|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Lemond ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 26 |
![]() Sendt: 03-November-2008 kl. 16:21 |
Hej Jeg overvejer at bygge et mediacenter med udgangspunkt i bundkortet Gigabite GA-MA78GM-S2H, som har været anbefalet meget her i forummet, og som passer i Antec Fusion Black kabinettet. Bundkort: http://www.edbpriser.dk:80/Products/Listprices.asp?ID=433057 &searchArea=&Soegeord Kabinet: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=404844&am p;searchArea=&Soegeord Det skal primært være lydcenter, men også billed og DVD afspiller. Dvs. det skal være en HIFI afspiller med god lyd og med hele musiksamlingen på et sted. For at få så god lyd som muligt vil jeg rippe mine CD’ere lossless med WMP. Men jeg kan forstå, at det nævnte bundkort kun understøtter lossless lyd analogt: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44723& KW=lossless&PN=0&TPN=2 Det er sådan set OK til min nuværende stereoforstærker, men jeg vil gerne have det mere fremtidssikret, sådan at når jeg får købt den store surround reciever, så må det mest optimale være, at billede+lyd føres digitalt via HDMI fra mediacenter til surround reciever og derfra videre til fjernsynet. Med HDMI kan 7.1 lydspor også overføres digitalt (hvilket SPDIF åbenbart ikke har båndbredde nok til – samme link som før). Jeg vil derfor gerne have råd om: Skal jeg bruge et andet bundkort, som understøtter digital lossless lyd, evt. det Intel G45 som Patriarken omtaler her (samme link som før, side 1)? Eller skal jeg bare bygge med Gigabite GA-MA78GM-S2H bundkortet og så sætte et bedre lydkort i, når jeg får købt surround recieveren? Tillægsspørgsmål: For det er vel bedst at konvertere fra digital til analog lyd i surround recieveren i stedet for i lydkortet? Som jeg ser det, så er fordelene, at man undgår lyd fra lydkortets Jack-stik (som vel ikke er rigtig HIFI?), ingen eventuel støj fra motherboard til lydkort eller knas i højttalerne når PC og reciever forbindes (http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48848); http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48982). På forhånd tak for hjælpen. |
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
Der er to (og sikkert flere) typer Lossless. Det der snakkes om i tråden er Lossless HD, dvs. fra BluRay med op til 8 kanaler. Det kan ganske rigtigt i transporteres vis SPDIF (for lav båndbredde), men det du omtaler er CD og det er noget helt andet med kun 2 kanaler Når du (i fremtiden) køber ny reciever transporterer du Lossless HD lyden via HDMI. Så efter min mening behøver du ikke se dig om efter et andet bundkort Men kan være Patriarken svarer dig også. Han er langt mere inde i de sager |
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
![]() |
|
Hodor ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 247 |
![]() |
7.1 Lossless er nok lidt 'bleeding edge' endnu. Der er et par addon kort på vej, men der er sikkert mange spændende problemer der endnu skal løses. HDMI DRM længe leve! Almindelig stereo lossless (FLAC) er vist ikke noget problem via SPDIF. |
|
![]() |
|
DonBirger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 592 |
![]() |
du kan godt få lossless lyd i stereo via spdif, den understøtter op til 1500 kbit. så det er fint til stereo. Har selv rippet mine skiver og de ligger omkring 1000 kbit, det klarer den uden problemer. Men hvis man skal op i flere kanales lyd, så skal det ud via analog.
|
|
![]() |
|
Lemond ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 26 |
![]() |
Tak for svarene Jeg har nok rodet lossless rippet fra CD sammen med lossless HD lyd. OK så bundkortet Gigabite GA-MA78GM-S2H kan altså give digital lossless stereolyd gennem HDMI og SPDIF udgangene, det er godt. |
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
SPDIF: ja, men jeg ved ikke om den har TOSLINK (lysleder) eller Coax stik (Phono ledning), så det skal du nu nok lige checke, medmindre din forstærker har begge dele
|
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
|
![]() |
|
DonBirger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 592 |
![]() |
retter lige, du kan ikke sende lossless HD lyd via SPDIF, da det stik kun kan klare optil 1500 kbit i alt, og mener at de nye lydformater i 5.1 surround ligger med noget der ligner 46-4800 kbit, så det er noget mere end SPDIF (optisk/Coax) udgangen kan sende. Men det bundkort skulle gerne kunne sende hdlyd via analog udgange, vil selv til og rode med det på et tidspunkt.
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg ved ikke lige hvad det er du retter. Det er jo det vi/jeg allerede har skrevet! |
|
|
![]() |
|
![]() |
at den ikke kan give lossless 5.1 igennem spdif(toslink/coax) sådan opfattede jeg det du skrev, beklager at jeg tog fejl.
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg har nok fokuseret for meget på de nye HD lydformater, jeg tror dette bundkort passer meget godt til mine behov. For SPDIF og HDMI udgangene kan jo klare: - Lossless stereolyd rippet fra CD - 5.1 og 7.1 lyd i ”standard” kvalitet men ikke HD kvalitet Desuden er der så de analoge udgange, som kan klare HD kvaliteten. Jeg tror heller ikke Intel G45 udgaven fra Gigabyte er bedre, for ved HDMI udgangen står der det samme i manualen for begge bundkort: ”Please note the HDMI audio output only supports AC3, DTS and 2-channel-LPCM formats (AC3 and DTS require the use of an external decoder for decoding.)” Prisen er jo også overkommelig, så jeg tror jeg går i gang med dette bundkort. |
|
![]() |
|
![]() |
det er også et rigtig godt bundkort til prisen.
![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |