|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
jakobevers ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 58 |
![]() Sendt: 04-Oktober-2008 kl. 23:29 |
Hejsa...
Da jeg sammensatte mit første surround anlæg, for snart rigtigt mange år siden. Gik jeg ud og købte 6 stk. B&W 603 højttalere, som jeg brugte til at mit surround (2 stk center, 2 stk front, 2 stk. bag). Jeg er jeg den eneste i hele DK, som ikke kan holder ud at tale fra film ændre sig, hvis går fra højre mod ventre - og derved over center højttaleren. Jeg forstår ikke at man har noget som hedder center højttalere, når de aldrig lyder som vores Main højttalere. Hvad er jeres mening? /Jakob Redigeret af jakobevers - 04-Oktober-2008 kl. 23:29 |
|
Mvh
Jakob Evers |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 31 ![]() -- ![]() Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
![]() |
Jeg har fronter og center fra System Audio, og de lyder fuldstændigt ens. Så det kan godt lade sig gøre.
|
|
![]() |
|
jakobevers ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 58 |
![]() |
hvad hedder de fra System Audio
|
|
Mvh
Jakob Evers |
|
![]() |
|
Haapanen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-August-2008 Status: Offline Point: 137 |
![]() |
Jeg kan heller ikke høre forskel på mine DLS R55 fronter og RC55 center.
|
|
![]() |
|
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
Stemmer er noget af det vigtigste for mig, og jeg ville sandsynligvis også blive kraftigt irriteret over forskel i fronter og center. Men du får det til at lyde som om, der altid er forskel, når man køber surround-sæt og det er jo ikke helt rigtigt. Du kan bare kigge på de tre fælleskøb, der er i gang: Harbosat10, Focal Sib og KEF 5005.2. I alle tre tilfælde er centeren nøjagtigt samme højttaler, som bare lægges ned. Edit: Det var ikke helt rigtigt, hvad jeg skrev. Focal Sib center er den samme som fronterne, men den lægges ikke ned. Men Focal Sib XL (som er en option i fælleskøbet) lægges ned, når den anvendes som center. Redigeret af Allan Olesen - 05-Oktober-2008 kl. 02:27 |
|
![]() |
|
Startrek ![]() -- ![]() Bruger stoppet på recordere.dk Oprettet: 02-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5740 |
![]() |
Det er vel også et spørsmål om man bruge gulvhøjtaler som front højtaler
og en normal center, da en center højtaler er opbygget som en stander højtaler. |
|
![]() |
|
![]() |
Startrek du har forstået hvad jeg mener.
Jeg har endnu ikke set en surround sæt med 5 ens gulv højttalere+ sub - ja det er rigtigt at der findes mange surround sæt med sattelit højttalere. Men det spiller bare ikke lige så godt som en stor gulvhøjttaler. |
|
Mvh
Jakob Evers |
|
![]() |
|
Startrek ![]() -- ![]() Bruger stoppet på recordere.dk Oprettet: 02-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5740 |
![]() |
Så længe det er tale om film og kun film, så er en opsætning med fire eller
seks ens stander plus center og en god sub, vej frem for at opnår ens lyd, sat efter THX. Men problmet er netop hvis man ønske at bruge anlæge til musik, så her er jo nogle god højtale er god ting, men kan selfølig komme lidt om ved at køre gulvhøjtaler som small+sub til film og køre direkte med musik. |
|
![]() |
|
oecon ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 114 |
![]() |
Det handler vel bare om at du skal købe højtalere fra et firma som kan finde ud af at lave et surround setup, hvor der ikke er sparet på centerhøjtaleren og hvor fronthøjtalerne er af en så god kvalitet, at de kan bruges til stereo musik også... - er personligt meget begjestret for mit dali-setup. |
|
Panasonic TH-42PX80E
Onkyo TX-SR606 Oppo DV-983H DALI Piano Noble 5.1 (Ambient, Vocal & Forte) DALI Silver Wave II-kabler |
|
![]() |
|
Haapanen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-August-2008 Status: Offline Point: 137 |
![]() |
Mine front gulvhøjtalere og center højtaler er faktisk ens.. Der er selvfølgelig flyttet lidt rundt på enhederne i centeren.. men de er de samme :)
DLS R55 og RC55 |
|
![]() |
|
Vanderlay ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1168 |
![]() |
I princippet har du ret, men rent praktisk er det de færreste, der har
plads til en gulvhøjttaler som center, dels fordi mange har selve anlægget stående netop der, og dels fordi det kan kræve, at skærmen/lærredet hænger meget højt. Disse praktiske hensyn er ikke blot spørgsmål om boligindretning, men også om lyd, for hvis en gulvhøjttaler (som typisk har basport) ikke får tilstrækkelig luft omkring sig, lyder den ikke godt, mens de fleste centerhøjttalere omvendt er lavet i et lukket kabinet, som ikke kræver 1 meter til bagvæggen (men som sikkert stadig lyder bedre med mere luft omkring). I praksis synes jeg centerhøjttalere af en god kvalitet, og som matcher fronthøjttalerne ret præcist med hensyn til enheder (og forstærkning) er en udmærket løsning, som ikke giver væsentlige problemer ved panoreringer. |
|
![]() |
|
zirio ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 878 |
![]() |
Det er jeg så fuldstændig uenig i. Der er ingen tvivl om, at gulvhøjtalere har et større spektrum at kunne brede sig over, i af med de de fleste er 3-vejs højtalere. Men jeg havde selv B&W 604 S3 før, og jeg skiftede derefter til Elac BS 133 (små satteliter) og de spiller langt bedre end de gamle B&Wer. Men jeg kan godt se din point, med at du ikke forstår, hvorfor alle mennesker ikke har har ens højtalere hele vejen. Men som der også er nævnt tidligere, så er det jo ikke alle, der har plads til 5 Dali 850 ![]() Men jeg har selv prøvet at køre med 4 store gulvhøjtalere, og jeg kan kun se 1 fordel ved det, end det setup jeg kører med nu. Der var utilgiveligt meget smader på, når man ser krigsfilm og lign (eks Master and Commander), der kunne du godt mærke kanonerne hamrer i siden. Men med mit nuværende setup, så er der skruet en anelse ned for sidebassen, men skruet ekstrem meget op for detaljerne. Nu har jeg en effekt sub, der kan klare det meste af arbejdet. ![]() /Zirio CineZirio - Updated 6 okt Elac, Veldyne, Onkyo, Playstation 3, Custom Cables, Nordost, Supra |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |