recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Licens og køb af TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLicens og køb af TV

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
regenten Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Licens og køb af TV
    Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 20:24
Hejsa

Er der nogle der ved hvordan det hænger sammen med køb af nyt TV og licens. Er det sådan at forhandleren altid sender en registrering af tv'ets køber videre til DR-licens, så køberen automatisk bliver tilmeldt licens? Hvordan hænger det lige sammen.

Jeg kender nemlig en pige som er sådan lidt anarkistisk anlagt. Hun opfatter det som et overgreb mod hendes personlige frihed hvis en forhandler kunne finde på at udlevere information om hendes private køb til statens institutioner. Pigen jeg kender vil utrolig gerne købe sig et nyt panasonic px80, men hun ønsker ikke samtidig at der skal florere information rundt til diverse organisationer om hendes forbrug. Hvad tror i løsningen kan være?
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Point: 2323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 21:59

Tjah rent moralsk/juridisk set så skal hun betale licens uanset om kun har internet, mobiltelefon eller fjernsyn :)

Men så vidt jeg ved er det ikke praksis mere, men jeg tør ikke sige det - køber mine tv i tyskland :)

Redigeret af Kief - 10-Oktober-2008 kl. 21:59
Mvh.

Casper
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 22:09

Forhandlere har pligt til at oplyse køberens navn og adresse til DR licens, jf. bekendtgørelse om licens § 23. Men realiteten er, at der ikke er mange forhandlere der gør det.

Redigeret af Sandal - 10-Oktober-2008 kl. 22:10
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
diazz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Juni-2008
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 18:51
Sandal : Det er så ikke gældende mere. Kulturministeriet har fornyelig indskærpet overfor DR at de ikke må udsende girokort på baggrund af nyindkøbte eletroniske vare :)

At jeg så stadigvæk ikke tror de overholder det er noget helt andet
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 19:40
Bekendtgørelsen er gældende endnu. Det er DR's behandling af sagerne, de er blevet bedt om at ændre.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 20:23

Oprindeligt skrevet af diazz diazz skrev:

Sandal : Det er så ikke gældende mere. Kulturministeriet har fornyelig indskærpet overfor DR at de ikke må udsende girokort på baggrund af nyindkøbte eletroniske vare :)

Det er korrekt, at DR ikke længere må udsende girokort på baggrund af forhandlernes rapportering, men det ændre ikke på, at forhandlerne stadig skal oplyse navn og adresse til DR. Loven er gældende indtil den bliver ophævet eller ændret.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
diazz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Juni-2008
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 20:58
Jo jo, men ved ikke om jeg har misforstået indlæget så. Gik det ud på at den pågældendes oplysninger ikke skulle videre sendes eller var det frygten for at blive opkrævet licens?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 21:03

Licensen er høj nok, den vil nok ikke blive billigere, hvis alle betalte, men det ville da give DR flere penge i kassen, og det kan vel forbedre deres udsendelser. Så husk nu at betal.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu