæren).

Det kan være, at du har indgået en aftale om, at du ikke må/vil gøre dette, men det gør det ikke ULOVLIGT (der er ingen LOV du overtræder ved at gøre det - kun en privat aftale du har indgået).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
kylle_one Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Maj-2008
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2008 kl. 10:43
Hvorfor må man ikke skrive om omgåelse af DRM, hvor kan jeg finde reglerne til censuren Ole?
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2008 kl. 14:05

Kylle:

Det står i Regler og retningslinier:

Oprindeligt skrevet af regler og retningslinier regler og retningslinier skrev:

Det er endvidere ikke tilladt, at benytte eller henvise til ophavsretligbeskyttede materiale eller debattere handlinger og/eller fremgangsmåder der strider mod gældende lovgivning, f.eks. omgåelse af kopispærringer på medier.

Jeg synes selv, at DRM er noget af det mest tåbelige der er skabt, men det bliver ikke på vores forum man diskuterer, hvordan man omgår DRM-beskyttelse.

Men det er slet ikke det trådopretter spørger om. Så tilbage til emnet.

Da jeg svarede - på baggrund af min TDC-bekendte, var jeg i tvivl om om hun havde ret. Men med JesperLund's argumentation er jeg mere overbevist om, at man ikke må omgå spærringen.
- Fornuftigt eller ej

...Ole

Moderator, recordere.dk
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2008 kl. 14:21

Undskyld!

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af kylle_one kylle_one skrev:

Der er forskel på hvad TCD's licens/regler fortæller om brugen af musik og hvad lovgivningen er på området.

Lovgivningen siger meget klart at du ikke må omgå en teknisk foranstaltning (såsom kryptering) for at fremstille en kopi.

Du må gerne gøre det for at afspille fra det "originale" media, for eksempel en DVD eller Blu-Ray disc. Her sker der ingen kopiering.

Bottom line: alle DRM-omgåelsesmetoder til PLAY (Windoze Media DRM), som jeg kender til [1], involverer brugen af en Windoze maskine til at fremstille en DRM-fri WMA fil.

Find dig en anden musik leverandør - PLAY (eller rettere: TDC PLAY) er en narresut.

[1] ... og som åbenbart ikke må nævnes her.

JEG havde misforstået ovenstående "windoze" som værende et DRM-brydeprogram - der var bare hans slang for Windows. Derfor slettede jeg i JesperLunds besked.

Det skulle jeg ikke have rettet i hans besked - det vil jeg godt have lov til at undskylde for.

...Ole

Moderator, recordere.dk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu