recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er mit setup skadeligt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr mit setup skadeligt?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Emne: Er mit setup skadeligt?
    Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 21:26
Hej med jer,

Nu har jeg haft en del tråde herinde om hvilke højttalere der kunne gå sammen med en Onkyo 606. Nu er jeg imidlertid kommet i besiddelse af to satelitter og en center i god kvallitet. Derfor er min jagt på nye højttalere sat i bero og har besluttet mig for at køre et rent Jamo setup.

Jeg er nu kommet i tvivl om min Onkyo overhovedet vil kunne klare dette setup. Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at brænde den sammen eller overbelaste den unødigt. Jeg har derfor skrevet de forskellige Onkyoens og de forskellige højttaleres specifikationer ned i listeform.

Hvis der ikke skulle være noget i vejen for at koble det hele sammen, så køber jeg kabler til center og satelitter i morgen.

Onkyo 606: 90 Watts / channel @ 8 Ohms (Link)

Front:
Jamo Classic 8
(Disse er tilkoblet med intern brokobling/bi-amp på Onkyo 606, via Surr. back ht-indgange)
2 x 6.5" Bass units
1 x 5.25" Mid unit
1 x 1" Tweeter
Sensitivity 90db
Frequency range 35-20,000hz
Impedans: 4 Ohm

Center:
Jamo Center 200
2 x 5" Bass unit
1 x 1.25" Tweeter
Sensitivity 90db
Frequency range 70-20,000hz
Impedans: 8 Ohm

Bag:
2 x Jamo Sat-500
1 x 3.5" driver
1 x 1" tweeter
Rated Power: 50w
Music Power: 70w
IEC (268-5): 30w
Impedans: 8 Ohm

Dette var alt hvad jeg kunne finde af info på nettet, som ikke lige umiddelbart stod på selve højttaleren. Jeg håber i kan bruge dem til noget, ellers må i hellere end gerne spørge.

Kan mit setup gå eller er det for krævende for Onkyoen? Risikerer jeg at brænde den af, skade den, eller på anden måde udsætte min receiver for unødig skade..?

På forhånd mange tak,

Bony
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 3730
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 21:32

Jeg har haft jamo classic 8 i 5-6 år inden jeg købte de højtalere jeg har nu.

Jeg har haft en 3-4 forskellig "små-recievere" (mindre end eller lige så lille som onkyo 606) i den tid jeg har ejet jamo'erne og der har aldrig været problemer.

Men da jeg aldrig har ejet en onkyo 606 så vil jeg jo ikke love at du ikke får problemer. Jeg har bare aldrig haft det med de receivere jeg har ejet. Derfor TROR jeg ikke du får problemer overhovedet

mht det brokoblings-halløj du har lavt, så ved jeg ikke om det forværre eller forbedre din situation.

Kom lige i tanke om at jeg solgte mine jamo'er til min lillebror som også købte min tidligere receiver denon 2105. Tvivler på den har mere power end onkyo'en men ved det ikke 100%. Han spiller til tider pisse højt uden problemer.

Redigeret af furious jt - 19-Oktober-2008 kl. 21:42
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 21:41

jeg er ikke bekendt med nogle af de mindre jamo modeller der skulle have store impedans eller fasemæssige udsving, så jeg tvivler stærkt på at du vil få problemer, men din forstærker har selvfølgelig en finit grænse for hvor mange tæsk den kan tåle, men jeg tror dine højttalere er stået af længe inden forstærkeren brænder sammen.

Crown - there is no substitute.
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 23:27
furious jt - Jeg har haft de to Classic 8 kørende på brokobling et stykke tid og det er noget der fungerer. De spiller jo rigtig godt de højttalere, også alene i stereo. Jeg var bare i tvivl (læs. bange for) om belastningen ville blive for stor, når jeg tilføjede tre ekstra højttalere til mit setup. Jeg har tidligere fået afvide at jeg skulle passe på med at skrue for højt op med disse højttalere tilsluttet en Onkyo 606..

kim olsen - Men har forstærkeren så en eller anden form for "begrænser", som går ind og slukker hvis belastningen er for stor..?

Men tak for svarene begge to. Jeg vil under alle omstændigheder prøve at købe noget ekstra kabel i morgen og så tilslutte det. Jeg vil jo selvfølgelig bare gerne kunne give den god volume når jeg udnytter HD-lydsporene.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 23:44
Din  forstærker "lukker ned" hvis det bliver for hårdt, ligesom den gør hvis den får det for varmt. hvis du kortslutter den eller lignende kan den dog ikke tage mosten, det er kun professionelle produkter der kan klare den slags
Crown - there is no substitute.
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 23:45
kim olsen - Okay. Tak for rådet. Jeg vil gå forsigtigt til værks og sørge for at maskinen har god luft og får indlagt pause.

Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 16:29
Nu har jeg tilsluttet min center. Men hvilke settings skal jeg skrive ud fra den? Skal den være "Full Band" ligesom fronterne? Som det er nu, "Full Band", kommer alt lyden fra centeren hvor de to fronter næsten ikke siger noget. I menu 2.2 har jeg mulighed for at ændre følgende settings på centeren = Full Band, 40 Hz, 50 Hz, 60 Hz, 80 Hz, 100 Hz, 120 Hz, 150 Hz, 200 Hz. Men hvad skal den stå på?

På selve højttaleren har jeg desuden muligheden for at ændre "High range matching" = Low -3db, Normal 0db, High +3db. Jeg synes dog ikke der er nogen hørbar forskel på disse tre indstillinger.

Virker min center for overskyggende fordi at de to fronter står så tæt på hinanden og derfor presser mit lytterum for meget sammen om centeren, eller hvad er der galt? Som mine indstillinger er nu lød det næsten bedre uden centeren, men så er der jo helt sikkert noget galt..?

Redigeret af bony - 20-Oktober-2008 kl. 16:41
Til top
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2008
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 17:33

Jeg er ikke sikker på om vi hvad full band betyder, der er jo forskellige indstillinger på de forskellige receivere, men hvis det er det samme som det er jeg har fået og vide i hifiklubben, burden den stå på ca. 80 hz.

Men på den anden siden er jeg ikke sikker og har ikke lige så meget viden lige på det område. :)

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu