rockjpk skrev:
Skal dog lige høre,hvad er dynamisk kontrast... |
Dynamisk kontrast er en "snydekontrast", hvor projektoren (eller tv'et hvis der er tale om et sådan) lukker for meget af for lyset i de mørke områder i billedet. Dermed fremstår sort mere sort, men det sker på bekostning af shadow details i de mørke områder.
Dynamisk kontrast findes typisk på LCD baserede displays (tv og projektorer). LCD teknologien har et generelt problem med at vise sort sort nok. Derfor pumpes specifikationer op på kontrastområdet med dynamisk kontrast.
Da mange forbrugere ukritisk køber displays på baggrund af specifikationer, er også producenter af displays, som ikke bygger på LCD, begyndt at oplyse dynamisk kontrastforhold.
rockjpk skrev:
og er der flere forskellige slags kontraster? |
Når producenter skal måle kontrastforholdet på et display kan de benytte 2 forskellige målinger. Den ene er on/off hvor kontrastforholdet måles på grundlag af hvor godt displayer et til at vise hvid og sort, men ikke i samme billede. Den anden er ansi-kontrast også kendt som "skakbrættet", hvor kontrastforholdet måles, hvor sort og hvid findes i samme billede. Ansi-kontrast er absolut den mest krævende for displayet.
Så ikke nok med at du skal forholde dig til kontrastforhold, du skal også vide hvilken af de 2 målemetoder der er benyttet.
I praksis kan du derfor ikke bruge det oplyste kontrastforhold til ret meget (for nu at sige det diplomatisk).
rockjpk skrev:
Er der ellers nogle ting jeg skal være opmærksom på ved køb af projector i den prisklasse? |
Som nævnt kan du ikke bruge specifikationer til noget som helst i dit beslutningsgrundlag. Du kan ikke læse dig til, hvordan et display performer. Du er derfor nødt til at se projektoren live, alternativt se andre Sim2 projektorer, så du bare har en ide om hvad du køber.
rockjpk skrev:
Jeg har dog ladet mig fortælle at sim2 skulle være et rigtigt godt mærke,er der nogen der ellers har noget kendskab til det fabrikat og eller kan anbefale noget andet lige så godt eller bedre måske til samme pris? |
Jeg har selv en Sim2 projektor (HT380) og har tidligere haft en Sim2 Domino 18, og jeg kan kun anbefale Sim2.