|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |||||
Emilos88 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 925 |
![]() Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 22:53 |
||||
Nu har jeg læst lidt i forummet, men der er nogen ting jeg ikke har fået svar på. dette projekt med projektor er kun på overvejelses basis, men det kunne jo være fedt med den rigtig biograf stemning. 1. lærredet kommer til at dække over center højtaleren og nok også højre og venstre kanal, er alle lærred lavet til at lyd skal kunne strømme igennem uden foringelse, eller er det et bestemt lærred jeg skal have fat i. 2. Maks afstand bliver 4m. og jeg havde nok tænkt på et 92", er det for stort eller tilpas, jeg har ps3 og nogle blu-ray film så jeg ser film i den gode kvalitet. 3. jeg regner stærkt med lige nu at det skal være Panasonic PT-AX200(havde regnet med at der kom en AX300 men det ser det ikke ud til) men hvad lærred er det så jeg skal bruge altså med om det skal være hvit eller gråt, og hvad gain. 4. hvilken prisklasse skal lærredet være i for at opfylde projektorens kvaliteter, gerne eks. af mærker. regner med motorlærred da lærred så ikke bliver bøjet. 5. What hi-fi roser jo AX200 til skyerne, men andre eks. på projektor ønskes. jeg har mulighed for mørklægning, som jo nok bliver nødvendig. Håber i kan hjælpe |
|||||
Get HIFI or die trying c",
|
|||||
![]() |
|||||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
||||
Ja, det er en bestemt type lærred (dug) som kaldes "akustisk transparant".
Jo større lærred, jo mere lys skal projektoren levere. Så det skal passe sammen.
Sådan en LCD projektor vil nok have det bedst med et gråt lærred.
Det er ikke så meget motor lærreder, mere at de er af tab-tension typen. Lærredet holdes i spænd, så det ikke krøller. Vær dog opmærksom på, at tab-tension ikke er billige, og når du skal have en speciel dug også.... Prisen kan snildt ende med at blive dyrere end projektoren.
Generelt er de små LCD projektorer ikke så gode. De er ikke særligt lysstærke og har ikke nogen god farvegengivelse. Men er budgettet stramt, kan de godt bruges. De kræver total mørklægning. Hvis budgettet ikke er stramt, så kig på BenQ W5000 til 14.000 kr. Det er en fuld HD projektor, og i forhold til en AX200 vil forskellen være som nat og dag. Der vil være mere lys på lærredet, bedre gengivelse af sort og bedre farver. Men hvis du også skal bruge 13.000 kr på et lærred, så bliver projektet jo ikke billigt /Lars |
|||||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||||
![]() |
|||||
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
||||
Mit lærrede er 110" eller ca. 2.5m bredt. Min stue er ca. 4 bred, så det betyder at jeg sidder ca. 3½ meter fra lærredet. Hvis jeg får plads en dag bliver det endnu større næste gang. Ville slet ikke afvise f.eks et der er 3 meter bredt næste gang - Men husk rådet fra Lars om at det kræver mere lysstyrke.
|
|||||
Med venlig hilsen,
Thomas |
|||||
![]() |
|||||
Emilos88 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 925 |
![]() |
||||
Med hensyn til denne specielle dug, er der nogen der et link til et, for kan ikke rigtig finde det Panasonic'en har jo 2000 lumins, er den så ikke meget lysstærk eller er det noget helt andet der spiller ind.
|
|||||
Get HIFI or die trying c",
|
|||||
![]() |
|||||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
||||
Hej Emilos
De fleste AV lærreder laves på bestilling. Du bestemmer mål, kvalitet og type, og så bygges det til dig. Eksempelvis Lissau, hvor du kan vælge at få tab-tension lærredet leveret med en akustisk transparent dug. Citat: Da konstruktionen i tabtention er mere flexibel end alm. rulle lærreder, kan de også skaffes med andre lærrede materialer, f.eks. med akustisk transparent dug, dvs. at man kan stille højttalere bag lærredet (link)
Det snyder lidt. For det måles i 1m afstand, og de små LCD projektorer taber mere lys over afstand / størrelse af billede, end andre typer projektorer. Så når du flytter den ud på 3 eller 4m, og skyder ind mod et 90" lærred, så er der ikke så meget lys tilbage (sammenlignet med eksempelvis en BenQ W5000 - som dog også har 3000 ANSI lumens). Det er en kombination af optik, lampe og display teknologi, der i praksis giver oplevelsen. Ikke tal på papiret - de kan snyde Omvendt, vil jeg da ikke tale dig fra den Panasonic. Det er sådan med projektorer, som så meget andet, at 1. gang kan man blive endog meget imponeret af en til 9000 kr. At den til 14000 kr så er mere end dobbelt så god er jo ligemeget, når man ikke ved hvad man går glip af. Det er noget af det herlige ved at være 1.gangs køber /Lars
Redigeret af Lars - 18-Oktober-2008 kl. 14:16 |
|||||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||||
![]() |
|||||
betho ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 318 |
![]() |
||||
Jeg har bare lige en enkelt lille kommentar til det med lydtransperant lærrede. Du skal være opmærksom på, at sådan et lærrede er perforeret, altså masser og atter masser af små huller. Lidt som de store lærreder i biografen. Du kan risikere at du kan se hvad man kalder "moiré". Et slags synebedrag. Lidt ligesom at kigge på et tæt ternet mønster. Jo tættere på lærredet du sidder, jo større chance for disse oplevelser. Og bare fordi du køber et mindre læredde bliver hullerne ikke mindre.
![]() Du må ud og se sådan et lærrede, kontra ikke-perforerede lærreder, i virkeligheden. |
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |