|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
DjonDjoe ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 29-Juni-2004 Status: Offline Point: 266 |
![]() Sendt: 15-August-2008 kl. 13:30 |
Nu går det ikke længere. Min gamle 500 Mhz server med 256 MB RAM kan
simpelthen ikke klare mosten, nu hvor jeg har fået en Squeezebox Duet
og skal bruge Squeezecenter.
Jeg har derfor kigget på en ny server og har fundet frem til følgende dele: ![]() Morex Venus 669 http://www.mini-tft.de/xtc-neu/product_info.php/products_id/ 15984/cPath///morex-venus-669b,-gehaeuse,-mini-itx,-schwarz. html masser af plads til diske til fremtiden. ![]() Intel Atom + bundkort http://www.mini-tft.de/xtc-neu/product_info.php/products_id/ 27661/cPath/2539_2676/mini-itx-mit-cpu-intel/intel-blkd945gc lf,-mainboard,-mini-itx,-inkl.-inte.html Alternativt Gigabyte GA-GC230D ![]() Kingston HyperX 1x2 GB Alt i alt vil det koste knap 1500 kr, så det er stadig billigere end de fleste NAS. Jeg har en 500 GB IDE disk liggende, som jeg vil benytte indtil videre. Herudover en 500 GB Maxtor USB disk til manuel backup og et dvd drev til installation af styresystem. Serveren skal være filserver og afspille film til Xbox (snart Popcorn Hour) samt Squeezecenter-server og vil være tændt 24x7 Jeg er bekendt med, at chipsættet på de Atom bundkort ikke er optimale, men jeg synes ikke man kan få nogle konkrete tidspunkter for nye releases med bedre chipsets, og ej heller om de så er værd at vente på. Atom er bare meget billigere end VIA, så er der en årsag til at jeg skulle vælge VIA over Atom? Jeg er lidt ligeglad med om jeg sparer 2 sekunder på at skanne mine filer igennem eller udpakke en fil. Der skal noget mere på bordet og til mine behov er jeg ikke sikker på at merprisen for VIA er det værd. Kabinettet er ikke nogen skønhed, men det skal stå i et skab, så det er ligegyldigt. På et tidspunkt kunne jeg godt forestille mig noget RAID så et kabinet med plads til mere end én 3,5" disk er vigtigt. Der er en 200 W PSU med. Er der nogle, der har kendskab til, om denne er god? Jeg regner med at benytte Win XP derpå, da jeg har brugt dette uden problemer i min eksisterende server. Jeg håber at kunne ramme 30 W idle, er det urealistisk? Er der noget, jeg ikke har tænkt på? |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Hvis kabinettet skal stå i et skab, ville jeg overveje om der ikke er plads til en almindeligt ATX kabinet som Antec Solo? Du kan stadig bruge mini-ITX motherboards, men du har frit valg med hensyn til PSU. Dit Morex kabinet med indbygget PSU har vist en del år på bagen, og der er sket en hel del med energieffektivitet af PSUer i de sidste par år. Forskellen kan godt være 10W per år, og et Antec Solo kabinet koster omkring 500 kr + PSU.
Når du skal til at forbinde kablerne i mini-ITX motherboardet, vil du også glæde dig over den gode plads i et ATX kabinet... (siger en som har samlet en mini-ITX løsning i et mini-ITX kabinet ![]() |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |