recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI og lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI og lyd

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Asaa Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-Marts-2006
Status: Offline
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI og lyd
    Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 10:21
Jeg har været ved at bygge en HTPC op med følgende specs:

Kabinet: Silverstone Ml02

Mobo: Gigabyte GA-MA78GM-S2H

CPU: AMD 4850e

Køber: NQ3392

DVD: Sony 7633a - slim

HDD: WD 500GB caviar GP

HTPC software: Mediaportal og TV- server

TV-tuner: Sandberg DVB-t USB DIGI TV

TV: Sony 32D3000

Hardwaren er installeret og virker. Det samme gør det meste af softwaren, der dog stadig mangler lidt endnu.

Jeg har dog nogle spørgsmål:

1) Jeg har koblet HTPC'en til mit TV via HDMI. Lyden kommer også til TV'et. Jeg ønsker dog at lyden skal sendes til min analoge forstærker (stereo) i stedet. Kan det lade sig gøre, at slå HDMI audio fra og anvende jack-udgangen. I så fald - hvordan gøres det???

2) Billedet sendes via HDMI til tv'et. Opløsningen er rigtig god, men farvarne er støvede - sammenlignet med når jeg sendet signalet via alm vga. Jeg har i ATI softwaren "repareret" lidt på det, men det er svært at komme af med det lidt støvede udseende - er der nogen der har oplevet noget lignende og kan der evt gøres noget??.

3) Mediaportal: Jeg har først installeret Mediaportal og herefter VLC player. Den fremkommer ikke af Mediaportal opsætningen og kan således ikke vælges som default player. Hvordan kan det gøres??

Jeg glæder mig til at høre nærmere 
Til top
htpcdude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-September-2008
Sted: Denmark
Point: 300
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2008 kl. 16:42
1) Jeg har koblet HTPC'en til mit TV via HDMI. Lyden kommer
også til TV'et. Jeg ønsker dog at lyden skal sendes til min analoge
forstærker (stereo) i stedet. Kan det lade sig gøre, at slå HDMI audio fra
og anvende jack-udgangen. I så fald - hvordan gøres det???

Det kan du gøre i bios advanced opsætning. Du sende lyd til hdmi eller
spdif. Se evt. manualen for dit bundkort.

Redigeret af htpcdude - 03-Oktober-2008 kl. 16:45
Til top
NoNameDesigndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juni-2008
Point: 625
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2008 kl. 09:50
det behøver ikke være så avanceret som at gå ind i bios..

Gå ind i kontrolpanelet på XP -> Sound, Speech, and Audio Devices -> Sound and Audio Devices.. herinde kan du finde et sted hvor der står hvad der skal bruges default til playback, recording osv. under Audio..

Eller den korte vej, højreklik på højtaleren i proceslinien og tryk "Adjust Audio Properties".. samme sted du havner..

Jeg har mit 42PZ80 tilsluttet min pc via HDMI med lyd, og både billede og lyd er helt fint.. ingen problemer der.. (Sapphire Radeon HD 3870 Ultimate Edition)
Mvh

Stephen
Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Marts-2008
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 11:02

Oprindeligt skrevet af NoNameDesigndk NoNameDesigndk skrev:

det behøver ikke være så avanceret som at gå ind i bios..

Gå ind i kontrolpanelet på XP -> Sound, Speech, and Audio Devices -> Sound and Audio Devices.. herinde kan du finde et sted hvor der står hvad der skal bruges default til playback, recording osv. under Audio..

Eller den korte vej, højreklik på højtaleren i proceslinien og tryk "Adjust Audio Properties".. samme sted du havner..

Jeg har mit 42PZ80 tilsluttet min pc via HDMI med lyd, og både billede og lyd er helt fint.. ingen problemer der.. (Sapphire Radeon HD 3870 Ultimate Edition)

Den tror jeg så bare ikke holder med OP's setup - med det bundkort tror jeg det er nødvendigrt at skifte i BIOS :-(

Men jeg håber da, at der nogle som kunne bekræfte at man kan med det bundkort, da det ville være lækkert hvis man kunne skifte direkte i windows. 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 11:24

Nonamedesigndk har ret. Oftest kan lydkortet selv finde ud af, at man har proppet et analogt stik i udgangen, og popper op med en skærm der spørger, om man ønsker at benytte den. Så skifter Windows automatisk. Det sker med Realtek HD driverne.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af SSvenSSon SSvenSSon skrev:

Den tror jeg så bare ikke holder med OP's setup - med det bundkort tror jeg det er nødvendigrt at skifte i BIOS :-(

Men jeg håber da, at der nogle som kunne bekræfte at man kan med det bundkort, da det ville være lækkert hvis man kunne skifte direkte i windows. 

Hvorfor skulle man ikke kunne gøre det med den opsætning..??? Det jeg snakker om er jo et standard kontrolpanel der er i alle Windows installationer..

Kim, det jeg mener, er ikke i Realtek softwaren, men i Windows kontrolpanel..
Mvh

Stephen
Til top
elmkvist Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Oktober-2008
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 12:47

jeg overtager lige denne tråd lidt..

jeg har så det modsatte problem, jeg kan ikke få lyden over via HDMI, og magter ikke at bruge så pisse meget strøm pga receiver bare for at få lyd på.

hvad gør jeg?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 13:04
hvordan forbinder du med HDMI ?? grafikkort ? (hvilket) bundkort ? (hvilket )
Mvh

Stephen
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 14:02
Jeg blander mig lige.

Hvis man skal have lyd på HDMI ud skal man ganske rigtig ind i BIOS for at slå det til, ellers virker det ikke med HDMI, men det betyder ikke at man ikke kan bruge sit almindelige lydkort i Windows.

I windows skal man installere drivere både til HDMI funktionen og driver for lydkort, det er 2 forskellige installationer. Så har man nu mulighed for at vælge hvordan man vil sende lyden ud i Windows som beskrevet. Plejer at bruge kontrolpanel, lyde og lydenheder og så vælge, men der er jo som sagt andre måder, også afhænging af Vista eller XP (?)
Til top
elmkvist Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Oktober-2008
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 14:06

Oprindeligt skrevet af NoNameDesigndk NoNameDesigndk skrev:

hvordan forbinder du med HDMI ?? grafikkort ? (hvilket) bundkort ? (hvilket )

microatx bundkort fra gigabyte.

håber det hjalp

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Jeg blander mig lige.

Hvis man skal have lyd på HDMI ud skal man ganske rigtig ind i BIOS for at slå det til, ellers virker det ikke med HDMI, men det betyder ikke at man ikke kan bruge sit almindelige lydkort i Windows.

I windows skal man installere drivere både til HDMI funktionen og driver for lydkort, det er 2 forskellige installationer. Så har man nu mulighed for at vælge hvordan man vil sende lyden ud i Windows som beskrevet. Plejer at bruge kontrolpanel, lyde og lydenheder og så vælge, men der er jo som sagt andre måder, også afhænging af Vista eller XP (?)

Ja okay hvis HDMI er slået fra så skal man jo nok ind i bios og slå det til.. ;) men efter det, burde det da være muligt at skifte inde i kontrolpanelet som du selv skriver.. man går vel ud fra at alle drivere er installeret .. ;)
Mvh

Stephen
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af elmkvist elmkvist skrev:

microatx bundkort fra gigabyte.

håber det hjalp

prøv at gå ind i bios og se om det er slået fra .. ??
Mvh

Stephen
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu