|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |||||
Bruger slettet ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 31-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1200 |
![]() Sendt: 29-Oktober-2008 kl. 22:16 |
||||
Det er vel nogle år siden efterhånden at jeg opdagede der var noget der hed Linux og som var et gratis alternativ til Windows, men dengang skrinlagde jeg projektet, det var simpelthen for svært for mig at hitte ud af.
Men her til aften havde DR magasinet Penge fokus på om det var muligt for en almindelig familie at skifte fra Windows platform til Ubuntu eller rettere, fra dyr platform til gratis platform og svaret var lidt chokerende for mig, for det var muligt for en almindelig familie at skifte også selvom det ikke var installeret på forhånd, det var ikke den oplevelse jeg havde dengang. Jeg har længe været utilfreds med det hav af fejl der er i Windows og det er ikke blevet bedre med Vista, hvor mit seneste problem er at Windows media player bliver ved med at spille efter jeg har lukket programmet ned, men man lærer at leve med de mange små fejl. Er der nogen der kører Linux nu og gerne Ubuntu? Har programmet ret når de siger at en almindelig familie nemt kan skifte, dog var der problemer med børnenes spil, men nu spiller jeg ikke? Gerne kommentarer til programmet iøvrigt, lignede det et fornuftigt alternativ? Så du ikke programmet (Link opdateret): DR Magasinet Penge Redigeret af Kim Jespersen - 29-Oktober-2008 kl. 23:15 |
|||||
![]() |
|||||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9423 |
![]() |
||||
Jeg så ikke programmet.
Men har selv rodet lidt med Linux på det sidste. Ja hvis man har interesse i at rode med sin computer så er linux er godt alternativ. Det har god performance, let at bruge, men opsætningen er krævende dog ikke som for nogle år siden. Et godt eksempel er hvordan man f.x. installerer OpenOffice på forskellige platforme alt efter hvor let det er: OSX: Du trækker OpenOffice over i dine programmer. Windows: Du klikker på openoffice.exe filen. Svarer på 3-4 spørgsmål. Trykker på next et par gange. Linux: Du åber en terminal: Kører 3-4 kommandoer: sudo pkg-add xxxxx Linux kan bestemt anbefales, især pga hurtig opstart og det glimrende strømforbrug især ved små Intel Atom maskiner, |
|||||
![]() |
|||||
Lynggaard ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Juli-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 233 |
![]() |
||||
Nu ikke skræmme manden ;-) , OpenOffice er somregel (og er det på ubuntu ) indstalleret fra start. Og hvorfor kommando linje ? hvorfor ikke bare åbne "tilføj/fjern programmer" og vælg openoffice hvis det mangler ? |
|||||
![]() |
|||||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
||||
Hvorfra?
Ditto. Der er ingen fil at klikke på, før du har været ude på nettet og finde den.
Nu er der jo altså også grafiske pakkeværktøjer i de fleste Linux-distributioner. Men den store forskel på installationer er, at man normalt med Linux ikke skal ud på nettet og lede efter installationsfiler, og at man ikke manuelt skal holde sine programmer opdaterede. Søgning, download, installation og opgradering af alle programmer er samlet i eet fælles værktøj. Man krydser af, hvilke programmer man ønsker installeret, hvorefter disse automatisk downloades og installeres. Derefter holder maskinen selv øje med, om der kommer opdateringer til de installerede programmer. |
|||||
![]() |
|||||
Bruger slettet ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 31-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1200 |
![]() |
||||
Jeg har ikke noget mod at rode lidt med computere, har en kammerat der mener jeg er lidt nørd, men det bliver vi nok aldrig enige om
![]() Jeg kan bygge en computer og få den op og køre, der hvor jeg så bliver lidt besværlig, det er når noget skal tage lidt tid, jeg er nemlig ikke jordens mest tålmodige menneske, derfor er det ikke programmering, jeg skal arbejde med og det er der jeg hele tiden bliver lidt bange for Linux, for jeg har ikke noget mod kommandolinier, men når det ender med at ligne programmering, så er jeg stået af. Så jeg er glad for at du skriver at det ikke er væsentligt mere besværligt nu end hvis det var Windows. Men ellers så er mit helt store ønske "Performance" og deri ligger også, at jeg ikke vil have en masse ligegyldigt skrammel på min computer. Jeg bliver nok aldrig enig med Microsoft i hvad der er vigtigt, for det vigtigste for mig, det er at skidtet bare virker. Jeg skal ikke have en fejlmeddelse at Explorer "er holdt op med at fungere" og så lukker den, hvad fanden er det for en meddelelse, det hjælper mig ikke. Skriv at den er holdt op med at fungere pga. en eller anden fejl og fejlen rettes i en af de 10.000 opdateringer jeg får hver uge. Men nu bruger jeg også primært Firefox, så savnet netop der er ikke så stort. Så det er det du skriver jeg er ude efter, hurtig opstart, god performance, meget gerne stabil drift (lær det Windows) og ikke en masse ting der tærer min maskine for ydelse fordi Microsoft mener at det er da smart, så det skal man have. Jeg kan eksempelvis ikke finde ud af hvad jeg har fået ekstra med Office 2007, men jeg gik fra 1200 Mb i installationen fra Office 2003 til over 4 Gb ![]() Men jeg er naturligvis bekymret for ting som mit trådløse net, kan det nu også komme til at køre, min live messenger, selvom man efterhånden forsvinder over på Facebook osv. Jeg har prøvet Open Office, det var fint nok til mit brug, så det er mere de små ting, der gerne skulle virke. Redigeret af Kim Jespersen - 29-Oktober-2008 kl. 23:03 |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Det er smart! |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Han er ikk så nem at skræmme ![]() Vil det sige at der i en Ubuntu distribution er både styresystem og office? Altså noget jeg normalt bruger en halv dag på at installere, det vil blive installeret på 22 minutter? |
|||||
![]() |
|||||
Lynggaard ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Juli-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 233 |
![]() |
||||
Det bedste råd jeg kan give dig... Glem alt hvad du lærte og oplevede den gang for flere år siden. Linux har rykket sig ganske meget siden da. Jeg bruger selv ubuntu både på arbejdet og hjemme begge ubuntu. Alt det normale virker for mig, dog har jeg en enkelt eller to problem børn som kun virker under windows, men den bruger jeg heldigvis så sjældent at det ikke gør noget. Hvis jeg skal bruge dem starter jeg bare computeren op i windows mode (der er jo ingen der siger du ikke have begge indstalleret). Man kan også køre windows virtualiseret hvis ens ocmputer kan trække det, men det har jeg fravalgt af hensyn til mine spil... Mange linux distributioner fåes idag også som live-CD hvor man bare tænder computeren med CD'en i og så starter linux op. så kan man prøve det inden man installerer det. Hvis jeg var dig villel jeg starte med en Ubuntu 8.04 (eller 8.10 som kommer om et par dage) live-CD og snuse til det. Derefter ville jeg nok lave et dual boot setup, så du altdi kan vende tilbage til windows i nødstilfælde. |
|||||
![]() |
|||||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9423 |
![]() |
||||
Du skal først downloade den. OSX og Windows er altid let at finde når man skal downloade programmer, drivere osv. Så i OSX, Windows og Linux downloader du følgende: OSX: 1 pakke fil Install tid: 2 sekunder Windows 1 exe fil Install tid: 2 minutter Linux: ca 10 filer Install tid: 30 sekunder
Ja der er også et grafisk værktøj som oftes kan bruges. Her vælger man sine 10 filer, trykker ok et par gange, svarer på et par spørgsmål. Ca ligeså bøvlet som med windows. Det skal lige siges at det var en Xandros Linux jeg benyttede. OOO kører forresten rigtigt godt på Linux. Redigeret af lahan - 29-Oktober-2008 kl. 23:21 |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
dete r nemlig rigtigt, fra start bliver der installeret meget mere end selve operativ systemet. Fra start har jeg bl.a: * Firefox * Evolution mail og calander * pigdin messenger klient til de fleste protokoller * Openoffice * F-spot photo manager * GIMP billedredigering * rhythenbox music player * de sædvanlige lommeregner mv. |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Tror Xandros er lidt mere besværlig end ubuntu udfra den beskrivelse ;-) Hvis vi ser bort fra at ooo er præinstalleret i ubuntu så har jeg følgende ting at krydse af *OO spreadsheet *OO Word processor *OO presentation *OO Formula *OO database *OO suite (overpakke som man kan vælge hvis man blot vil have alt ooo indstalleret) (formula of datbase er vistnok ikke indstalleret fra start) |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Men det er virkeligt let at benytte, faktisk så let at jeg var ved at få ørene i maskinen da jeg foreslog kæresten om jeg ikke skulle installere XP på hendes eee901. Hun nægtede at bruge XP da det tog alt for lang tid at starte op i timerne. Boot tid Linux 20sekunder, XP over 60sekunder. |
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |