recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny HTPC MCE 2005
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy HTPC MCE 2005

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Studsgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 187
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny HTPC MCE 2005
    Sendt: 25-September-2005 kl. 01:54

Hej Alle

Jeg har besluttet at jeg vil sælge min Kiss dp-558 og lave en HTPC istedet.

Min max. grænse er 10 kkr og den har jeg nået. Da MCE er nyt for mig kunne det jo være nogle havde gode ideer til anden hardware.

Købes fra LINK, omregnet kurs 7.5
Dign x15e kr 4.138,13
ASUS A8N-SLI Premium kr 1.135,80
AMD Athlon64 3000+ S.939 "Venice" kr 873,68
Hauppauge PVR 500MCE Kit (incl. mce remote) kr 1.168,50
MSI NX6600-VTD256EH passiv, 256MB, PCIe kr 802,88
1024MB DDR Corsair PC3200/400 Kit (2x512) kr 712,43

Købes fra LINK
Chill-innovation Lownoise 520W strømfor. kr 754,00
Asetek VapoChill Micro Ultra Low Noise / A64 kr 385,00

DVD brænder og Sata diske har jeg i overskud fra anden maskine

Fragt så vidt jeg kan se (17,5€ og 70 kr)

Samlet pris kr 9.970,40 (uden fragt)

+ ca 900 kr til Windows MCE2005 købes her LINK

Hvad syntes i?

Krav skal kunne bruges til andet, men ikke meget spil.
- Gigabit netkort
- Ingen små blæsere (chipset osv.)
- Meget lydsvag
- Mest muligt hardware skal være pasivt kølet
- God ydelse
- WAF
- Betjenes uden tv tændt

Følgende ting er jeg i tvivl om
- Andet low power bundkort og cpu evt pentuim m?
- Ved ikke om det er overkill med strømforsyningen?
- Evt forslagt til andet grafikkort som er passivt kølet?
- Evt forslag til alternativ til Dign x15e har kigget på Silverstone men den er dyere?
- 2 Hauppage 150 istedet for Hauppauge 500?
- 2 ATI 550 teather pro istedet for Hauppauge 500?

Også postet her: http://www.minhtpc.dk/fusion_forum/viewthread.php?forum_id=1 2&thread_id=648

Mvh
Bjørn Larsen

Til top
zyborg Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 22-September-2005
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 12:24
Lad mig vide, hvordan din nye HTPC ender ud - det ser ihvertfald spændende ud.

Redigeret af zyborg
Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Juli-2004
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 12:47
Enig! Det ser super cool ud. ;)

Jeg tror dog jeg ville skære lidt på PSU'en - hvis der altså er økonomi at gå ned til 350-400 watt i stedet. Det er jo ikke fordi du har noget hardware som trækker sindsygt mange watt (kommer selvfølge an på hvor hdd'er du fylder i den). Alternativt kan du købe en coolmax som er 100% passiv, fås fra 300 watt og op til 480 watt. Men husk at der jo skal være noget luftgennemstrømning i kabinettet, så en eller anden form for blæser skal du have.

Hvis du har PCI og plads nok (men det har du jo nok i x15e'eren), ville jeg klart vælge to stk. ATI 550 teather pro frem for hauppage (og da slet ikke to 150'ere) da kval. klart er bedre på optagelserne (det er i hvert fald min mening)!

Mht. motherboard - så er der da blæsere på chipset'et på ASUS A8N'eren. Jeg har selv kigget på dette kort, men valgte det fra af samme grund. Valgte i stedet Abit AN8 SLI, da det har lige så gode specs og har fået rigtigt mange thumbs up på diverse test sites. Det er en basic model af ABIT Fatal1ty AN8 SLI - uden alt ekstre grejet som man alligevel altid ender med at smide i kælderen! ;) Så koster det kun 1.000 kr. hvilket jo også er værd at tage med i overvejelserne. Det kommer også i en ikke SLI udgave, hvis du alligevel ikke har planer om at sætte flere grafikkort i og så få du tilgengæld flere PCI porte, hvilket jo er at prioritere i en HTPC.

Ydermere er det fedt at se at du har valgt en "langsom" cpu - i stedet for som så mange andre, der kaster sig over det største og hurtigste fra Intel. Giver kun ekstra støj og varme og er totalt ubrugeligt i en sådan maskine. Så thumbs up for dit valg her!! Alternativt kunne du vælge at kører mobil professor og på den måde få cpu 100% passic - men det koster en del flere knapper og man er temmelig begrænset med valg af motherboard. Jeg tror faktisk at dit valg med 3000+ kan gøres så godt som lydløs.
Glæder mig vildt til at høre hvordan det kommer til at gå med dette - da det minder utroligt meget om hvad jeg selv ville knalde sammen!!
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 14:41
Køb kun grafikkort og især TV-tunere der er på Microsoft's "Designed for Windows XP Media Center Edition 2005" liste:
http://www.microsoft.com/windowsxp/mediacenter/partners/dfw/ partnerlisting.mspx
Køber du et TV-Tunerkort der ikke er på denne liste så virker det højst sandsynlig ikke med MCE.
Til top
zyborg Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 14:54

Har læst på www.vendur.no (en norsk hjemmeside med salg af HTPC-hardware og div. guides til bygning af HTPC), at Dign-kabinetterne ofte bliver ret varme... Ved ikke har det noget på sig, men tjek det evt. ud.

Har også siddet og savlet over A-tech HeatSync 6000 (http://www.atechfabrication.com/index.htm), som rummer flere muligheder får passiv køling med sine mange køleripper, men det koster jo også kr. 9-10.000, og så hvis jeg kan finde frem til, så forhandles det ikke i Europa (?).

Redigeret af zyborg
Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-August-2004
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 15:03

Fed maskine - er enig i hvad de andre indtil videre har skrevet. PSU virker for stor efter min mening - og Athlon 64 er et godt valg...

Oprindeligt skrevet af zyborg zyborg skrev:

Har også siddet og savlet over A-tech HeatSync 6000 (http://www.atechfabrication.com/index.htm), som rummer flere muligheder får passiv køling med sine mange køleripper, men det koster jo også kr. 9-10.000, og så hvis jeg kan finde frem til, så forhandles det ikke i Europa (?).

Har set på netop det samme kabinet - men det er temmeligt dyrt. Hvis man så oven i købet sætter en touch-screen i det så kan det styres uden fjernsynet...

Til top
zyborg Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 16:32

Spørgsmålet er jo, om de ca. kr. 3000,- til den indbyggede touch-screen LCD er godt givet ud - i et forholdsvist stramt budget på > kr. 10.000.

Hvis man kan klare sig med et VFD-display (som jeg godt tror, jeg kan...), så ville jeg være mere forfalden til at vælge et mCubed hfX-kabinet (forhandles også på www.vendur.no) - her får du et komplet, passivt kølet aluminiumskabinet med store køleripper og masser af plads til udvidelse - for under kr. 4000 inkl. CPU.

En anden interessant ting ved disse kabinetter er, at de leveres med en Silverstone 300 W fanless CPU. Måske et godt alternativ til Chill-Innovation? (der er også brugt en Nightjar 300W PSU fanless i en stress-test på siden).

I øvrigt anbefales det også at bruge en Borg Heatpipe processorkøler (lydløs).

Redigeret af zyborg
Til top
zyborg Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 16:52
Se også denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26654&P N=1&TPN=2 (mere om mCubed-konfigurationer).
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 16:59
Jeg har aldigr forstået formålet med et  touchscreen på kabinettet. Fjernbetjeningen er opfundet, hvorfor skal man gå hen til sin HTPC for at betjene den? Jeg ville fortække at gemme kabinettet langt væk, hvor det hverken kan høres eller ses og så smide alle ens DVD'er og CD'er in på harddisken. Selvom den står fremme kan jeg ikke se det smarte i at betjene  den på selve kabinettet.

Var det ikke smarete at spare de 3.000,- som touchscreen koster og så bruge dem på en PDA med WIFI i stedet, til at fjernbetjene HTPC'en?
Der findes PDA software til MCE, til at fjernbetjene den og f.eks. se hvilken CD der spiller nu.

Her er to forskellige PDA intefaces til MCE:

Niveus Pocket Remote Software

Rudeo Control for Windows XP Media Center PC

Redigeret af HTPC
Til top
zyborg Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 17:05
I forummet på HIFI4ALL.dk taler de meget kærligt om Pentium M-processorer i en HTPC... Noget med lavere strømforbrug/varmeudledning og samtidig høj ydelse (Pentium M 2 GHz = Pentium 4 3,8 Ghz) Nogen kommentarer til det? Og hvilke bundkort vil I anbefale, hvis man vælger en sådan løsning?
Til top
Kluks Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Februar-2004
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 17:23

Oprindeligt skrevet af zyborg zyborg skrev:

I forummet på HIFI4ALL.dk taler de meget kærligt om Pentium M-processorer i en HTPC... Noget med lavere strømforbrug/varmeudledning og samtidig høj ydelse (Pentium M 2 GHz = Pentium 4 3,8 Ghz) Nogen kommentarer til det? Og hvilke bundkort vil I anbefale, hvis man vælger en sådan løsning?

Der er meget stor prisforskel på at købe en Athlon64 baseret og en P4M baseret løsning (ca. 2000). Athlon'en skal godt nok bruge meget mere strøm end P4M før det kan betale sig at købe en mobile løsning i stedet for (og det gør den faktisk ikke!).

Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-August-2004
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 22:41

Oprindeligt skrevet af HTPC HTPC skrev:

Jeg har aldigr forstået formålet med et  touchscreen på kabinettet. Fjernbetjeningen er opfundet, hvorfor skal man gå hen til sin HTPC for at betjene den? Jeg ville fortække at gemme kabinettet langt væk, hvor det hverken kan høres eller ses og så smide alle ens DVD'er og CD'er in på harddisken. Selvom den står fremme kan jeg ikke se det smarte i at betjene  den på selve kabinettet.

Var det ikke smarete at spare de 3.000,- som touchscreen koster og så bruge dem på en PDA med WIFI i stedet, til at fjernbetjene HTPC'en?
Der findes PDA software til MCE, til at fjernbetjene den og f.eks. se hvilken CD der spiller nu.

Her er to forskellige PDA intefaces til MCE:

Niveus Pocket Remote Software

Rudeo Control for Windows XP Media Center PC

Jeg mener nu ikke at touchscreenen skal bruges til at navigere med - enig i at fjernbetjeningen er bedst til dette formål.

Jeg er nu ikke enig i at maskinen skal gemmes væk - jeg vil da have min stående fremme. Dette kræver selvfølgelig at det er et pænt design - hvilket jeg også synes A-Tech er. Jeg synes bare det ville se rimeligt blæret ud at man kan se hvad man laver uden at have fjernsynet tændt. Jeg er ikke helt klar over om man kan betjene de kabinetter der har LCD med slukket fjernsyn - der står vel ikke andet i displayet end hvilket track der afsilles lige nu, titel på DVD, etc...

Jeg kan dog godt se formålet med at købe en PDA i stedet - viste ikke at det var en mulighed...

Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu