|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() Sendt: 07-November-2008 kl. 10:32 |
Jeg sad den anden dag og legede med Ubuntu på min bærebar. Man kan køre den fra CD uden at installer den, og det virkede sådan set fint nok, selvom der var lidt småfejl mht. installering af korrekt videodriver osv. Jeg læste så at man kan have både Ubuntu og Windows installeret samtidig, og så lave et boot setup. Mit spørgsmål er, om Ubuntu selv laver dette boot setup når man installer den, eller skal man gøre det sig på forhånd?
|
|
![]() |
|
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9433 |
![]() |
Ved godt det ikke svarer dit spørgsmål, men der findes også andre muligheder.
Det er jo muligt at installere Ubunto og så nøjes med at køre Windows i en wmware eller ligende application. Det modsatte burde også være muligt selvom det ikke er særligt praktisk. |
|
![]() |
|
Tulipan ![]() Bruger ![]() Oprettet: 23-August-2007 Status: Offline Point: 181 |
![]() |
Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu laver en fin lille boot-menu næsten helt automatisk. De fleste af dine spørgsmål om installering bør være besvaret her: https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot
|
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
![]() |
Jeg har prøvet dette før. Det du skal være opmærksom på er, at du skal køre en rep. af Vista efter en installation af Ubuntu. Ubuntu vil jo lave om på den måde computeren boot'er på og det er Vista ikke særlig glad for. Men når det så er gjort, kører begge systemer uden problemer :) Redigeret af Zardo - 07-November-2008 kl. 11:03 |
|
![]() |
|
MJ (udmeldt) ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 16-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2917 |
![]() |
Der er ingen problemer med Vista og der skal ikke køres en rep. Hvor har du det fra Zardo? Du skriver du har prøvet det før, men hvad var problemerne? Jeg har kørt med utallige forskellige distros på mange forskellige maskiner og flere af dem med dualboot, herunder med XP og Vista. Jeg har aldrig oplevet at skulle lave en rep. pga. Linux' ændringer i MBR. |
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
![]() |
Jeg har selv måtte gøre det og har læst flere steder at andre også har måtte køre en rep.? Måske kan det være hvis man ændrer på partitionerne, altså C-drevet hvor Vista typisk er installeret? |
|
![]() |
|
RuneH ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1760 |
![]() |
Hej. Jeg har brugt et program der hedder Wubi-installer, og bruger det jo egentligt stadig på en pc. Det kører rigtig godt, og du behøver ikke rode med partitioner selv eller noget.. Et lille snip af hvad jeg har skrevet omkring det på en blog. wubi-installer.org - Ubuntu windows installerDet lige hvad det er.. Wubi er navnet på en ny uofficiel Ubunto installer til windows. Hvad går det så ud på? Jo, det går simpelthen ud på at du nu på en meget nem og hurtig måde kan få en “dualboot” med din Windows og en Ubuntu installation. Altså når du starter din pc op spørger din computer om du vil starte Windows XP/Vista (eller hvad ud nu kører) eller om du hellere vil arbejde i Ubuntu. Smart! .. Det bedste ved det hele er at Ubuntu kører på en virtuel harddisk. Altså skal du ikke lavet noget fiks-faks med din harddisk. Du skal ikke til at dele den op i små dele osv. Dog kan den kun kører som en 30 gb virtuel server indtil videre (ser det ud til), så hvis man har planer om at kører den som det helt store lager, så skal man nok installere det på normal vis. Anyhow - hvis du ikke gider dette Ubuntu vis længere, og gerne vil af med det. Så smutter du bare ind under Tilføj/Fjern på din computer, vælger din installation af Ubuntu og væk bliver den. Det er da smart! Og en super god måde at få prøvet det på, uden at ødelægge sit primære OS. Prøvede lige på mit arbejde og det gik stærkt og helt uden problemer. Som de skriver på deres website. Wubi is Safe Wubi is Simple Wubi is Discrete Wubi is Free Kan kun anbefale det. På EGET ansvar ! (Læs Vigtigt.) Vigtigt: Det kun alpha software - altså en meget tidlig test face. Det skal du lige have i tankerne, da der godt kan ske underlige ting og fejl i dette. Ja det næsten spøjst hvis der ikke gør. |
|
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Problemet er ikke overskrivningen af MBR, men at du bruger GParted til at repartitionere disken så der bliver plads til Ubuntu. Det krævede i hvert fald en disk repair på WinXP da jeg installerede Ubuntu i dual boot. Ikke noget stort problem. Man kan formentlig undgå problemet ved at lave en tom partition til Ubuntu fra Vista/WinXP, men så er det lidt mere tricky at bruge Ubuntu installeren. Jeg prøvede faktisk dette da jeg var en Linux n00b uden held, men efterfølgende har jeg fået det til at spille (man skal lige kende sine Linux mount points). Redigeret af JesperLund - 07-November-2008 kl. 20:33 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Det vil i hvert fald være lettere ironisk at lade et frit OS være under kontrol af et priorietært OS... ![]() |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Anden4220 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 290 |
![]() |
Det er muligt at "installere" Ubuntu direkte i windows, ligger allerede på live-cd'en 8.04.
kan i øvrigt varmt anbefale linux! kører med lige nu, efter update til 8.10 crasher det aldrig, trådløst virker perfekt (kræver i visse tilfælde en del nørklen...) hvis du ikke spiller ... så glem alt om windows dette er fremtiden! husk ved repartionering at defragmentere, det mindsker risikoen for at data forsvinder... men husk back-up! |
|
Panasonic TH37PX80
Sony surround Apple Airport express Triax C-HD415CX Playstation 3 |
|
![]() |
|
![]() |
Så vidt jeg husker har WUBI den ulempe at du ikke fra Linux kan få adgang (mount) til den Windoze partition, hvor WUBI filen ligger. Det er normalt ikke noget problem at re-partitionere harddisken så der bliver en lille ext3+swap partition til Linux. |
|
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Tak for alle svarene.. Kan se man skal tænke sig lidt om. Det bedste ville vel være at frigive plads, så Ubuntu kan få sin egen partition, er det korrekt? Behøver det i såfald at være på disk 1 ? (Jeg har 2 stk harddiske i min bærbar).
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |