recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HD 4800 og lossless lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHD 4800 og lossless lyd

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Emne: HD 4800 og lossless lyd
    Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 14:15

Hej,

Jeg har netop købt ny computer, hvor jeg valgte et HD4850 kort. Jeg har vel hele tiden regnet med, at lossless ikke var noget der var inkluderet med det grafikkort. Jeg ved godt der er en lydchip på kortet, og at jeg kan få lyd+billede ud sammen via adapter og HDMI kabel.

Men nu har jeg læst nogle debatter på nettet, og kommer i tvivl om jeg alligevel ikke kan outputte lossless lyd via HDMI. Er der nogen herinde der entydigt (enten ved egen test, eller ved 100% sikker reference, og ikke bare de specifikationer der er stukket ud fra producenterne) kan sige mig, om et (mit er Asus, men det bør vel ikke gøre nogen forskel) ATI Radeon HD4850 kort kan outputte (ikke nødvendigvis dekode, da min surround receiver kan det) lossless lyd?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 14:21

Jeg tror du roder det lidt sammen.

Hvis du mener om dit grafikkort kan outputte DTS Og Dolby HD, som bla. kendes fra Blu Ray, så er svaret mig bekendt nej, det er ikke muligt. Lydkortet skulle være på vej, men er ikke kommet endnu.

Bemærk, ovenstående standarder er IKKE lossless. De er bare væsentligt mindre komprimeret og i op til 7.1 lydkanaler.

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 14:55

Lydkortet (hvis du mener asus xonar hdav1.3) er kommet, men er hamrende dyrt (ca. 2.000) hvis det eneste det bringer er muligheden for lossless lyd ud.

Og ja, det er de "nye" HD lydformater, Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio jeg kalder lossless.

Jeg er ret sikker på at de går under betegnelsen lossless, hvilket Wikipedia også indikerer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_TrueHD (i bunden under audio codecs>>lossless)

Men det var en diskusion på avsforums der ansporede mig til, at det var muligt at outputte de 2 lydformater (eller LPCM eller som minimum 24-bit/96 kHz) via HDMI:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1029603 (som er nede indtil ca. kl. 15.00 ifølge dem selv)

Men også nedenstående diskussion lagde op til, at muligheden for at outputte HD lyd:
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=12240759

Jeg er selv lidt i tvivl, men der er jo 5-10 HD lydformater, hvoraf de to allerede nævnte bør være de bedste og mest krævende (mht plads, og båndbredde, når de skal lagres og afspilles). Men kan de andre lydformater overføres via et ordinært SPDIF kabel??

Men det var grundet de ovenstående diskussioner, at jeg stillede spørgsmålet om der er der nogen der utvetydigt kan sige mig, om jeg vil kunne outputte bedre lyd end DTS eller Dolby Digital via et HD4850 kort??

For et Xonar HDAV1.3 er udelukket, medmindre de sætter prisen ned.

Redigeret af tosa - 07-Oktober-2008 kl. 15:01
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 17:50
Hvis din kilde er i bedre format så ja iflg specs.

Du skal have noget software med repeaterfunktion. Fx Windvd+Bluray, så burde passthrough interfacet på ATI HD4850 virke med DTS-HD osv. Jeg har dog ikke selv testet dette.

Jeg ved at det virker med G45...
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 09:38

ok, nice. Virker det også på XP??

Så skal jeg da lige have en demoversion af den nyeste windvd, så jeg kan teste det.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 10:17

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Hvis din kilde er i bedre format så ja iflg specs.

Du skal have noget software med repeaterfunktion. Fx Windvd+Bluray, så burde passthrough interfacet på ATI HD4850 virke med DTS-HD osv. Jeg har dog ikke selv testet dette.

Jeg ved at det virker med G45...

Jeg tvivler på det virker, for mig bekendt er det spdif som er passtrough på de gfx kort der findes i dag, og du kan simpelthen ikke presse Dolby/DTS-HD lyd ud igennem spdif.

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg tvivler på det virker, for mig bekendt er det spdif som er passtrough på de gfx kort der findes i dag, og du kan simpelthen ikke presse Dolby/DTS-HD lyd ud igennem spdif.

Nej, på alle ATI's nyere kort (HD 38xx og de nyeste 4xxx) er der onboard lydchip, så man behøver ikke "hente" lyden fra bundkortet via S/PDIF. Og det var her jeg var/er i tvivl om 48xx kortene kan outputte 24-bit/96 kHz lyd til HDMI.
For nogle skriver, at 48xx og 46xx kortene kan outputte det, mens de gamle kort kun kunne klare 16-bit/48 kHz (som er det samme som S/PDIF maksimalt kan klare).

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 10:50

Det er fordi de downsampler lyden, i mange tilfælde pga. manglende PAP.

Jeg har et 2600XT kort. Det kører PCM til min receiver. Men hverken lydkort eller graffikkort kan kommer helt op i 24bit/196 kHz, som Dolby TrueHD og DTS-HD ligger på. Interfacet mellem grafikkort og lydkort er et SPDIF passtrough (gennem PCI-e porten), så der ligger en begrænsning allerede i sig selv. PCM signaleringen er ellers god nok til det, men hardware mæssigt kan grafikkort og lydkortet ikke.

Det næste problem er så, at jeg ikke har BD drev i min htpc, så umiddelbart har jeg ikke det store behov for disse lydformater. Det funger fint med HDMI lyd (altså SPDIF opløsning) til min receiver.

Jeg har læst lidt af tråden du henviste til. Jeg synes bestemt ikke det står klart, at 4xxx serien kan sende PCM ud i den opløsning som det er påkrævet. Selv dem der har kortene idag, synes jeg ikke virker specielt overbevisende i deres udtalelser.

Førend jeg får sat et BD drev i min htpc, så tror jeg ikke jeg gider rode for meget med det. Det er ligesom lidt spild at kaste sig ud i et 4xxx serie kort, hvis man dels ikke engang ved om det virker, og selv hvis det gør, så har jeg meget lidt at bruge det til. 2600 kortet funger ganske fremragende til DVD/SPDIF (via HDMI).

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 12:34
Jeg ved med sikkerhed at Intel G45 kan, sammen med Windvd + Bluray. Dette er bekræftet af pålidelige kilder.

Det drejer sig om at der skal være et repeater interface i decoderen. Decoderen skal så understøtte DTSHD osv, og dernæst have understøttelse af dit grafikkort til at bruge repeater funktionen.

Her på siden fremgår det også at Power DVD er klar med repeaterfunktion til de grafikkort som der understøtter det...Dvs ATI4xxx IntelG45 via ClearVideo 2.0....

For at det virker....kræves der Rigtigt Grafikkort hardware...rigtig Decoder software....

Til KimA, altså hvis ikke der er et fysisk spdif kabel imellem gfx kort og lydkort kan du ikke konkludere at der er tale om spdif. Sålænge at HDMI porten er HDMI 1.3 kompatibel og der er et passthrough interface i din windowsinstallation der kan tilgå HDMI 1.3...Så er man jo klar til at rundstykke!

Redigeret af Patriarken - 08-Oktober-2008 kl. 13:27
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 12:37

Jeg har læst lidt af tråden du henviste til. Jeg synes bestemt ikke det står klart, at 4xxx serien kan sende PCM ud i den opløsning som det er påkrævet. Selv dem der har kortene idag, synes jeg ikke virker specielt overbevisende i deres udtalelser.

Enig. Det er også derfor jeg spørger herinde.

Førend jeg får sat et BD drev i min htpc, så tror jeg ikke jeg gider rode for meget med det. Det er ligesom lidt spild at kaste sig ud i et 4xxx serie kort, hvis man dels ikke engang ved om det virker, og selv hvis det gør, så har jeg meget lidt at bruge det til. 2600 kortet funger ganske fremragende til DVD/SPDIF (via HDMI).

Jeg har heller ikke BD drev i min computer, men jeg har nogle demofiler, som inkluderer lydformaterne.
Jeg har masser at bruge mit 4850 kort til, da jeg også bruger min computer til forskellige spil. Og da jeg nu alligevel har et 4850 kort, ville det jo være fint, at få at vide, om HD lyd ud er muligt. Jeg har nemlig pt. et DVI-HDMI kabel mellem computeren og mit TV, og HDMI indgangene i TV'et er alligevel ude af drift (TV'et skal til rep i morgen).

Men jeg mener ikke der er nogen grund til at bestille et HDMI kabel, hvis jeg ikke kan få 24-bit/96kHz ud via HDMI alligevel (jeg vil ikke lave analog forbindelse.

Jeg har et 2600XT kort. Det kører PCM til min receiver. Men hverken lydkort eller graffikkort kan kommer helt op i 24bit/196 kHz, som Dolby TrueHD og DTS-HD ligger på. Interfacet mellem grafikkort og lydkort er et SPDIF passtrough (gennem PCI-e porten), så der ligger en begrænsning allerede i sig selv. PCM signaleringen er ellers god nok til det, men hardware mæssigt kan grafikkort og lydkortet ikke.

Men jvf. "All of AMD's Radeon HD graphics cards have shipped with their own audio codec, but the Radeon HD 4800 series of cards finally adds support for 8-channel LPCM output over HDMI. " er lydchippen i ATI kortene med indførelsen af 48xx kortene blevet ændret (noget som også skulle være inkluderet i 46xx kort). Og det er det der har skabt min interesse.

Grafikkortet købte jeg fordi jeg havde brug for de grafiske muligheder det havde, men hvis det også inkluderer de lydmæssige muligheder jeg efterspørger (men alligevel ikke vil betale 2K for ved at købe det nye Xonar kort) er det jo helt perfekt.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 12:54

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Til KimA, altså hvis ikke der er et fysisk spdif kabel imellem gfx kort og lydkort kan du ikke konkludere at der er tale om spdif. Sålænge at HDMI porten er HDMI 1.3 kompatibel og der er et passthrough interface i din windowsinstallation der kan tilgå HDMI 1.3...Så er man jo klar til at rundstykke!

Det har ikke så meget med det fysiske kabel at gøre, men fordi det er den standard der blev brugt. De første gfxkort der understøttede HDMI kom med en mulighed for at bruge det fysiske kabel mellem bundkort/SPDIF porten og GFX kortet, simpelthen for at få det digitale lydsignal med den vej. Senere blev det ændret til, at det blev mappet direkte via driveren, og man slap for kablet.

Du kan ikke bruge det analoge signal via HDMI, mig bekendt, hvorfor SPDIF var det eneste alternativ, og det som er mest udbredt idag.

At dekode DTS-HD eller Dolby TrueHD er som sådan ikke noget problem. Det koster en del processorkraft, og derfor har man villet lægge denne dekodning over på gfx kortet i en accelrator. Problemet har bestået i at få grafikkortet til at forstå disse signaler eller sende dem videre via et PCM signal på HDMI porten. Den del er på plads nu, såvidt jeg forstå, og med PowerDVD som afspiller, bør det også funger fint nok, hvis ellers hardwaren kan det.

Når jeg kigger på dine billeder, så ligner det et bitstream signal. Dvs. det sendes direkte videre via HDMI til din receiver, som så dekoder signalet. Det er faktisk interessant at G45 kan dette.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Men jvf. "All of AMD's Radeon HD graphics cards have shipped with their own audio codec, but the Radeon HD 4800 series of cards finally adds support for 8-channel LPCM output over HDMI. " er lydchippen i ATI kortene med indførelsen af 48xx kortene blevet ændret (noget som også skulle være inkluderet i 46xx kort). Og det er det der har skabt min interesse.

Ja, det er også den del der har manglet, sammen med noget software til at dekode signalet fra kilden (BD skiven eller filen). Det er det som alle skriver er på plads nu med eksempelvis PowerDVD eller Windvd 9. Som Patrinarken viser herover, så kan Windvd nu afkode signalet fra skiven. Det er/burde heller ikke være det store problem. Nu mangler næste led, at få det sendt videre fra computeren, ud igennem gfxkortet og til receiveren. Der viser det andet billede herover, at de åbenbart gør via et bitstream signal, så selve afkodningen foregår i receiveren. Jeg kan dog stadigvæk ikke se på receiveren, at det er et DTS-HD signal den modtager. Der står jo bare DTS stream. Ergo kan man ikke umiddelbart sige, at det ikke er downsamplet.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu