recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Spillekonsoller
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - fuld skærm ved bluray på ps3??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketfuld skærm ved bluray på ps3??

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
sovedyret Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-Februar-2006
Status: Offline
Point: 45
Direkte link til dette indlæg Emne: fuld skærm ved bluray på ps3??
    Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 15:03

Hejsa..

Jeg nyder min ps3 både som spillemaskine og bluray afspiller, det irriterer mig bare at, så vidt jeg husker, alle de bluray film jeg har set, har haft sorte bjælker både i top og bund af billedet!! Er det ikke meningen når det nu er high-def, at det skal fylde hele skærmen ud?? Er min ps3 indstillet forkert eller er det bare såden?

Den er tilsluttet et Pioneer plasma tv..

Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 15:17

Hej

Mange film er lavet i et format der er 2,35 gange bredere end de er høje. 9:16 som fjernsynene er svarer til 1,78.

Der findes BR i 9:16 f.eks. Bruce Springsteen Live in Dublin

"The Bucket List" er 1,85:1

Det varierer lidt, hvis du sætter fjernsynet til at trække billedet helt til kant vil du ikke få de rigtige proportioner, en cirkel i billedet vil blive til en oval.

Til top
Miths Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-Januar-2008
Point: 413
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 15:49
Her er en liste (jeg skal ikke kune sige om den er komplet) over Blu-ray film i 16:9 format.

http://www.blu-raystats.com/amazonstats.php?OrderBy=Title&am p;AspectRatio=1.78:1

Redigeret af Miths - 14-Oktober-2008 kl. 15:51
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 18:19
Det er da utroligt at man ikke laver film til at være i de dimensioner fjernsynene er? Og ja det hjælper ikke at bruge fjernsynets "strække" funktion medmindre man meget gerne vil have Coneheads over det hele.. Så der er ikke noget at gøre udover kun at købe Bluray film fra den liste?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12369
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 18:48
Man laver film til de dimensioner instruktøren vil have, og som alligevel passer til biograferne. Visning hjemme i stuerne er stadigvæk en sekundær ting. Det er netop ikke meningen at bjælkerne skal gå væk når det er HD; det er meningen at HD skal hjælpe med til at gengive filmene så korrekt som muligt, og så skal man selvfølgelig ikke til at klippe store dele af billedet.

Vil du for alt i verden undgå bjælkerne, ja, så må du vel nøjes med film fra den liste, men det er, i mine øjne, noget af en hysterisk reaktion, på et ikke-eksisterende problem...
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af sovedyret sovedyret skrev:

Det er da utroligt at man ikke laver film til at være i de dimensioner fjernsynene er?

Det er da utroligt, at man ikke laver fjernsyn til at være i de dimensioner, filmene er!
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 20:10

Vil du for alt i verden undgå bjælkerne, ja, så må du vel nøjes med film fra den liste, men det er, i mine øjne, noget af en hysterisk reaktion, på et ikke-eksisterende problem...
[/QUOTE]

Så du syntes det er fedt at give x antal tusinde kroner for en 42" skærm bare for at få fjernet en 7-8 cm i både top og bund? Undskyld mig, men det syntes jeg faktisk ikke er en " hysterisk reaktion"..........

Syntes faktisk godt man kan tillade sig at forsøge at finde en løsning på at ens fantastiske fjernsyn kan blive udnyttet optimalt.. Findes der ikke en løsning er der jo ikke noget at gøre ved det, andet end at ærgre sig over at det ikke bliver prioriteret.. 

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 20:33

Film og andet skal ses i det format som det er fremstillet i, alt andet er urealistisk, film er jo lavet i et bestemt format og betyder det, at der er sorte bjælker i billedet, så er det jo bare sådan. Hvis man ikke se dem sådan, så er det bare ærgerligt, der bliver ikke (og heldigvis for det), lavet om på dem bare fordi, at de skal vises på TV. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 20:51

Er helt enig i at film selvfølgelig skal ses i det originale format, men hvorfor kan det, rent teknisk, ikke lade sig gøre at det passer til både biograf og tv fremvisning?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 20:57

Fordi biografer jo nu engang har et andet format, som også nævnt i tråden. Film som er lavet til TV passer til TV.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12369
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af sovedyret sovedyret skrev:

Så du syntes det er fedt at give x antal tusinde kroner for en 42" skærm bare for at få fjernet en 7-8 cm i både top og bund? Undskyld mig, men det syntes jeg faktisk ikke er en " hysterisk reaktion"..........

Dengang man havde 32" widescreen CRT og dengang man havde 28" 4:3 CRT var problemerne jo de samme; film fylder ikke altid hele skærmen. Det er mig en gåde hvordan det kan komme som en overraskelse for dig, at det også er sådan i dag.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 21:16

Ja, det undrer egentlig også mig, der er jo intet nyt under solen i det henseende.

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu