|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
MichaelS ![]() -- ![]() ![]() Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
![]() Sendt: 20-Maj-2004 kl. 20:30 |
Billederne i artiklen er nu tilgængelig i vores Galleri i en bedre opløsning end her i artiklen, så det er nemmere at læse teksten i billederne. Enkelte billeder er genfremstilt så mindre afvigelser kan forekomme. Se billederne her: http://www.brugermanualer.dk/billeder/gallery.asp?categoryid =89
Et første kik på TMPGEnc 3.0Xpress Forleden bev den længe ventede opgradering af vores favoritprogram TMPGEnc 2.5 Plus frigivet og programmet hedder nu TMPGEnc 3.0Xpress. Du kan hente en 14 dages prøveudgave af programmet her:
Forord: Denne artikel er skrevet efter få timers brug af den nye udgave og er skrevet for at vise nogle af mulighederne i programmet. Det er muligt at mine resultater ikke er just kønne, men der er jo en vis kunstnerisk frihed og den bruger jeg til fulde
Jeg har ikke mulighed for at komme alle kombinationer igennem, men jeg prøver en del funktioner af, og tilføjer måske mere til artiklen senere. Jeg har heller ikke mulighed for at besvare alle spørgsmål, men skyd løs, og så må jeg jo dukke mig
Jeg kommer ikke ind på hvordan en DVD masteres i denne omgang, men et program som TPMGEnc DVD Author vil være et oplagt valg og måske gennemgår jeg det senere.
Installation: Jeg downloade prøveudgaven og installerede den, men fik straks at vide at prøve perioden var udløbet…. Jeg afinstallerede, rensede registreringsdatabasen og prøvede igen, og så virkede det. Jeg valgte at opgradere min 2.5'er og for at kunne prøve programmet rigtigt. Det koster 38$ (ca 250 kr). Registreringen forløb nogenlunde fornuftigt, dog kunne den have været nemmere, og har du et æ, ø eller å i dit navn så accepteres det ikke. Efter registreringen skal en ny version af programmet downloades, man kan ikke opgradere prøveversionen!
Krav til systemet Programmet kører på PC'er og det anbefales, men det er ikke noget krav, at have en Pentium 4 med HyperTreating og meget ram. Jeg bruger en Athlon XP3000+ og 1 GB ram. Det er et ufravigeligt krav at PC'en har internet adgang idet programmet skal aktiveres over nettet og senere vil aktiveringen blive valideret, og fejle denne validering slutter programmet med at virke! Det er nok den hidtil kraftigste kopibeskyttelse på markedet! Det har nok ikke den store betydning for private, der jo normalt har internetadgang, men jeg kender firmaer, hvor man ikke har maskinparken på internettet for bl.a. at spare antivirus programmer (de sløver maskinerne meget mere end du tror!). En modem forbindelse er OK, men programmet fylder 10MB så bredbånd er noget bedre, når programmet skal downloades. Det første man ser er at programmet har fået nyt brugerinterface. Det minder nu meget om TMPGEnc DVD Author og det er faktisk ret nemt at gå til.
Jeg vil her gennemgå 3 projekter
Hilsen Michael Sørensen Redigeret af MichaelS |
|
mvh MichaelS
|
|
![]() |
|
MichaelS ![]() -- ![]() ![]() Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
![]() |
Projekt 1 Først udvælges en fil/film som ligger på harddisken. Til formålet optog jeg lidt af programmet Always Greener. I denne omgang vil jeg kun behandle (mishandle) denne ene fil.
Ved indlæsningen tjekkes filen for fejl. Ønsker man at ændre billede- eller lydfilen kan den uønskede udskiftes.
Først skal reklamerne før filmen fraklippes. Der er to muligheder for klipning; 1) enten kan man fraklippe det valgte stykke, eller
2) man kan vælge at fraklippe resten af filen. 1) er velegnet til at klippe reklamer ud med og 2 er velegnet til at klippe start og slutning af med.
Nu skal filmen filtreres! Først kan jeg vælge om jeg vil have resultatet interlaced (velegnet til tv og computer) eller non interlaced (velegnet til nye tv med nye dvd afspillere og computere). Interlaced er det sikre valg, men giver en dårligere kvalitet.
Der er mulighed for at klippe kanter af billedet. Enten bliver billedet forstørret, så det fylder feltet ud eller
der kan sættes sorte rammer om billedet. Størrelsen er valgfri.
Et specielt filter kan fjerne spøgelses effekter (fx skygger) i billedet eller som her kan det frembringe effekten
Der er mulighed for at reducere støj i billedet, men virkningen er nok lidt begrænset.
Der er også et klassisk skarpheds filter, der strammer smilet lidt op på pigen og selvfølgelig i øvrige billeder.
Under farvekorrektion er der bl.a. mulighed for at ændre kontrasten og lysstyrken, men der er faktisk hele 5 filtre (Simpel/lysstyrke/gamma/kontrast/chroma, RGB, YUV, CMYK og HSV) der kan samarbejde. Ærgerligt der ikke er mulighed for at afmaske et område der skal behandles.
Billedet kan få tilføjet farve, her lidt overdrevet blå
Men filmen hedder jo Always Greener så den får også et skud grøn. Bemærk at den sorte ramme også er blevet grøn. Det er uønsket!
Til slut er det (igen) muligt at ændre billedformatet. Det giver automatisk sorte bjælker og billedet formindskes. Dette er en bedre måde at lave rammerne på, og de forbliver sorte.
Der er også mulighed for simpel lydbehandling. Fade in/out og Normalize er nogle af mulighederne.
Nu skal jeg vælge hvad jeg vil med outputtet. Den klassiske oversigt kommer frem, der er tilføjet et par nye muligheder og lidt farve gør billedet overskueligt. Jeg vælger DVD formatet, men jeg kunne også have valgt, VCD, SVCD, MPG, AVI og Windows Media Video eller en ren lydfil. Jeg har ikke købt AC3 plough in ellers havde det også været en mulighed.
Nu får jeg de valgt indstillinger at se og kan se at, da jeg har valgt variabel bitrate, bliver filen behandlet i dual pass (2 gennemløb) og der er ikke længere nogen valgmuligheder der, Øv! Vælger jeg Fast bitrate bliver der valgt single pass.
Endelig får jeg indstillingerne endnu engang (hmm! så langsom opfattende er jeg altså heller…, va'?). Ingen kan sige at der ikke er indstillingsmuligheder nok!
Og så skal filmen renderes. Effekterne skal lægges på filmen. Min film var 3 min og 40 sekunder og tog 1 time og 32 minutter at renderer. OK Jeg brugte computeren i mens og det sløvede processen med 5-10 minutter. Det færdige resultat kan nydes
Som sagt går jeg ind for kunstnerisk frihed og jeg håber at jeg her har vist en række muligheder. Man behøver så absolut ikke at vælge dem alle og jo færre man vælger, jo hurtigere går det.
|
mvh MichaelS
|
|
![]() |
|
![]() |
Projekt 2 Udklipning af scener/ reklamer af en DVD-Ram skive Først skal indholdet af DVD-Ram skiven kopieres til harddisken. Mange DVD-drev, fx LiteOn kan læse DVD-Ram skiver, hvis de tages ud af caddyen. Der var disse 3 filer på DVD-Ram skiven
Så startes TMPGEnc 3 og jeg vælger Source Wizard
Så kommer der et nyt billeder om jeg vælger DVD-RAM (mm) muligheden
I en lille Bøvser vælges DVD-Ram mappen
Jeg får en meddelelse og klikker OK til den.
Der er nu 3 programmer, hvor kun det ene er filmen. Det vælges.
Filmen tjekkes
Jeg sætter start og slut mærker og trykker Cut the selected frame range
Jeg gentager så mange gange jeg vil. Her har jeg 3 klip:
Og så starter jeg reencodningen. Husk at vælge de rigtige settings!
Resultatet bliver en klippet film. Den kan jeg nu lave en ny DVD med i et Autoring program. Filen kan ikke lægges tilbage på DVD-Ram skiven (den kan dog slettes og genbruges)
|
mvh MichaelS
|
|
![]() |
|
![]() |
Projekt 3 Skille og samle lyd og billede
Her skal MPEG tools bruges. Den er kraftigt reduceret i forhold til tidligere og det er lidt ærgerligt idet man før kunne klippe og samle forskellige MPG-filer uden reencodning, og det kan man ikke nu.
Først vil jeg samle to filer - en m2v, der er en MPEG2 billedfil og en mpa, der er den tilhørende lydfil.
Det tager nogle få sekunder
Så vil jeg skille dem af igen
Også det går hurtigt
Man behøver ikke bekymre sig om filerne er MPEG1 eller 2 - det vælger programmet selv. Under MPEG tools er der også mulighed for Batch kørsel - man sætter et antal jobs i kø og programmet knogler derudaf !
|
mvh MichaelS
|
|
![]() |
|
p-HD ![]() Bruger ![]() Oprettet: 29-Marts-2004 Status: Offline Point: 185 |
![]() |
"Jeg downloadede prøveudgaven og installerede den, men fik straks at vide at prøve perioden var udløbet…. Jeg afinstallerede, rensede registreringsdatabasen og prøvede igen" Nu er jeg desværre ikke den helt store IT-mand, så hvordan renser jeg registreringsdatabasen? Hvilke filer skal jeg kigge efter/fjerne? mvh |
|
![]() |
|
![]() |
Hvis ikke du får at vide at prøveperioden er udløbet skal du ikke gøre noget, men er den udløbet kan du bruge programmer som fx Norton WinDoctor, MicroSoft RegClean eller RegCleaner til at rense registreringsdatabasen. Hvis man ved hvad man gør kan man gøre det manuelt, men det må jeg absolut fraråde dig, da du jo skriver at du ikke er den store IT-mand, og en fejl kan være fatal for Windows installationen. Så brug et af ovenstående programmer eller et tilsvarende (der er masser af dem). http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=189 Hilsen Michael Sørensen |
|
mvh MichaelS
|
|
![]() |
|
tengstedt ![]() Bruger ![]() Oprettet: 11-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 209 |
![]() |
Hej Michael
Har du nogen erfaring med, hvor godt programmet kan konvertere en NTSC-optagelse med 29.97 fps til PAL med 25 fps? (Det er ikke sådan, når man køber sit digicam i USA... ![]() |
|
/lbt
Glad Pioneer DVR-520H ejer :) Nu også glad Sony KLV V32A10 ejer Mac Mini med Plex - DET spiller! Endnu et SONY tv anskaffet Nu også AC RYAN DVR 1TB |
|
![]() |
|
![]() |
Hej Tengstedt Version 2,5 er rigtig god til det! Der er små synlige hak, men de er meget små og proportionerne bliver perfekt tilpasset, så det sagtens det godt bruges til. Jeg har ikke prøvet version 3, men det kan ikke være blevet dårligere. Tilføjelse: Nu har jeg prøvet version 3 og jeg synes resultatet er ganske godt. Man skal være ekspert for at se de små hak. Hilsen Michael Sørensen Redigeret af MichaelS |
|
mvh MichaelS
|
|
![]() |
|
tengstedt ![]() Bruger ![]() Oprettet: 11-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 209 |
![]() |
Hej Michael Det er netop de små hak, jeg synes er irriterende, fordi det betyder at del har valgt den nemme løsning (tror jeg), nemlig bare at fjerne nogle frames, så det kommer til at passe med 25fps... |
|
/lbt
Glad Pioneer DVR-520H ejer :) Nu også glad Sony KLV V32A10 ejer Mac Mini med Plex - DET spiller! Endnu et SONY tv anskaffet Nu også AC RYAN DVR 1TB |
|
![]() |
|
![]() |
Hej Tengsted Jeg tror ikke du kan undgå de små ryk medmindre du ofre en digital konverter til en formue. Hilsen Michael Sørensen |
|
mvh MichaelS
|
|
![]() |
|
ehelmer ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 06-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 333 |
![]() |
Tak til Michael for at gøre opmærksom på dette fremragende program. Jeg har nu leget med det i flere dage. Jeg har brugt det til at forbedre en DVD overspilning af en gammel dansk VHS film, Støvsugerbanden. Filmen er meget mørk, så jeg har haft brug for at ændre gamma, lysstyrke og kontrast. Skarpheden har også fået et pift. Den kraftige gammakorrektion resulterede i en kopi med ret meget støj i de mørke områder,så jeg fik også brug for at reducere støjen. Jeg fik efter nogle forsøg et ganske godt resultat. Jeg har haft problemer med at DVD optagelsen var med Dolby AC3 lyd, som prøveprogrammet ikke kan klare. Det er også et problem, at hver eneste redigering af en 1½ times film tager enorm lang tid, ca. 16 timer på en Athlon2400+. Støjreduktionen har ulemper ved at udtvære hurtige bevægelser i billedet, men virker ellers ganske udmærket. Jeg har tidligere brugt AVS VideoConverter til tilsvarende opgaver, men TMPG Enc 3 er et langt mere effektivt og brugervenligt program. Jeg er ret begejstret og kan kun anbefale programmet. Med den nødvendige AC3 plugin er programmet desværre ret dyrt. Erik
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej Erik Det glæder mig at du har haft glæde af mit oplæg og forsøgt dig med programmet. Ja, det er et godt program! (og nej jeg får ikke noget for at skrive det, men har betalt licensen). Jeg vil nok mene du skal prøve at lave alle dine ændringer i et hug, - en reencodning, - for bedst resultat og som jeg skrev brugte jeg 1½ time på de knap 4 minutter. Det går en del hurtigere på en Pentium 4 med HyperTreading. Medhensyn til AC3 lyden, så vil jeg tilråde dig at skille lyd og billede og så behandle billedet. Til slut kan du så lægge lyden på igen. Det går selvfølgelig kun hvis du ikke klipper i filmen, men så får du bevaret AC3 lyden. Det overrasker mig iøvrigt, at der er AC3 lyd på sådan en gammel film! Hilsen Michael Sørensen |
|
mvh MichaelS
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |