recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tab af billedkvalitet via HDMI
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTab af billedkvalitet via HDMI

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Emne: Tab af billedkvalitet via HDMI
    Sendt: 15-September-2008 kl. 23:55

Ikke for at denne tråd skal lige den anden omkring "hvilket HDMI kabel skal jeg købe"...

Så tænkte jeg lige om nogen teknisk minded her kunne forklare om det er korrekt at når man først har sat f.eks sin PS3 ind i STR-DG720 receiveren, og så sender signalet op til sit TV, så er der tab i billed kvaliteten..

Det får mig til at tænke på den længere tråd omkring gode/dårlige kabler..på avsforums snakker de om stort tab af billed når det ryger i gennem 720'eren.. jeg ved bare ikke om det virkelig kan lade sige gøre?

Er det VHS bånd tiden, hvor signalet som går ind i min 720'r lider af kvalitets tab, når sony'n sender det ud igen til mit TV?
Det kan da ikke være rigtig?

opdateret.
Tror ikke dette er specifikt sony produkter men også vel andre hdmi receiver løsninger som onkyo osv?

Redigeret af pendec - 16-September-2008 kl. 20:06
Til top
MortenCombat Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Maj-2008
Sted: Denmark
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 22:17
Det kommer an på hvordan receiveren er opbygget.

Hvis den er lavet ordentligt, så er det muligt at køre HDMI signalet direkte igennem, og så er der ingen tab af billedkvalitet.

Når det så er sagt, så er der sikkert mange (specielt de billige) recievere, som ikke er designet ordentligt, og derfor lige sender billedet en tur omkring et billedbehandlingskredsløb, hvor der sikkert godt kan blive pillet lidt ved billedet.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2008 kl. 22:23

Ok..

Men jeg tror da ikke Sony har sådanne problemer? og jeg syntes ikke jeg kan se "tab" i billed kvalitet? signalet skulle da meget gerne være "lige igennem" for billed, og kun lyden som kan udskiftes, idet det kan sendes vidre til tv, eller forblive i receiver.

Måske er det på en 820 model? den kan jo upscale billed, så der har du måske fat i noget af det rigtige..

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Men jeg tror da ikke Sony har sådanne problemer?

Jeg kender ikke Sony's receivere ret godt, men man skal ikke tage noget for givet i denne sammenhæng, uanset hvilken producent man har med at gøre. Jeg kan ikke komme i tanke om en producent der gør alting perfekt på alle produkter de producerer. Mærke-fanatisme er i mine øjne den største fejl man kan begå i denne branche.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Men jeg tror da ikke Sony har sådanne problemer?

Jeg kender ikke Sony's receivere ret godt, men man skal ikke tage noget for givet i denne sammenhæng, uanset hvilken producent man har med at gøre. Jeg kan ikke komme i tanke om en producent der gør alting perfekt på alle produkter de producerer. Mærke-fanatisme er i mine øjne den største fejl man kan begå i denne branche.

Selve teknologien er jo nyere, så måske kan udbredte varemærkemærke produkter da også fejle, se bare Philips og min tv model.

Nu har du jo ikke givet din holdning til kende i "hvilket hdmi kabel der skal købes", dog i rigtig mange andre.
og hvis vi forholder os til at billed som sendes igennem receiver er uberørt så lider det ikke tab undervejs, som dårligere farver og hvad folk nu kan finde på at skrive..

Nu sidder jeg og nyder 720p på 90" lærred, og her benyttes receiveren til at switche mellem sat og ps3.. og det eneste sted jeg kan se forringelse er i SD kanalerne på sat modtager..
Farve tab og uklarheder er ihverftald ikke noget jeg ser eller tror på sker med sony 720 modellen, dog har jeg desværre ikke 1080p support , surt!

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 16:17

Nu har du jo ikke givet din holdning til kende i "hvilket hdmi kabel der skal købes", dog i rigtig mange andre.
og hvis vi forholder os til at billed som sendes igennem receiver er uberørt så lider det ikke tab undervejs, som dårligere farver og hvad folk nu kan finde på at skrive..

Korrekt, men det kan man bare absolut ikke tage som en selvfølge.

Farve tab og uklarheder er ihverftald ikke noget jeg ser eller tror på sker med sony 720 modellen, dog har jeg desværre ikke 1080p support , surt!

Der vil definitivt ikke være "farvetab" eller "uklarheder". Det der kan ske er fortrinsvist at receiveren klipper below black eller above white væk. Det er fejl der sagtens kan opstå andre steder i kæden (PS3 klipper above white i standard-settings f.eks.), og det er også fejl der påvirker specifikke områder af billedet, og ikke forringer billedet hele tiden (nu har jeg ikke læst AVS tråden der omtales, så jeg ved ikke om det er dét der er emnet eller ej). Det er også en fejl der kan være svær at vide at man har, idet man på en måde kan sige at man ikke ved hvad man går glip af, hvis der klippes nogle detaljer væk i det allerlyseste eller allermørkeste.

Til top
chico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-April-2008
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2008 kl. 09:43

Mærke-fanatisme!

Det er et rigtigt godt begreb du får fremhævet her Otto!!!!!

Panasonic 37PX80 | Panasonic DMR EX87 | Onkyo 606 | Pioneer PD 204 | Harman Kardon HKTS 11 | Sagem ITD84 HD MPEG4 boks m/TV2 abb.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2008 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af chico chico skrev:

Mærke-fanatisme!

Det er et rigtigt godt begreb du får fremhævet her Otto!!!!!

Ordet fremstår nok egentlig lidt hårdere end det var ment i sammenhængen, men pointen er bare at man aldrig kan være sikker på at et produkt er af en given kvalitet, bare fordi der står et bestemt mærke på fronten. Man bør alt andet lige forholde sig til det enkelte produkt, og ikke forlade sig på mærket.

Som eksempel, så har Pioneer tidligere lavet DVD-optagere der leverer HDMI-signaler korrekt, uden at klippe below black og above white. Men i de nyeste par generationer har de glemt hvordan man gør, så nu klipper de igen detaljer væk i sort og hvid. (at de så alligevel stadig er et af de bedste valg i praksis, det siger nok mere om standarden generelt end om Pioneer...). Et andet eksempel er Denon, der traditionelt set laver nogle af de bedste DVD-afspillere på markedet. Så kommer der pludselig en DVD-2500BD (eller hvad modelbetegnelsen nu præcist er) blu-ray afspiller til en anselig pris, og alle dem der forventer at dens DVD-afspilning naturligvis er på niveau med bare en DVD-1940, og køber den på baggrund af dét, de bliver snydt.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2008 kl. 13:05

for ikke at komme alt for meget off-topic...

når vi nu skal forholde til at HDMI signalet er digitalt, og er pakket ind i strukturer som er dækket med fejltjeks algoritme som sikrer korrekt transmission... Så er det kun receivere som tilbyder opskalering af dit billed på tv, som egentlig kan være årsagen til forringelse af billed når det vises på tv/projektor.

Så min Sony 720 model, som ikke har sådanne en processor, kun stjæler lydkanalen og afspiller den lokalt og billeddelen sendes så videre i passthrough uden rettelser.
Da trafikken er digital og sikret med alverdens check, så har Sony vel ikke "dekodet" og rodet ved billed data bits, når det jo alligevel ikke er muligt at bruge i 720 modellen.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2008 kl. 13:14

når vi nu skal forholde til at HDMI signalet er digitalt, og er pakket ind i strukturer som er dækket med fejltjeks algoritme som sikrer korrekt transmission... Så er det kun receivere som tilbyder opskalering af dit billed på tv, som egentlig kan være årsagen til forringelse af billed når det vises på tv/projektor.

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, men man skal aldrig sige aldrig. Jeg har ikke prøvet pågældende receiver, men efter sigende findes der produkter der udadtil ikke tilbyder opskalering, men som alligevel piller i signalet.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2008 kl. 13:18

Har du evt. et link til det sted på AVS hvor det diskuteres?

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2008 kl. 13:26
Er der overhovde nogle receivere der kan sende blilde signalet tabfri
(unden tab) igemme HDMI ?