recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spilletiden på film - blu-ray vs dvd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpilletiden på film - blu-ray vs dvd

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thomasdk1405 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Emne: Spilletiden på film - blu-ray vs dvd
    Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 12:49

Hej ! Ved ikke hvor meget der er i det her, men det har undret mig lidt. I gl. dage (video og dvd) var det sådan at man ikke fik den 100 % samme version som man så i bio - der var typisk klippet 5-8 minutter ud af en film - noget med at biograferne blev sure tror jeg nok.

Men nu har jeg set flere af mine blu-ray film som jeg også har på dvd er længere - uden at der er skiltet med det i stil med "extended version" eller "directors cut". F.eks. Master & Commander - dvd = 133 min bluray=138 min. Pearl Harbor - dvd = 176 min og blu-ray = 183 min. Måske er det bare et tilfælde - men nu har jeg ikke så mange film hvor jeg har dem dobbelt - men er vi så heldige nu at få den fulde 1:1 version på blu-ray ?

Er i hvert fald sjovt at se en velkendt film på blu-ray og så opdage nye scener man aldrig har set før - flere fede scener i f.eks. selve angrebet ved Pearl Harbor

Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2006
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 13:06
Der er ikke noget med sure biografer. Det er mere simpelt: et fjernsyn vil vise billederne med 25 billeder pr. sekund (50 halvbilleder pr. sekund). En biograffilm kører 24 billeder/sek. For at få det til at gå op, må man sætte hastigheden lidt op, når en biograffilm skal vises på fjernsynet. Det giver ca. 4% hurtigere afspilning i forhold til i biografen.

Blu-ray understøtter 24 billeder/sek., derfor er det ikke nødvendigt at øge hastigheden. Det giver dog et problem, hvis der afspilles på et fjernsyn der ikke understøtter 24 billeder/sek., det kan give lidt "hoppen" der især ses ved panoreringer.

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 13:09
Ja, det er korrekt, der skal ca. trækkes 4% fra altså 1/24 per film.
SVP03
Til top
Thomasdk1405 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Marts-2008
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 13:18
Hmm - må hjem og nærstudere begge versioner af Pearl Harbor for jeg synes helt klart der var scener jeg aldrig havde set før og lige netop angrebet har jeg set lidt oftere end selve filmen.
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2006
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Thomasdk1405 Thomasdk1405 skrev:

Hmm - må hjem og nærstudere begge versioner af Pearl Harbor for jeg synes helt klart der var scener jeg aldrig havde set før og lige netop angrebet har jeg set lidt oftere end selve filmen.

Det kan også sagtens ske at der kan være små forskelle - f.eks. kan man risikere at der er skåret nogle meget voldelige scener ud, for at den også kan sælges i lande med voldscensur, og i nogle lande må man ikke vise mennesker i deres naturlige upåklædte udgave.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu