recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Geniale ideer/forslag søges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGeniale ideer/forslag søges

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 329
Direkte link til dette indlæg Emne: Geniale ideer/forslag søges
    Sendt: 03-November-2008 kl. 21:38

Hej alle

Har i øjeblikket: Qnap 209 pro II og Sonos. En løsning jeg er utrolig glad for, men som jo kun dækker behov på musikfronten.

Søger nu en ide til erstatning af den gamle videomaskine. En harddiskoptager ville jo være den letteste løsning, men vil gerne have et eller andet der kan køre på netværket, evt optage på og måske afspille ISO eller lignende fra NAS og kan programmeres, fra hvor end jeg nu kan komme online. Optagelser skal helst være incl undertekster. Visning af billeder fra NAS vil også være et plus.

Går med tanker om køb af PS3 og måske PSP. Men Play TV skal der vel til der, og det er som jeg forstår ikke helt klar til det danske marked.

Archos har jeg kigget på, ved ikke om den dækker behovene.

Apple løsning er også velkommen. Overvejer efter Iphone/Sonos applikationen at investere i sådan en telefon eller en touchpad.

TV har jeg via Yousee (kabeltv), netværk via TDC (8 / 512) og 3 (mobilt bredbånd, USB stik). Har mig en bærbar, men skal også have mig en stationær til kontoret - da det er det eneste sted hvor jeg kan få lov at sætte lidt surroundanlæg op:o)

Et sidste krav er at brugen af systemet skal være på et niveau, så også konen kan finde ud af det.

Redigeret af Bhund - 03-November-2008 kl. 21:41
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2008 kl. 12:29
Tror den eneste løsning der kan opfylde dine forskellige krav er en HTPC - den mest fleksible og brugervenlige løsning.
/tipsen
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9432
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2008 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Bhund Bhund skrev:

Hej alle

TV har jeg via Yousee (kabeltv), netværk via TDC (8 / 512) og 3 (mobilt bredbånd, USB stik). Har mig en bærbar, men skal også have mig en stationær til kontoret - da det er det eneste sted hvor jeg kan få lov at sætte lidt surroundanlæg op:o)

Køb en iMac til kontoret. (Jeg går ud fra at den også skal bruges til alt muligt andet.)
Tilslut en tuner samt kobt den til dit tv via DisplayPort.

Den kan styres fra din iPhone
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2008 kl. 18:57
Jeg går i samme tanker og regner med at købe en HP Thin Client T5720 + udvidelsesslot, så der kan sættes et Hauppauge dual-tuner-kort i og en intern eller ekstern harddisk. Jeg vil så kører XP med GBPVR og SqueezeCenter på den.
Fra min PCH A-100 kan jeg så med denne udvidelse styre GBPVR og tunerne fra PCH'en eller en af de bærbare i lejligheden.

Projektet er kun i planlægningsfasen endnu. Jeg skal til at have testes GBPVR på PCH'en, og se hvordan det virker inden jeg render ud og køber mere hardware ind.

Redigeret af Zulu - 04-November-2008 kl. 18:58
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2008 kl. 21:59
iMac/iPhone løsningen må være klart den flotteste!, men selvom min holdning til Apple er blevet bedre, så er jeg fortsat lidt tilbageholdende. Nu har jeg jo altid brugt Windows, Office pakke osv....:o)
Men alt er vel lige til at gå til, tænker især på netværk (trådløs, kablet) og kontakt til NAS?, og sluger iMac uden de store problemer gængse medieformater som mp3 og ISO?
Kan man evt. dele harddisk i to partitioner, og så køre med windows styresystem på den ene? - så jeg fortsat kan bruge noget af det windows software jeg har liggende.

Er det bare sådan en Eye TV hybrid, jeg skal købe ved siden af for at kunne se og optage tv:
http://store.apple.com/dk/product/TS588ZM/A?fnode=MTY1NDExOA &mco=MjIzODA4Ng

Redigeret af Bhund - 04-November-2008 kl. 22:03
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2008 kl. 22:14
HTPC har jeg også overvejet og kigget efter, men skal man ikke ud i et samle-selv-projekt for at få noget der virkelig spiller?

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2008 kl. 23:27

HTPC har jeg også overvejet og kigget efter, men skal man ikke ud i et samle-selv-projekt for at få noget der virkelig spiller?

Der findes jo meget færdiglavet, men jeg tror du selv skal pille lidt for at opnå et resultat der lever op til dine krav - og hvis du i forvejen piller med software, kan man vel lige så godt få hardware præcis som man ønsker der.
/Tommy
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 09:55

iMac/iPhone løsningen må være klart den flotteste!, men selvom min holdning til Apple er blevet bedre, så er jeg fortsat lidt tilbageholdende. Nu har jeg jo altid brugt Windows, Office pakke osv....:o)
Men alt er vel lige til at gå til, tænker især på netværk (trådløs, kablet) og kontakt til NAS?, og sluger iMac uden de store problemer gængse medieformater som mp3 og ISO?
Kan man evt. dele harddisk i to partitioner, og så køre med windows styresystem på den ene? - så jeg fortsat kan bruge noget af det windows software jeg har liggende.

Er det bare sådan en Eye TV hybrid, jeg skal købe ved siden af for at kunne se og optage tv:
http://store.apple.com/dk/product/TS588ZM/A?fnode=MTY1NDExOA &mco=MjIzODA4Ng
Jamen så er det vel også på tide at tage det næste step op ad stigen hvis du altid kun har brugt windows.
Nej selvfølgeligt er der gode grunde til at bruge windows, så hvis du udvikler programmer til windows eller er en hardcare gamer, så kan man ikke komme udenom en windows pc. Går man efter en billig maskine så er windows også et godt bud.
Men skal du bruge maskinen til billeder, video, www, office programmer, musik så er der absolut ingen grund til at lade sig begrænse af windows.
Hvis du meget gerne vil forsætte med MS Office, så er jeg ret sikker på at MS Office 2008 til Mac kan gemme i et format så din gamle Office 2007 kan læse filerne. Husk også at rigtigt mange programmer kommer i både en Windows og Mac version. F.x MSN, Adobe programmer osv. Stort set alle store producenter har altid drivere til både Windows og Mac.

Jo selvfølgeligt understøtter den alle de gængse formater som mp3 og iso filer. Hvis man har behov for stadig at kunne afspille sine Windows spil, så kan man altid let lave en dual boot hvor man opdeler harddisken i 2. På den ene partition kan man så installere Vista eller XP. Husk at HW er jo en standard Intel processor.

Ja netværk, wifi, kablet klares ved et par få tryk.
Du linker til en tuner, men kan ikke vurdere om den kan bruges da jeg ikke ved hvilken type signal du modtager. Er det kabel tv, antenne på taget eller ?

Redigeret af lahan - 05-November-2008 kl. 09:57
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 13:11

he he, ja det er da måske nok tid til det næste step op ad stigen:o) Ud fra din beskrivelse er der jo ikke rigtig noget der taler imod i hvert fald. Dual boot lyder som løsningen på afvikling af mine spil.

Får mit signal via Yousee kabel-tv. Men på et tidspunkt skal jeg da have mig en digital box. Derfor var det også Eye TV Hybrid jeg faldt over, ser ud til at magte begge dele.

Får jeg yousee digital box med harddisk, er det jeg optager "låst" til boxen pga copyright....hvis jeg så samtidig har iMac og Eye TV hybrid stående på kontoret, så kan jeg vel omgå dette, ved at optage det jeg gerne vil gemme i en længere periode på iMac'en uden problemer ik? Den 160GB harddisk samsungboxen har rækker jo ikke langt, hvis man i en periode optager mange film, evt. i HD.

Hvordan i øvrigt med styring via iPhone/touchpad, skal iMac stå tændt eller kan jeg "vække" den via fjernbetjening?

Redigeret af Bhund - 05-November-2008 kl. 13:11
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 13:26

he he, ja det er da måske nok tid til det næste step op ad stigen:o) Ud fra din beskrivelse er der jo ikke rigtig noget der taler imod i hvert fald. Dual boot lyder som løsningen på afvikling af mine spil.

Får mit signal via Yousee kabel-tv. Men på et tidspunkt skal jeg da have mig en digital box. Derfor var det også Eye TV Hybrid jeg faldt over, ser ud til at magte begge dele.

Får jeg yousee digital box med harddisk, er det jeg optager "låst" til boxen pga copyright....hvis jeg så samtidig har iMac og Eye TV hybrid stående på kontoret, så kan jeg vel omgå dette, ved at optage det jeg gerne vil gemme i en længere periode på iMac'en uden problemer ik? Den 160GB harddisk samsungboxen har rækker jo ikke langt, hvis man i en periode optager mange film, evt. i HD.

Hvordan i øvrigt med styring via iPhone/touchpad, skal iMac stå tændt eller kan jeg "vække" den via fjernbetjening?

Hvis du kan leve med YouSee analog så kan den Eye TV Hybrid bruges. Jeg har dog ikke prøvet med DVB-T. Jeg synes dog ikke resultatet bliver specielt godt. iMac kan forud programmeres, den vil så selv tænde/boote når optagelsen skal gå i gang.

Ønsker man bedre kvalitet kan man tilslutte en DVB-C tuner og på den måde modtage et digital signal fra YouSee.

Jeg ved ikke om man kan boote fra iPhone/iThouch da jeg ikke ejer sådan en.

Husk også at det er en standard PC hardware, så f.x. RAM opgradering kan man let selv gøre. 4GB koster ca 500kr.

Men første punkt er at smutte ned i en Humac butik. Prøve maskinen, se om man kan lide designet osv.
Dernæst at kikke på macupdate.com, derinde kan man let søge på en masse forskellige programmer for at se om der findes de tools man har behov for.
Sidste men ikke mindst at besøge www.apple.com for at se en demo af Leopard og iLife.
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 15:07

Nu er jeg ved at være igennem demo af Leopard, og må indrømme at jeg er ved at være solgt.

Bruger du timemachine?, lyder til at man kan sætte en hvilken som helst ekstern harddisk og så køre timemachine på den - gælder det også en NAS harddisk som iMac er koblet op imod på netværket. Det er den eneste harddisk derhjemme, jeg ønsker at have tændt hele tiden.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 15:26

Nu er jeg ved at være igennem demo af Leopard, og må indrømme at jeg er ved at være solgt.

Bruger du timemachine?, lyder til at man kan sætte en hvilken som helst ekstern harddisk og så køre timemachine på den - gælder det også en NAS harddisk som iMac er koblet op imod på netværket. Det er den eneste harddisk derhjemme, jeg ønsker at have tændt hele tiden.

Ja jeg bruger Time Machine. Det er bare at koble disken til, i mit tilfælde en WD extern disk. Installlere Mac softwaren fra WD hjemmeside.

Trykke på start i Time Machine GUI'en. Ja så kører det automatisk.

Apple har selv en Time Capsule, men den er dyr.
Hvis du ikke har en NAS kan du evt kikke på Airport Exterme.

Hvis du allerede har en NAS så vil jeg tro at den uden problemer kan nås af en iMac, men prøv lige at google det først. Så længe du ikke har formateret din NAS i et eller ander windows format, så burde det let kunne lade sig gøre.

Edit: Kan se at Leopard understøtter SMB, så det burde ikke være et problem.

Jeg har selv ofte benyttet at mounte et shared XP drev i Leopard. Det er simpelt og virker helt fint.

Redigeret af lahan - 05-November-2008 kl. 15:32
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu