Efter jeg hoppede på Harbosounds nyligt afsluttede fælleskøb, og jeg kan mærke det har tændt en hifi djævel inde i mig, hvorfor jeg vil dokumentere udviklingen af min hjemmebio til offentlig skue her.
Først og fremmest vil jeg give en stor ros til Harbosound - han har været utrolig behjælpelig og meget tålmodig overfor mig gennem hele mit forløb med fælleskøbet og en efterfølgende reparation af forstærkeren (af en medfølgende defekt). Begge tomler ryger op for Harbosounds service, hvis lige jeg aldrig har oplevet før :)
Mit setup består af en ældre LG lb1r 32" skærm, Onkyo TX-SR706, Harbosat 10 + Harbosub 10, 5.1 surround sæt, Zaptor boks, Wii, en vhs-afspiller og en bambusdvd der står til snarlig udskiftelse.
Recieveren er pt. mit stolteste eje i samlingen - den virker helt malplaceret midt i alt midt billige udstyr ;) Jeg har svært ved at bedømme hvor god eller dårlig recieveren er, siden det er min første, men den lever bestemt op til forventningerne (udover jeg ikke kan programmere fjernbetjeningen til min zaptor

). Den bliver pænt varm under brug, også når den er ude af de trange kår jeg har placeret den i - jeg planlægger dog at placere et par blæsere på bagvæggen bag Onkyoen for at øge airflowet og køle den en smule. Jeg kan ikke undgå at være lidt nervøs for den varmeudvikling nemlig.
Højtalerne spiller egentlig som forventet, bestemt ikke biograf kvalitet, men godt udgangspunkt. De har ingen problemer med at spille stuen (og resten af lejligheden) op, men ved lave frekvenser er de svage. Dette er ikke særlig tydeligt ved film, men rock og techno kan godt føles en smule tamt. Jeg planlægger at kompensere for dette ved at erstatte fronterne med nogle højtalere med lidt mere gods i - men det bliver dog først en gang ude i fremtiden. Til den tid vil mine harbosat fronter formegentlig blive brugt til at udbygge systemet til 7.1.
Skærmen kan køre 720p som den højeste opløsning (1080i er også en mulighed, men jeg foretrækker det progressive billede) hvorfor jeg ikke har vildt travlt med at opgradere til bluray.
Systemet bliver primært brugt til tv og film, men siden anskaffelsen er jeg begyndt at lytte meget mere musik. Særligt musikafspilning føler jeg ikke min nuværende dvd-afspiller håndterer særlig godt, hvorfor den står til udskiftning meget snart :) Herudover opdagede jeg (har aldrig kigget før) at min nuværende dvd-afspiller kun har stereo-output, hvilket virker lidt tumpet når jeg lige har investeret i surround...
Strømforbrug for de enkelte komponenter vil blive opdateret i løbet af weekenden (har lånt en elmåler fra elsparefonden, tænkte at elforbruget for nogle af enhederne muligvis ville interessere nogle), sammen med billeder af setuppet.
Setuppet før tv-møblet ankom - ikke noget der var populært hos damen ;)

Så kom tv-møblet - hvilke straks understreger hvor meget jeg mangler at få skærmen op på den store tomme væg. Det er ikke sikkert subben blive hvor den er på billedet, skal teste andre positioner ud i løbet af weekenden. Jeg er blevet meget glad for højtalerne uden stof foran, hvilket også fremgår af billedet. Læg mærke til at volumelyset ikke er tændt på Onkyoen - det var en medfødt defekt på maskinen som er blevet repareret efter billedet blev taget.

Planlagte udvidelser i den nærmeste fremtid:
Luftkøling til Onkyo
Bluetooth modtager
Arm til fjernsyn (så jeg kan glo fjernsyn fra spisebordet)
Ny dvd afspiller med surround udgange (evt hdmi?)
Senere udvidelser
Bluray afspiller (med understøttelse for BD-LIVE, dvd og cd )
Ny skærm (1080p, indbygget digital tuner, harddisk kanske)
Et par gulv fronthøjtalere (opgradering til 7.1 system)
Kommentarer, forslag, ris og ros værdsættes :)
Redigeret af LarsKnudsen - 23-Juli-2009 kl. 04:39