recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kuro LCD - first look!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKuro LCD - first look!

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Emne: Kuro LCD - first look!
    Sendt: 23-Juli-2008 kl. 23:26

Jeg har været så heldig at få lov at kigge nærmere på de nye Pioneer Kuro LCD-modeller, og Pioneer var modige nok til at give mig lov til at dele ud af mine oplevelser, selv om de udmærket ved at jeg er noget mere plasma-tilhænger end LCD-tilhænger... Så det gør jeg så:

Først lidt disclaimer: Jeg har set TV'ene i et lokale jeg ikke selv har 100% kontrol over, dog med mit eget kildemateriale. Derfor kan jeg ikke udtale mig om hvordan tv'ene performer i et HELT mørkt rum, vurderingen er foretaget under moderat belysning - dvs. eftermiddagssol blændet af med persienner. TV'ene er såvidt jeg har forstået det pre-production, så der kan være mindre udsving i forhold til de endelige modeller. Det betyder også at jeg vil undlade screenshots af målinger, da jeg risikerer at folk - ikke mindst udlændinge der googler sig frem til mine indlæg - overfortolker på målinger der måske ikke er retvisende for det færdige produkt (ikke at der er så meget væsentligt at skjule egentlig...). Det skader nok heller ikke at læse det skrevne med dét in mente at jeg er pænt stor fan af Pioneer's plasma-tv, og per definition ikke bryder mig om LCD-teknologiens ulemper.

Jeg så 37" og 32" modellen, men brugte primært tid på 32" udgaven, da det var dén der stod under de bedste betingelser. Jeg tillader mig at dele interessen op i de to overordnede spørgsmål som jeg formoder har interesse for de fleste: 1: Er den bedre end de andre LCD på markedet, og 2: Hvor god er den i forhold til Pioneer's egne plasma-tv.

Det er ingen hemmelighed at panelet stammer fra Sharp. Derfor er de grundlæggende panel-egenskaber som man kunne forvente. God kontrast, god farvegengivelse, men skærmen bliver blålig/magenta når man ser den fra skæve synsvinkler. Ingen revolutioner dér - det er et LCD, og sådan er dét. Pioneer har ikke til formål at revolutionere LCD-teknikken, det kan de ikke eftersom det ikke er dem der udvikler panelet. De må "nøjes" med at bygge et så godt tv som muligt op om de paneler de har valgt. Personligt synes jeg på mange måder Sharp er en god partner. Ser man skærmen lige på, har den (for en LCD) en god gengivelse af mørke detaljer. Pioneer har valgt en opbygning af skærmen der ikke forfalder til "snyd" på samme måde som flertallet af konkurrenterne. Det skal forstås på den måde at det kan lade sig gøre at opnå et meget ægte og "ærligt" billede, hvor man ikke forsøger at bruge tricks som dynamisk kontrast, skæve gamma-kurver osv til at få det til at se UD som om der er flot sort, men rent faktisk viser dét sort der nu engang er, og så til gengæld gør det i en god kvalitet, med god detaljegrad. Dén opbygning tiltaler mig personligt meget, da de forskellige "tricks" oftest forværrer billedet mindst lige så meget som de forbedrer, og gør billedet unaturligt.

Det skinner meget igennem at Pioneer har rettet dette tv mod den "almindelige, men kvalitetsbevidste bruger", mere end super-nørden. Det betyder væsentligt færre justeringsmuligheder end i plasma-versionerne. Hvis jeg tager udgangspunkt i den almindelige, typiske forbruger, vil jeg være ret kort og kontant at sige at med dét udgangspunkt er Pioneer's LCD det bedste LCD til dato. Standard-indstillingerne (hhv. "standard" og "film" minder meget om plasma'erne, dvs. "standard" er lidt pumpet, men langt mindre end de fleste konkurrenter, og "film" er ganske fornuftig - en smule mørk dog. Det er der råd for, én af de indstillinger Pioneer heldigvis giver folk, er fuld kontrol over backlight. Der er både en manuel justering af backlight, hvilket er meget normalt, og så en sensor-funktion der skruer op og ned for backlight alt efter lyset i rummet. I modsætning til stort set alle andre lignende funktioner jeg har set, så lader denne i mine øjne til at være gennemtænkt designet. Såvidt jeg kan se justerer den _kun_ backlight, hvor de fleste andre tv's sensor-funktioner (inkl. den på Pioneer's plasma, hvor der i sagens natur ikke er en backlight at justere på) ændres i gamma, brightness-indstillinger osv, hvilket ødelægger billedet på mange punkter. Pioneer har endda gjort det muligt manuelt at vælge hvad minimum og maksimum for denne auto-backlight skal være. Jeg ved ikke om det findes hos nogen andre mærker, men det er såvidt jeg husker første gang jeg har set det. Ros for det, det er et TV der må formodes at bruges under forskellige lysforhold, og ikke er rettet mod hjemmebio-entusiasten. Til dét brug fungerer det fremragende.

Det største problem jeg som entusiast finder ved tv'et, er at billed-indstillingerne efter min mening er blevet FOR spartanske (det er sgu ikke nemt at blive tilfreds...) Ala Panasonic, så er der ingen manuel gråskala-justering i bruger-menuen. Der er heller ingen ISF menu, så tiden vil vise om det er muligt at justere det i service-menuen. På test-eksemplaret var hvid-balancen en sjat til den magenta side, hvilket er meget typisk for Pioneer's tv. Det er lidt synd at kalibrerings-muligheden mangler, da det faktisk forværrer det magenta-stik det giver at se skærmen fra siden. På den anden side skal man også være fair at den eneste skærm der i mine øjne kan konkurrere med Pioneer'en mht. "ægthed", kontrast og detaljering i billedet, er Sony W4000, og der har man samme problem, i lidt værre grad: Farvegengivelsen er ikke særligt korrekt, og kan ikke justeres.

Samlet set, så er det ikke et perfekt tv, men Pioneer vinder groft sagt på at konkurrenterne er værre. Jeg holder personligt på Pioneer'en som bedste 32" TV på markedet p.t., samlet set. Der er ikke ét enkelt punkt hvor Pioneer slår alle andre, men som samlet pakke, rettet mod den almindelige forbruger, er det et godt tv, udført i en noget lækrere kvalitet end alt andet i prisklassen (inkl. fjernbetjeningen, der er fuldt ud lige så lækker som den til 5090). Hvis man er lige så meget tilhænger af korrekte farver som jeg er, så er det ikke helt godt nok (endnu?). Men så er spørgsmålet jo netop om man overhovedet skal købe et LCD.

Det bringer os så til den anden del af spørgsmålet: Er de lige så gode som plasma'erne? Jeg har jo flere gange gjort mig til talsmand for at hvis Pioneer lavede LCD i samme kvalitet som deres plasma, så ville det være markedets bedste LCD-tv. Det synes jeg så bare desværre ikke rigtigt at de har. Det er et godt _LCD-TV_, men det er tydeligt at målsætningen er en anden end at levere det absolut bedste til entusiasten, der er skåret et par hjørner i forhold til plasma'erne. Du får naturligvis de helt grundlæggende fordel og ulemper ved LCD vs plasma, men det kan Pioneer jo ikke rigtigt gøre for. Derudover er der som nævnt færre justeringsmuligheder, hvilket gør at farvegengivelsen aldrig vil blive så god som på et godt kalibreret plasma fra samme firma. Signalbehandlingen (de-interlacing/opskalering) er ikke på niveau med plasma'erne, og det betyder at hvor plasma'erne leverer et ganske godt billede både med HD og SD signaler, så taber SD kilderne lidt på LCD'erne i sammenligning. Det skal dog siges at der kan være opdateringer til dette inden de endelige produktionsmodeller. Alt i alt, så ender vi på at LCD'erne på ingen måde er konkurrenter til Pioneer's egen plads på tronen over bedste TV på markedet.

Jeg har en fornemmelse af at jeg har brugt meget plads på brok, men i bund og grund leder jeg jo efter fejl. Derfor vil jeg gerne lige gentage konklusionen til sidst: Uanset at jeg kan finde en række ting jeg gerne ville have haft endnu bedre, så kan jeg finde flere ting at brokke mig over ved alle andre LCD-tv på markedet, derfor må jeg konkludere at man kommer på arbejde hvis man vil finde et bedre LCD-tv end dette. Det ændrer bare ikke på dét der har været min anbefaling hidtil, vil du have et fladskærms-tv med et _godt_ billede til hjemmebio'en, så køb et Pioneer plasma. Kort sagt, så er jeg ikke blevet LCD-fan bare fordi der står Pioneer på fronten, men man må anerkende at de har strikket et godt tv sammen, og især rose dem for ikke at forfalde til "tricks" for at levere "imponator-billeder". Det er vel et af de få LCD-tv der rent faktisk er designet til at stå i stuen, og ikke i demo-rummet.

Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2335
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2008 kl. 00:59
Tak for det. Det var rart at høre lidt fra en af experterne.
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2008 kl. 02:42

Tak for en lille "smagsprøve" på de nye Pioneer LCD-tv.

Det kan undre lidt, at signalbehandlingen ikke er på samme niveau som ved Pioneers plasma-tv. Dette bør vel være mere eller mindre uafhængigt af paneltypen?

Det er også kedeligt, at man tilsyneladende har beskåret indstillingsmulighederne kraftigt. Særligt da Pioneers plasma-tv ikke har noget at frygte billedkvalitetsmæssigt. Man kunne måske argumentere for, at dette er Pioneers første forsøg ud i LCD-verdenen. I så fald har de åbenbart gjort det godt, men stadig med plads til forbedring.

Det bliver i al fald spændende at se hvordan "production models" kommer til at se ud i forhold til dine umiddelbare observationer, Otto.

/az

"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2008 kl. 04:24
Fik du en indikation af prisniveauet?
Mvh Hans
Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 688
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2008 kl. 07:37

Der er priser i en tidligere nyhed her på siden. http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1830&zoneid=5

Fedt at se Pioneer også kan gøre det godt på LCD fronten. Dog er jeg klart mest spændt på om G10 plasma panelet bliver lige så godt som G9 og G8 når det nu bliver produceret af Panasonic i stedet for Pioneer selv. For hvis de stadig kommer med deres Extreme contrast paneler, så ville jeg da overveje at skifte min G8 når den tid kommer.

Tak til Otto for endnu engang spændende læsning.



Redigeret af ashdk - 24-Juli-2008 kl. 07:39
Til top
prinder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2008 kl. 08:23
Hvis det kan lade sig gøre, synes jeg da denne post skal flyttes til Anmeldelser sektionen.

/Peter

Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2008 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Tak for en lille "smagsprøve" på de nye Pioneer LCD-tv.

Det kan undre lidt, at signalbehandlingen ikke er på samme niveau som ved Pioneers plasma-tv. Dette bør vel være mere eller mindre uafhængigt af paneltypen?

Bevidst valg for at holde prisen nede. Ikke fordi de er direkte billige, men sammenlignet med at kvalitets-indtrykket er på Loewe-niveau, så er prisen faktisk ikke høj (vejl. bliver vist 12k for 32").

Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Det er også kedeligt, at man tilsyneladende har beskåret indstillingsmulighederne kraftigt. Særligt da Pioneers plasma-tv ikke har noget at frygte billedkvalitetsmæssigt.
 

Ja det er jeg jo selvsagt også ked af...  Nu skal jeg heller ikke få det til at lyde værre end det er - der er flere justeringsmuligheder end på et Panasonic plasma f.eks. (hvis vi forholder os til bruger-menuen), bare ikke så mange som på Pioneer's egne plasma.

Jeg skal jo forsøge at være lidt neutral her... Det irriterer mig at kalibreringsmulighederne mangler, ikke kun på grund af min åbenlyse økonomiske interesse i dét, men fordi jeg kan se at det kunne blive endnu bedre hvis de var der. På den anden side, så er der rigtigt mange kunder der ikke har tænkt sig at investere i en kalibrering, og for dem er det et bedre LCD-tv end konkurrenternes. Når jeg lyder kritisk, så er det fordi Pioneer selv har sat overliggeren højt med deres plasma. Hvis man synes f.eks. Samsungs eller Sony's LCD-tv er gode tv, så vil man blive meget imponeret over Pioneer's LCD, tror jeg.

Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 30-November-2005
Status: Offline
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2008 kl. 08:59
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Det kan undre lidt, at signalbehandlingen ikke er på samme niveau som ved Pioneers plasma-tv. Dette bør vel være mere eller mindre uafhængigt af paneltypen?

Det er også kedeligt, at man tilsyneladende har beskåret indstillingsmulighederne kraftigt. Særligt da Pioneers plasma-tv ikke har noget at frygte billedkvalitetsmæssigt. Man kunne måske argumentere for, at dette er Pioneers første forsøg ud i LCD-verdenen. I så fald har de åbenbart gjort det godt, men stadig med plads til forbedring.

God observation.

Det er nemlig lige præcis pladsen til forbedringer, der gør, at de ikke sender det "perfekte" TV på gaden med det samme.
Man skal jo tjene fedt på pionér-køberne (no pun intended) hvert år i mange år frem.

Det var efter samme princip, stangspringeren Sergej Bubka hver gang forbedrede sin verdensrekord med én centimeter ved de store stævner, hvor der var en økonomisk bonus ved at sætte en ny verdensrekord.
Han kunne snildt være kommet op i rekordhøjden i ét spring tidligt i karrieren, men det ville han jo kun tjene på én gang.

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2008 kl. 08:59
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

...Ser man skærmen lige på, har den (for en LCD) en god gengivelse af mørke detaljer...

God anmeldelse Otto, men jeg synes dog, du springer hurtigt over den ting der - i hvert fald for mig at se - er det største problem med LCD-tv, nemlig gengivelsen af stort og mørke scener m.v. Kan du ikke uddybe dine indtryk hvad det angår? Fx, hvor godt vises detaljerne i mørke scener på LCD-tv'et i forhold til Pioneers nyeste plasma-tv?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2008 kl. 09:02

Oprindeligt skrevet af prinder prinder skrev:

Hvis det kan lade sig gøre, synes jeg da denne post skal flyttes til Anmeldelser sektionen.

Det er der et par årsager til at jeg ikke synes. For det første, så er apparaterne ikke testet tilbundsgående nok til at jeg vil lægge navn til det som en egentlig anmeldelse, jeg har bare kigget lidt på dem i en times tid under relativt ukendte forhold, og så klampet en hurtig beskrivelse sammen om hvad jeg så, skrevet omkring midnat... For det andet, så har jeg kun forholdt mig til billedkvalitet, hvis vi kalder det en anmeldelse, vil vi få en masse kritik af at jeg ikke har forholdt mig til f.eks. lydkvalitet osv.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2008 kl. 09:20

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

God anmeldelse Otto, men jeg synes dog, du springer hurtigt over den ting der - i hvert fald for mig at se - er det største problem med LCD-tv, nemlig gengivelsen af stort og mørke scener m.v. Kan du ikke uddybe dine indtryk hvad det angår? Fx, hvor godt vises detaljerne i mørke scener på LCD-tv'et i forhold til Pioneers nyeste plasma-tv?

Jo da. I et mørkt lokale er det på ingen måde på linie med deres plasma-tv. Når jeg skriver "god gengivelse", så er det stadig under dén forudsætning at jeg sammenligner med LCD. Jeg kan godt se at jeg forsømte lidt at holde dette op imod plasma'erne, men kontrasten er altså IKKE på plasma-niveau. I et meget lyst rum har LCD'en en fordel på sort-niveau da fosfor'et i et plasma-tv påvirkes mere af lyset end LCD-panelet, dog har den en blank kontrast-skærm, så reflektioner som sådan er på niveau med plasma'erne. I et mørkt rum, f.eks. en stue om aftenen, er plasma'erne ubetinget bedre.

Kontrasten er blandt det absolut bedste jeg har set uden brug af "snyd", i form af backlight dimming. Det er farligt at oplyse tal, for der er gået så meget inflation i kontrast-opgivelser at de ægte målinger lyder latterligt lave, men jeg måler det til 1200:1 uden "tricks". Det er f.eks. synligt bedre end Samsung A656 (der opgiver 50.000:1...). Pioneer opgiver vist slet ikke nogen kontrast-opgivelser længere, hvilket jeg synes er klogt, da de andre producenter har blæst dét ræs helt ud af proportioner. Samsung's næste topmodeller har ikke bare én million:1, men TO millioner:1... Hysteri ganget med to.

Anyway: Der findes LCD-tv med LED backlight og local dimming, der kan prale med bedre on/off kontrast, men de har ikke samme shadow detail, og har visse ulemper forårsaget af den aktive backlight.

I virkeligheden er det jo heller ikke så interessant at sammenligne et 32" LCD med et 50" plasma. Det langt mere interessante spørgsmål, som Pioneer sikkert helst ikke vil høre mit svar på, er: Er et Pioneer 37" LCD bedre end et Panasonic 37" plasma? Det synes jeg ikke at den er, der er ikke noget ved Pioneer'en der ændrer den gængse opfattelse af plasma vs LCD. Hvis du var plasma-fan før, så er du det stadigvæk. Og hvis du var LCD-fan før, så har du fået en meget interessant spiller på markedet, der skal med i overvejelserne.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2008 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Det er nemlig lige præcis pladsen til forbedringer, der gør, at de ikke sender det "perfekte" TV på gaden med det samme.
Man skal jo tjene fedt på pionér-køberne (no pun intended) hvert år i mange år frem.

Det var efter samme princip, stangspringeren Sergej Bubka hver gang forbedrede sin verdensrekord med én centimeter ved de store stævner, hvor der var en økonomisk bonus ved at sætte en ny verdensrekord.
Han kunne snildt være kommet op i rekordhøjden i ét spring tidligt i karrieren, men det ville han jo kun tjene på én gang.

Det tror jeg du har fuldstændigt ret i. For mig at se har Pioneer ikke forsøgt at levere det bedste LCD de overhovedet kunne, de har haft som formål at lave noget der er bedre end de andre. Det behøver man - desværre kan man sige - ikke være perfekt for.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu