|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
wiesel ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-August-2008 Sted: Valby Status: Offline Point: 207 |
![]() Sendt: 25-August-2008 kl. 16:24 |
Render lidt rundt med en tanke om at bygge en htpc, men har desværre
ikke den store viden inden for det. Har prøvet at google lidt, men
synes ikke rigtig jeg kunne finde nogle ordenlige guides.
Mit budget er 6k +/- 1k. Kravene er: - så billigt som muligt - Så lydløst som muligt (i forhold til budget) - et nogenlunde stilrent kabinet (helst sort) - skal IKKE bruges til at spille på. - strømforbruget er ligemeget (dvs. det behøver ikke være strømbesparende hardware) - skal det fungere sammen med et 32" LCD TV og Logitech z-5500. Derudover må en godt forklare mig "teorien" bag tv-tunere. Noget med at der er Analog/Digital og at det analoge sendenet bliver lukket i 2009, så derfor skal man have noget som kan håndtere MPEG2/4 ??? . Derudover har jeg også hørt at man skal have 2 tunere, hvis man fx nu vil optage og se fjernsyn samtidigt? (ret mig, hvis jeg er helt væk). Til sidst, hvilket OS er bedst for en nybegynder? |
|
![]() |
|
Niels Chr ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 176 |
![]() |
Selv om du er ligeglad med strømforbrug, bør du alligevel gå efter strømbesparende løsninger, da strømforbrug "larmer"
Tag evt. et kig på intel's nyt ATOM MB - det bruger kun 40W inkl CPU - tilsæt evt. et grafik kort (f.eks. Nvidias 8600GT eller et ligne ATI) i et pænt pasivt kølet kabinet (heatpipes) og jeg vil gætte på at du godt kan holde dig inden for dit budget (5-6000 kr) brug 50% af dit budget på et godt kabinet med pasiv køling og pasiv strømforsyning - du vil i længden være glad for dit gode støjfrie kabinet, du kan altid købe en bedre processor/større HD om 1 år - kabinettet vil sikkert holde i en del flere år. Du vil i det daglige ærge dig gul og blå med et larmende system i din stue - sucessen er først hjemme når det er nemt OG støjfrit. Du kan til start god "nøjes" med en HD på 250 Gb og 1Gb ram, hvis budgettet tillader kan du gå op - men prioriter kabinettet/heatpipes. 2. analoge signaler slukkes via antenne i 2009, hvis du bruger kabel TV er det en anden snak her går der X antal år endu (ingen ved præsist hvor længe)- har selv både en analog dual tuner og en digital dual tuner - begge af mærket Happauge - jeg bruger den analoge da jeg har kabel TV. Hvis du henter ned via tag antenne skal du gå efter digital. 3. Dual tuner er en rigtig god ting du vil blive glad for i længden - det er nice at man selv kan markere en optagelse af et godt program, og så lade konen se hvad hun nu gerne vil (eller børnene) - med single Tuner vil MCE "brokke sig" hvis man forsøger at skifte væk fra det optagede program. 4. jeg har kun erfaring med vista MCE, fungere upåklageligt og super nemt/familie venligt, min kone gav mig et stort chock ved blot at accepter den nye teknik. Først listede jeg det ind i stuen og spurgte om ikke vi skule prøve det (som det eneste TV) uden så meget som at kny syntes hun den var helt i orden (hun har "teknik fobia"), min 4 (nu 5) årige datter er også fuld kørende...Installation er/var også tusse nemt - tog ca 1 timer med "next"-> "next" osv - derefter ca 3-4 timer med lidt opdatering af drivere og indstilling af strømstyring / tuning af TV og har kørt lige siden. p.s. det er ikke populært at "lige skulle tjekke" en indstilling på familiens TV - det skal helst bare stå og snure uden for megen pillen. da mit BD drev stod af og den skulle til rep, måtte jeg købe en anden MCE i reprations tiden - man bliver sku afhængig af det stads. |
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5362 |
![]() |
Fandt du Ken_T (brugernavn her på forum) HTPC vejledning ? Mvh JørgenT |
|
![]() |
|
Karlshoj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-December-2006 Status: Offline Point: 522 |
![]() |
Intel Atom dur ikke til HTPC og Video, har alt for lidt kræfter! Kig i stedet på en AMD 4850e eller Intel 7xxx/8xxx CPU alt efter budget. |
|
![]() |
|
Niels Chr ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 176 |
![]() |
Ja AMD er det sikre valg, men han bør undersøge Atom som en mulig kandidat.
Ikke fordi jeg personlig har prøvet atom sagen, men hvis du lægger det rette GFX kort i betyder CPU'en nok ikke det store. andre brugere ude på nettet har i hverfald omtalt er den er ganske brugbar til HTPC(også uden extern hjælp fra GFX) vurderingen er nok subjektiv og afhænger til dels også af hvilken opløsning som man ønsker at køre. hvis behovet nu er et 32" LCD med 1368x768 kan det sjældent betale sig at købe muskler til fremtidens behov - til den tid er musklerne blevet både større, bedre og billigere. Min vigtigste pointe er egentlig at han bør prioritere et pasivt kabinet til løsningen. |
|
![]() |
|
wiesel ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-August-2008 Sted: Valby Status: Offline Point: 207 |
![]() |
Tak for alle svarene, det gjorde mig en del klogere. Har kigger lidt rundt omkring og er kommet frem til følgende
Athlon X2 4850e Gigabyte GA-MA78GM-S2H Corsair XMS2 2 x 1 GB Antec VERIS Fusion Black 430 Blu-Ray Drev??? TV-Tuner??? HDD??? evt. lydkort??? evt. gfx kort??? Grunden til at jeg er ligeglad med strømforbruget, er at jeg bor på kollegie og der er det inkl. i huslejen - så ligegyldigt hvad den bruger i idle. Redigeret af wiesel - 25-August-2008 kl. 22:10 |
|
![]() |
|
![]() |
Ok, giver mig 110% - ingen grund til Atom efter at have læst denne artikel
http://www.tomshardware.com/reviews/Atom-Athlon-Efficient,19 97.html her er samlet energi til et atom system ca. 40.5 Watt mens et 4850 basteret system er på 44.8 Watt forskellen er altså sølle 4 Watt (idel) vel at mærke et system hvor AMD brilliere med markant bedre CPU, HW acceleration af H.264 + PCI-e og meget mere - ingen grund til tvivl på det punkt - beklager forviringen |
|
![]() |
|
![]() |
energi = varme = støj så det er ganske fornuftig HTPC logik at spare strøm hvor der spares kan. og Hey hvad med det grøne miljø ? din holding er dårlig karma (de andre betaler gildet) |
|
![]() |
|
![]() |
Regnede med at strømbesparende hardware ville være dyere, derfor jeg nævner det. Man skal jo spare hvor man kan, når man lever på SU :(
|
|
![]() |
|
![]() |
helt forståeligt at være nødsaget til at spare. S.U.'en er sku pinlig lav.
Efter som du er på SU er økonomien nok bedre om nogle år - hvilket teknikken også er. overvej derfor hvad dit behov er i dag. her skal du overveje med dit SU budget om du har råd til at købe BD film (+300 kr/stk) - hvis ikke er det jo lidt lige meget med et BD drev. Skip både lydkort og gfx i første omgang. Lydkort indtil du har prøvet onboard, som for 98.42% af os normale er tilstrækkeligt. gfx kan tilsættes senere hvis du savner noget (falder i pris hver md.) Husk kabel til at forbinde til TV'et |
|
![]() |
|
hbjensen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 18-Februar-2004 Sted: Vejle Status: Offline Point: 249 |
![]() |
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10596 |
![]() |
Forslag til TV kort: http://www.amazon.de/TECHNOTREND-TT-Connect-CT-3650-DVB-C-US B/dp/B0016LHOPG Er fremtidssikret da det har både DVB-T og DVB-C, MPEG4, HD og CI. Vil formentlig kunne anvendes til Boxers fremtidige kanaler. Flemming Redigeret af fltk - 26-August-2008 kl. 15:19 |
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |