|
Jordomrejse - Kompakt eller spejlrefleks? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
Kwali
Ny bruger Oprettet: 12-Juli-2008 Status: Offline Point: 2 |
Emne: Jordomrejse - Kompakt eller spejlrefleks? Sendt: 12-Juli-2008 kl. 15:59 |
Hey..
Jeg står og skal på jordomrejse om en lille måneds tid og har et stykke tid gået og kigget digital kameraer. Da jeg på rejsen kommer til nogle ret spektakulære naturområder bl.a. i Brasilien, Peru, Canada og New Zealand, ønsker jeg et kamera som også kan præstere at tage de billeder som omgivelserne fortjener. I øjeblikket har jeg et Olympus 790 SW som har været meget praktisk på grund af sin vandtæt- og stødsikkerhed men som ikke ligefrem tager jordens bedste billeder... Jeg har tidligere haft et Canon Powershot S45 som jeg var meget begejstret for da jeg synes det tog gode billeder og har derfor overvejet at anskaffe et 400D Spejlrefleks for ligesom at få et superkamera. Men da turen foregår med rygsæk, er det måske ikke det praktiske at slæbe rundt på og heller ikke det nemmeste at skjule i Rio's mere dunkle kvartere, så måske et kompaktkamera ville være bedre? Markedet virker bare så uoverskueligt? Hvilket kamera er det bedste til formålet? |
|
M.W.
Bruger Branchemedlem Oprettet: 22-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 69 |
Sendt: 12-Juli-2008 kl. 16:07 |
Jeg ville overveje begge dele. Et kompakt kamera der er til at have med på alle de små hverdags ture ind i byer osv, og et spejlrefleks når man når ud til de mere "interessante" oplevelser.
Så får du både en mulighed for de flotte og rigtig gode billeder, og et kamera du lige hurtigt kan hive frem, hvis noget uventet skulle dukke op. |
|
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Sendt: 12-Juli-2008 kl. 16:08 |
Rent praktiskt, lille og kompakt, alt andet taler for god kvalitet og muligheder, altså et SLR. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
suldrup
Bruger Oprettet: 04-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 202 |
Sendt: 12-Juli-2008 kl. 16:21 |
Det lyder som en god ide at med et kompakt kamera igen.
Sørg dog at købe en som kan tage i RAW format, så har du de bedste muligheder for at tilrette billederne bagefter Jeg kan ikke anbefale en bestemt model, dog vil jeg lige gøre dig opmærksom på at nogle af stort set alle modeller i Canon Powershot serien fås med tilbehør såsom telekonvertere og vidvinkelkonvertere. Specielt Powershot G9 har nogle stats som ser lækre ud. Se: http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Tilbehor.asp |
|
ThomasP
Super bruger Oprettet: 26-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 472 |
Sendt: 12-Juli-2008 kl. 20:06 |
Hvis du går lidt op i fotografering og gerne vil vise dine billeder frem, når du kommer hjem, synes jeg, at du tage et spejlrefleks med. Billedkvaliteten er så meget bedre, at du igen og igen vil kunne glæde dig over billederne.
Selvfølgelig fylder og vejer det, men når du spørger i dette forum, er det vel fordi, du sætter pris på skarpe billeder, korrekte farver og rigtigt lys. Og der er spejlrefleks altså en tand bedre. Det skyldes i al sin enkelthed, at CMOS eller CCD-chippen i et spejlrefleks kamera er større end i de fleste kompaktkameraer. Se i øvrigt den anden aktive tråd om DSLR. Men selvfølgelig bør du også ofre et par tusind på et hæderligt kompaktkamera - her er markedet bare endnu mere uoverskueligt. vh. Thomas P |
|
suldrup
Bruger Oprettet: 04-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 202 |
Sendt: 12-Juli-2008 kl. 21:26 |
Husk at købe en GPS tracker så du kan GEO tagge dine billeder. Jeg selv har været meget glad for jeg gjorde det da jeg var 3 uger i USA.
Kan anbefale GISTEQs GPS tracker. Begge deres modeller kan gemme op til 250000 punkter. Den ene er genopladelig, den anden bruger en enkelt AA batteri. |
|
prinder
Super bruger Oprettet: 01-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 278 |
Sendt: 14-Juli-2008 kl. 08:41 |
Jeg har fået et digitalt spejlreflekskamera for et par måneder siden og har nu haft min første "rejseerfaringer" i forbindelse med en forretningsrejse til Sydafrika. Først og fremmest er billederne rigtig gode sammenlignet med hvad jeg tidligere har taget (Canon Digital Ixus, Sony H1). Rigtig flotte farver, eksponering osv.
I Sydafrika var det altså ikke hele tiden superfedt at rende rundt med et SLR. Jeg havde fået at vide af de lokale, at jeg ikke behøvede at reklamere for meget med at jeg var turist og de anbefalede mig at pakke kameraet væk, når jeg ikke tog billeder. Jeg var på en rigtig flot vandretur og hver gang jeg skulle tage et billede skulle rygsækken af, kameratasken hives op, kameraet hives op, billedet tages, og så det hele tilbage igen. Det blev ret hurtigt irriterende og der er ingen tvivl om at det ville have været lettere med et kamera der bare lige kunne hives op fra lommen. På den anden side, så tror jeg ikke umiddelbart at der er så store problemer med kriminalitet i de lande du skal rejse i, men man kan jo løbende tilpasse sig til omgivelserne. Hvis du nu beslutter dig for at købe et SLR, kan jeg nok også allerede nu med min begrænsede erfaring komme med en anbefaling omkring objektiv. Jeg har ikke selv meget forstand på det og havde endnu mindre da jeg købte kameraet. Alligevel valgte jeg et Sony a200 bla. pga. dens relativt store arbejdsområde (18-70mm) på det objektiv der følger med kameraet. Andre kameraer i den prisklasse (Canon, Nikon osv.) har for det meste kun 18-55mm. Når det så er sagt, vil jeg mene at du i begge tilfælde hurtigt vil savne lidt zoom på sådan en tur. Jeg havde lånt et teleobjektiv af en bekendt, da jeg var afsted. Det var et 70-300mm og jeg kunne selvfølgelig zoome rigtig meget ind når jeg satte det på. Til gengæld satte de 70mm virkelig begrænsninger og jeg brugte ikke det objektiv ret meget. Jeg vil derfor anbefale dig at kigge på et 18-200mm/18-250mm objektiv, hvor du får et større arbejdsområde uden at skulle skifte rundt hele tiden. /Peter |
|
Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895 |
|
ashdk
Guld medlem Oprettet: 10-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 688 |
Sendt: 14-Juli-2008 kl. 09:04 |
Hvis du skal på så lang en jordomrejse, så ville jeg sige et af hver, et lomme kamera til når det er mest praktisk, og når du er de mest skønne området og bare skal have fede billeder så klart et DSLR. Hvis du skal vælge, så et DSLR, du får klart så meget bedre billeder end at lomme kamera, og jeg synes til en hver tid det er værd at slæbe rundt på. Canon kan fåes med en 17-85mm linse, så det er mindst lige så godt et arbejdsområde som sony. |
|
Kwali
Ny bruger Oprettet: 12-Juli-2008 Status: Offline Point: 2 |
Sendt: 14-Juli-2008 kl. 14:46 |
Mange tak for jeres svar allesammen, det har helt sikkert hjulpet og sat nogle overvejelser i gang.. Det lyder til at de fleste synes jeg skal tage to kameraer med og umiddelbart er de fleste vist også for Canon? Der er i hvert fald ikke så mange der har modargumenteret? Nu er jeg blevet lidt i tvivl om linsen, jeg havde egentlig regnet med at en standard 18-55 var nok? Men det er det måske ikke? Som Peter har jeg heller ikke helt forstand på hvordan kameraerne er skruet sammen, i forhold til kompakt.. Ligger IS også i linsen? |
|
Bjerrehuus
Super bruger Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 327 |
Sendt: 14-Juli-2008 kl. 15:10 |
Jeg vil godt modargumentere og foreslå et andet kamera :) Dog gider jeg ikke kaste mudder efter andre kameraer, da jeg ikke selv har afprøvet dem, men vil dog opfordre dig til ikke at hoppe på den naturlige canon vogn, når vi snakker kompaktmodeller. Selv er jeg helt sindssygt glad for at have købt Leica C-lux 2 kamera, som er gennemsyret af robusthed, rigtig god optik, samt at det er rigtig hurtigt til at skyde billede efter tryk på on-knappen. Prisen mange steder er dog 4000,- men jeg så det forleden i kbh hos en photobutik til 2999,-. Her en lille smagsprøve af hvad det præsterer på auto-settings shoot n' pray.. :) |
|
prinder
Super bruger Oprettet: 01-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 278 |
Sendt: 18-Juli-2008 kl. 12:50 |
Det er forskelligt. Af de billigste DSLR er det svjv kun Sony a200 der har det indbygget i huset. Ved de andre mærker er det indbygget i objektivet (hvis det overhovedet er der). |
|
Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895 |
|
Sigida
Guld medlem Branchemedlem Oprettet: 19-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2190 |
Sendt: 18-Juli-2008 kl. 21:34 |
sonys er nok den bedste løsning da is i objektet koster spidsen af en jetjager.. vil nok anbefale sony a200 med et 18-250mm objektiv som fåes i elgiganten til 3999-4499.. så har du nemlig en god vidvinkel samt en rigtig høj tele til zoom.
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |