Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
knudsendk
Bruger
Oprettet: 27-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 209
|
Emne: ombygning - hvorhen med kabler Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 17:03 |
Hejsa derude!!
Jeg har købt nyt hus og skal sætte alt udstyret op i stuen, har tænkt mig at fræse kablerne ind i væggen, men hvilken bakker/rør sætter man ind i væggen til kablerne? nogen gode forslag.
Hilsen
Knudsendk
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 17:24 |
En umiddelbar tanke ville da være at bruge vandrør, de fås jo i forskellige dimensioner, så der kan bruges lille diameter til få eller et kabel, og stor diameter til mange kabler.
PS: Det er naturligvis PVC rør der tales om.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
 |
betho
Super bruger
Oprettet: 10-Juli-2008
Point: 318
|
Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 17:54 |
Jeg er fuldkommen enig.
Og sørg nu for at få fræset nogle ind i væggen, der er store nok, til de kabler/stik du skal bruge. Fx. hvis du skal trække et HDMI kabel. Vi taler ca. 50 - 60 mm.
|
 |
Michaelkj
Junior bruger
Oprettet: 11-Juni-2008
Point: 25
|
Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 18:28 |
Jeg har gjort det samme for kort tid siden. Jeg startede med samme tanke om at lægge dem i rør (PVC), men der skal jo som nævnt et rør på omkring 60 mm tykt ind. Jeg forventede at jeg havde mulighed for at trække kablerne (HDMI) samt evt nye højtaler kabler tilbage engang, men med få vinkler kan det simpelthen ikke lade sige gøre.
Desuden mener jeg at man maks må fræse en tykkelse ind i væggen på omkring de 60 mm, så når der også skal være plads til omkring 10-20 mm. puds bliver det presset. Jeg smed istedet en almindelig bred kabelbakke derind hvor jeg snildt kunne trække ledningerne, hvor jeg pudsede "låget" med meget groft sandpapir så pudsen kunne hænge ved. Det hang fint nok fast og gør stadig en 2 mdr. efter.
Du kan evt. lægge noget kyllingenet øverst for at hjælpe pudsen med at hænge ved.
Spørg endelig hvis du har spg.
|
 |
betho
Super bruger
|
Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 22:25 |
Det lyder som en et super tip.  Og kaste lidt hønsenet hen foran, er nok en god idé. Men det sparer da én for at fræse husets murer alt for tynde.
|
 |
Michaelkj
Junior bruger
Oprettet: 11-Juni-2008
Point: 25
|
Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 22:47 |
hønsenet var ordet, det sad lige på tungen...
|
 |
betho
Super bruger
|
Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 22:58 |
Kyllingenet... Det vel bare hønsenet med mindre huller?
|
 |
knudsendk
Bruger
Oprettet: 27-August-2006
Point: 209
|
Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 13:33 |
Tak for de gode fifs.
Det er åbenbart et større arbejde at få kablerne ind i væggen. Og også en halv dyr affære.
Knudsendk
|
 |
SimonThule
Ny bruger
Oprettet: 25-November-2007
Point: 14
|
Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 10:58 |
Hvis du skal distribuere lyd og billed rundt i huset med et multirumssystem fra stuen kan du lige så godt kable op med CAT5 med det samme. Følgende opkabling anbefales: 3 stk. CAT5 til hver fladskærm, 1 stk. til et kontrolpunkt i hvert rum (termostathøjde), 1 stk. CAT5 til alle lydkilder, + højttalerkabler til alle højttalere. Sørg for at der er godt med plads i skabet i stuen til fremtidens teknik. Så er du forberedt.
|
 |
klausjensen
Bruger
Oprettet: 11-August-2008
Point: 86
|
Sendt: 12-Oktober-2008 kl. 11:44 |
jeg ville dog ikke anbefale CAT5... gå hellere efter CAT6 nu du er i gang. Det er dyrere, men samtidig er det skærmet så hvis du en dag enten skulle bruge det til TV over IHC eller til LAN-HDMI er du bedre stillet, da overførselshastigheden er større.
|
 |