Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
bony
Super bruger
Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 358
|
Emne: Hvad kan den klare..? Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 01:16 |
Hejsa,
Jeg er i dag blevet beriget med nyt legetøj. En Onkyo 606 blev leveret til adressen til stor glæde. Jeg kører med et par Jamo Classic 8, bi-ampet til dyret og det spiller maks. Det er dog en stereo-løsning og tankerne går nu hen imod en eventuel opgradering af højttalerne.
Hver gang jeg falder over nogle højttalere på det ganske net, bliver de ofte kommenteret med "de er for store", "de er for kraftige til den receiver" etc. Jeg vil gerne have mig nogle gode højttalere som vil kunne spille højt uden at hverken de eller receiveren tager skade eller at en af delene kommer til at mangle saft og kraft. Jeg er stor fan af B&W's design og savler tit over krabater som DM683 og DM684. Evt. en af de to som fronter, HTM62 som center og så DM685 eller DM686 som baghøjttalere.
Tidligere var jeg inde på tanker om et 5.1 setup i B&W's CM-serie. Men her fik jeg afvide at Onkyo 606 bestemt ikke var kraftig/stor nok til at trække et sådant. Men HVORDAN ved i det? Hvor kan i se det..? Er snotforvirret, for at sige det mildt. Har derfor skrevet et par spørgsmål, jeg håber i kan svare på. Jeg beklager hvis det virker som et spørgsmål jeg har stillet før. Kunne godt tænke mig en tråd jeg kunne have kørende med forslag og idéer. På forhånd tak. :)
1. Hvordan kan man se om et højttalersæt eksempelvis kan bruges til en receiver? 2. Hvad kigger i på når i skal måle om den "kan klare højttaleren og spille den op"? 3. Har i eventuelt nogle links hvor man kan sammenligne højttalere og se 4. om de ville være for store/for små, til en bestemt receiver eller er det specs i kigger på? 5. Hvis det imidlertid ER specs, hvilke kigger i så på..?
Lige lidt spørgsmål jeg håber nogen vil kigge på.
Mvh. Bony
|
 |
Vanderlay
Guld medlem
Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 1168
|
Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 08:06 |
Man kan ikke se det på specs, fordi alle producenter opgiver meget høje
watt-tal for alle deres produkter, men dels kan folk jo have konkrete
erfaringer med, hvad den kan, og dels kan der være lavet tests af den
(eller 605), hvor de måler, hvor meget den reelt kan yde med alle
højttalere i spil.
- jeg mener der var en test et sted, der viste, at Onkyo 605 kun kunne
yde 30w med alle kanaler i spil, hvilket ikke er meget, men om det er nok
afhænger så af højttaleren.
- du kan se på højttalerens følsomhed, jo lavere den er, jo sværere er den
at drive (og skalaen er logaritmisk, så små forskelle i tal afspejler stor
forskel i faktisk følsomhed)
- en anden overvejelse er, om forstærkeren er 'god nok' til en given
højttalere, dvs hvor godt den lyder ikke mindst når man spiller højt. Set i
det lys virker Onkyo 606 umiddelbart meget billig ift. et CM-setup. Jeg
ved godt den får mange roser, men det er jo primært fordi den har alle
tænkelige features til få penge.
- endelig: en specifikation, der siger lidt om styrken, er faktisk
forstærkerens vægt, fordi det kræver en tung strømforsyning at spille
højt (men igen, det er ikke en garanti for, at det lyder godt)
- er det primært et setup til film eller musik? Hvis det er til film, kan du
evt vælge et setup uden gulvhøjttalere og lade suben om bassen, hvilket
gør det lettere for forstærkeren at trække
|
 |
bony
Super bruger
|
Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 13:33 |
Først, tak for det rigtig gode svar. :)
Vanderlay skrev:
- jeg mener der var en test et sted, der viste, at Onkyo 605 kun kunne yde 30w med alle kanaler i spil, hvilket ikke er meget, men om det er nok afhænger så af højttaleren. |
Kan jeg så gå ud fra at det nogenlunde er det samme gældende med 606'eren?
Vanderlay skrev:
- du kan se på højttalerens følsomhed, jo lavere den er, jo sværere er den at drive (og skalaen er logaritmisk, så små forskelle i tal afspejler stor forskel i faktisk følsomhed) |
Dette forstår jeg ikke. Nu har jeg kigget på HFK'ens hjemmeside og alle deres højttalere, fra B&W's kæmpe 800D har en følsomhed på 90db til den kompekte Argon 6110S som har lavere følsomhed; 85db.
Vanderlay skrev:
- en anden overvejelse er, om forstærkeren er 'god nok' til en given højttalere, dvs hvor godt den lyder ikke mindst når man spiller højt. Set i det lys virker Onkyo 606 umiddelbart meget billig ift. et CM-setup. Jeg ved godt den får mange roser, men det er jo primært fordi den har alle tænkelige features til få penge. |
Jeg er udemærket godt klar over dens begrænsninger. Dem var jeg allerede klar over inden jeg bestilte den. Det var heller ikke ment som et forsøg på at overbevise mig om at CM-serien er for krævende til receiver. Det må jeg jo bare acceptere. Formålet med denne tråd var at give mig et bedre indblik i højttaler-verdenen og lære den teknik at kunne "se" om højttaleren kan matche en receiver. :)
Vanderlay skrev:
- er det primært et setup til film eller musik? Hvis det er til film, kan du evt vælge et setup uden gulvhøjttalere og lade suben om bassen, hvilket gør det lettere for forstærkeren at trække |
Det er et setup som skal køre 60/40, film/musik. Jeg kan personligt bedst lide gulvhøjttalere og grunden til at jeg aldrig selv har haft kompakte højttalere må være at jeg simpelthen ikke tror at små højttalere lydmæssigt vil kunne matche gulvhøjttalere. Men her tager jeg måske fejl?
|
 |
kim olsen
Guld medlem
Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
|
Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 13:42 |
Der er en del specifikationer der ikke kan læses, eks fasedrej, retur emf og lignende, der er det relle problem for en forstærker, ofte sammenholdt med meget lave modstande i bestemte frkvensområder, eller en meget kompleks kombination af alle faktorer.
|
Crown - there is no substitute.
|
 |
bony
Super bruger
|
Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 13:46 |
kim olsen skrev:
Der er en del specifikationer der ikke kan læses, eks fasedrej, retur emf og lignende, der er det relle problem for en forstærker, ofte sammenholdt med meget lave modstande i bestemte frkvensområder, eller en meget kompleks kombination af alle faktorer. |
Men det forklarer jo ikke hvordan nogen kan "se" om en højttaler er for krævende eller ej. Det er jo dét der er mit egentlige spørgsmål?
|
 |
kim olsen
Guld medlem
Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
|
Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 14:18 |
Det kan du ikke medmindre du har adgang til alle relevante oplysninger og målinger. Og det er de færreste konsumprodukter der er den slags oplysninger på. SÅ det eneste du som udgangspunkt kan holde dig til er følsomheden (samlet) for højttaleren. og den er reelt kun vejledende pga. af de andre faktorer jeg nævnte i sidste indlæg.
Redigeret af kim olsen - 17-Oktober-2008 kl. 14:22
|
Crown - there is no substitute.
|
 |