recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Trådløst internet uden stationær computer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTrådløst internet uden stationær computer

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7981
Direkte link til dette indlæg Emne: Trådløst internet uden stationær computer
    Sendt: 15-August-2008 kl. 22:11

Ser I - pr. idag har jeg en stationær og to bærbare i husstanden. Den trådløse router er sat til den stationære med kabel og det var den stationære, der blev anvendt da routerens opsætnings CD og trin for trin guide blev anvendt. Dvs. den helt traditionelle opsætning.

Hvad sker der nu, hvis den stationære helt fjernes og aldrig kommer tilbage? Går der så ged i opsætningen og det trådløse internet til de to bærbare? Eller kører det bare derudaf uden at jeg skal ændre noget?

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2008 kl. 23:56
Der sker intet. Du kan tilslutte og fjerne computere på LAN portene uden at det ændrer ved routeren.

Sikkerhedsopsætningen i din router kan muligvis være lavet sådan at routeren kun kan konfigureres fra en af de kablede LAN porte (som der typisk er 4 af). Sådan har jeg sat min egen router op. Men selv i dette tilfælde behøver du ikke den oprindelige computer, blot en computer med kablet tilslutning til routeren. Og normalt er der ikke behov for løbende at konfigurere en router; det er kun hvis man opsætte nye servers og der skal forwardes porte (eller hvis du begynder på p2p applikationer en dag...).

Ting som firmware opdateringer bør også foregå over en kablet forbindelse.

Redigeret af JesperLund - 15-August-2008 kl. 23:57
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2008 kl. 10:41

Men hvis nu jeg slet ikke vil have en kablet forbindelse mere (bortset fra det kabel, der går i routeren, naturligvis...)? Men det burde så altså ikke være noget problem? Jeg synes bare jeg har oplevet, at hvis jeg har taget kablet fra den stationære og sat i den bærbare fordi jeg skulle bruge en mere stabil og hurtig forbindelse - så har den trådløse opsætning ikke virket bagefter. Og så var jeg nødt til at re-opsætte tingene igen.

Sådan som jeg nok vil have det fremover er, at den ene bærbare kører rent trådløst. Min bærbare kunne evt. sættes til med kabel, da det ikke er ret tit jeg ikke bruger den i mit kontor. Den står det meste af tiden samme sted, når ellers jeg ikke er ud at rejse. Men nettet skal stadig virke, sådan at jeg kan tage min bærbare ind i stuen og nyde godt af trådløst netværk - og også når jeg er ude at rejse, så skal den anden bærbare i stuen stadig have fuldt fungerende trådløst internet.

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2008 kl. 20:48
Et andet lille spørgsmål er hvilken metode, der er den hurtigste til at kopiere 100 GB blandet data fra en computer til en anden?

Thorvald.
Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2008 kl. 23:38
Din router er lige som en lille computer i sig selv, så den er helt ligeglad med om der er andre pc'er koblet til den eller ej. Så om du har skiftet kablet fra din sationære til din bærbare er din router ligeglad med.
Men dit problem kan være fordi din bærbare ikke kan finde ud af at skifte tilbage fra trådet netværk til trådløst. Har du prøvet at reboote din bærbare efter du har fjernet kablet igen?

Jeg kan tage min bærbare og sætte den til et kabel og have netadgang. I det samme jeg fjerne kablet slår den over på det trådløse.

Den bedste måde at overføre 100 MB mellem 2 pc'er er at koble de to pc'er til din router med et kabel. Med mindre du har et USB overførselskabel til dem.
Mvh Kurt

Philips 50PUS9006,
Sony BD200D
Sonos Beam med 2 Symfonisk som baghøjtalere.
Sonos Port, 2 x Sonos One Sl, 1 x Ikea Symfonisk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu