recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering af farver på HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKalibrering af farver på HTPC

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Mosbjerg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: Kalibrering af farver på HTPC
    Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 10:52

Er der nogen der har erfaring med kalibrering / indstilling af farver på en HTPC?

Når jeg afspiller Blu Ray / HD-DVD gennem PowerDVD 7.3, via Avivo (DXVA) står billedet perfekt (næsten da). Men når det kommer til afspilning af DVD, mkv-filer med x264 indhold mm. via VLC eller MPC er farverne langtfra optimale. Så mit spørgsmål lyder hvordan man mest optimalt får indstillet sin HTPC til at afspille materiale med korrekt farvegengivelse?

Normalt mener jeg at man indstiller farverne på TVet, under at justere på kilden, men det er ikke muligt for mig på nuværende tidspunkt, da jeg bruger samme HDMI indgang til både PS3 og HTPC.

Forresten så bygger min HTPC på et ATI HD2600 og er sat til et 5090H over HDMI.

Redigeret af Mosbjerg - 30-Oktober-2008 kl. 10:56
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 11:29

Kalibrering af skærmen er en ting - det er en kalibrering af selve skærmens egenskaber så denne laver så lidt påvirkning som muligt af kilden.

Kalibrering af kilden er noget helt andet - og især når vi taler en HTPC

En HTPC er pr. definition ikke detsamme som en almindelig video kilde. En almindelig videokilde som en dvd-afspiller eller lignende har en hardwaredekoder med et fast defineret output sat op iht. nogle specifikke video standarder.

En HTPC er ikke en videoenhed som sådan og ikke sat op til et fast defineret output efter samme standarder - men en pc du laver om til en video enhed hvor dens definering af billedet er fuldstændig afhængig af de software dekodere du benytter på PC'en.

Du skal derfor først justere PC'en til at sende et output i korrekt video colorspace istedetfor PC colorspace og med så korrekt gengivelse som muligt før du justerer skærmen. Når du afspiller BluRay gennem PDVD 7 med AVIVO DXVA så afspiller du så korrekt som muligt i forhold til video kontra pc colorspace og diverse video standarder - opgaven er altså først og fremmest at indstille VLC/MPC og de software dekodere du benytter her til at outputte på samme måde eller så tæt på som muligt. 

Du kan jo evt. starte med også at bruge PDVD med AVIVO til afspilning af DVD istedetfor VLC - og for x264.mkv i mpc må du så kigge lidt på den software dekoder du bruger til x264 her og på indstillinger i selve mpc. Står den til overlay, wmr9, evr,  osv.  

Du skal naturligvis ikke begynde at ændre indstillingerne på selve skærmen afhængig af hvad du afspiller på din HTPC - men optimere din HTPC så den outputter "efter samme principper" for alt hvad du vil afspille.  

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Du skal derfor først justere PC'en til at sende et output i korrekt video colorspace istedetfor PC colorspace og med så korrekt gengivelse som muligt før du justerer skærmen. 

Det giver mening, men resten missede jeg. Hvor sender man pc'ens output hen, mens man kalibrerer det?

Mvh.

Til top
Henrikg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Oktober-2008
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Mosbjerg Mosbjerg skrev:

Er der nogen der har erfaring med kalibrering / indstilling af farver på en HTPC?

Når jeg afspiller Blu Ray / HD-DVD gennem PowerDVD 7.3, via Avivo (DXVA) står billedet perfekt (næsten da). Men når det kommer til afspilning af DVD, mkv-filer med x264 indhold mm. via VLC eller MPC er farverne langtfra optimale. Så mit spørgsmål lyder hvordan man mest optimalt får indstillet sin HTPC til at afspille materiale med korrekt farvegengivelse?

Normalt mener jeg at man indstiller farverne på TVet, under at justere på kilden, men det er ikke muligt for mig på nuværende tidspunkt, da jeg bruger samme HDMI indgang til både PS3 og HTPC.

Forresten så bygger min HTPC på et ATI HD2600 og er sat til et 5090H over HDMI.

http://thegreenbutton.com/forums/thread/277209.aspx

Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2008 kl. 22:14

Se det var en interessant tråd.

Et sted nede på side et nævnes det, at outputtet fra DVI er korrekt. Kan det forstås på anden måde, end at man kan lægge en kalibrerings cd i og sende dens output til DVI indgangen på skærmen, kalibrere skærmen, kopiere indstillingerne til de andre digitale indgange og herefter kalibrere kilden?

Mvh.

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2008 kl. 07:43

Der er en anden tråd, der berører emnet her:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48428& TPN=1

Til top
Mosbjerg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-September-2008
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2008 kl. 18:30

Det er åbenbart en større opgave end først antaget :)

Kan man ændre color space fra 0-255 til 16-235 i ATI driverne (kan se man åbenbart kan i Nvidia´ drivere), eller er der en anden mulighed for at opnå video color space?

Jeg har set lidt på nederstående tråd og tænkte den måske var en mulig løsning på problemet, men hvad siger i?

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=912720

Forresten så kan mit tv indstilles til at modtage forskellige color spaces, så jeg kunne i princippet bare ændre det til 0-255 eller vil det være uheldigt? 

Redigeret af Mosbjerg - 31-Oktober-2008 kl. 19:11
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2008 kl. 19:29
Jojo, det er da en interessant tråd. Men så længe du afspiller så mange forskellige kilder som du potentielt kan gøre på en HTPC, så har du ikke sådan direkte kontrol over hvilken deinterlacing metode du bruger, hvilke comb/denoise scheme du bruger og hvilken renderer der kan benyttes med hvilken kilde. Dertil kommer naturligvis at forskellige kilder kan være NTSC(Never the same color) Pal os og at disse kan afspilles ved forskellige framerates og forskellige refreshrates...

Jeg synes alt det her er spændende....Men som bantam er inde på i den anden tråd, så er autoloading af profiler og refreshrates vigtige....

Jeg mener det drejer sig om at finde nogle filtyper som man typisk afspiller og så lave nogele autoprofiles (som potentielt kræver en smule programeringsviden)

Disse er nyttige værktøjer udover din kalibrerings cd...Skrevet i den rækkefølge jeg mener de er mest relevante...

Graphedit
Reclock
FFdshow
Multires
Regedit (evt med silent switches)
CoreAVC
PowerDVD
Windvd

Derudover er vbsscript eller powershell en god ven....

Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2008 kl. 20:25

Gamle Patriark. For en gangs skyld tror jeg du er lidt ved siden af. Eller også er jeg. Jeg opfatter, at tråden handler om, hvordan man sikrer sig at få kalibreret sin skærms digitale indgange til en given standard, uinflueret af kilden. Først da kan man gøre noget meningsfuldt i forhold til de problemer du opremser.

Mvh.

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2008 kl. 21:04
Hehe

Ja old and sick have I become...

Men altså i første indlæg refereres der både til fx VMR9 og DX9 runtimes. Det er ikke noget jeg kan bruge til noget med Vista DX10 og min EVR afvikling...I øvrigt er det muligt at indstille seperat til desktop og til DXVA I både ATI/Intel og Nvidia driverne, repræsenteret ved hhv blå (Egentlige video instillinger) og gul (det egentlige output til DWM/Desktop)

Men jeg vil da give dig ret i man i tråden søger at isolere tingene...

Her er sådan et billede af afvikling i Vista (Push mode), som egentlig er simpel ift XP som bruger pull....

Det giver ingen mening udelukkende at kigge på endpoint...

Redigeret af Patriarken - 31-Oktober-2008 kl. 21:31
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2008 kl. 21:27

Nej, ikke kun, men først. Hvis man ikke har sikkerhed for, at skærmen er kalibreret til at gengive enhver kilde så - skal vi til lejligheden sige objektivt - som muligt, kan man ikke tage fat på kilden. Så ville man jo begynde at fjerne noget ét sted, som man lige har tilført et andet sted. Fejlretning handler jo om at udelukke fejlkilder, og så længe skærmen ikke er kalibreret er den selv en fejlkilde.

Mvh.

Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2008 kl. 21:30
PS! Kommer til at tænke på, om det der autoload af profiler ikke kan klares med en simpel farveprofil (når filen hedder det her til efternavn bruger vi denneher)?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu