recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Asus Eee box som Squeezecenter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAsus Eee box som Squeezecenter

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bcravn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 216
Direkte link til dette indlæg Emne: Asus Eee box som Squeezecenter
    Sendt: 17-November-2008 kl. 20:11
Som skrevet i en tidligere tråd, kommer her mine første par timer med en helt ny Eee box, samt dens ydelse til SC.
Først pakkes den ud:

(ja jeg "valgte" den i hvid, da de ikke lige havde den i sort hvor jeg købte den fra,)

Forbindelser på bagsiden, er der vel ikke noget nyt i.

og tilslutninger på forsiden...

Lidt billeder af alt det tilbehør der fulgte med:

"Skærm beslag" samt dens fod og lidt cd'er

En utrolig lille strømforsygning, som iøvrigt lyser blåt når der er strøm på. Samt en lille optisk mus :)

Min er købt med dansk WinXP home, som kommer med SP3:

Efter opstart fik den et par omgange med Windows Update, samt installeret SC. Min lille musik samling på ca 20GB blev overført over kablet netværk:

Det gik nogelunde hurtigt, selvom den lille Atom CPU havde en del at lave. Den er iøvrigt tilsluttet via gigabit netværk hele vejen.

Scanning blev sat igang, og trods dual core begyndte den også at få lidt at lave:

Det gik dog ganske hurtigt, og ca 6 min tog det for mine små 3000 sange:

Jeg har efterfølgende kun fået den testet lidt. Men der er ingen problemer i at streame musik:

Den ligger normalt på 4-5% -de høje udsving på grafen er fra lidt update tidligere.
Det er dog "bare" en alm mp3 jeg streamer, og jeg har kun en enkelt Squezeebox at teste op imod i øjeblikket.

Edit: en .flac sang viser ikke mere load -hvis det skulle have interesse.

Nå ja.. det bedste af det hele:

og det er ved alm load i windows mens den spiller musik :)

Kommende planer og overvejelser:
Linux -en ubuntu variant muligvis.
Et par web kameraer -og jeg har en billig overvågning af stuen :)
En apache webserver -den kan lige så godt hoste en lille hjemmeside når den alligevel står tænt.
UPNP server, nok Tversity, så den kan streame musik/billeder/film til ps'3en.
Måske sætte den til tv'et i stuen, via dvi->hdmi, for at se hvordan den klarer en full hd opløsning :)

Ulemper:
Der er "kun" de 160GB intern plads den kommer med. For mange mennesker er det ikke nok til at erstattet et nas. Og selvom man kan udvide den med en ny hdd -f.eks 500GB, så er der stadig et stykke vej op til de store systemer.
Der dog 4 USB porte, så der kan altid sætte ekstra plads til, uden de helt store problemer.
CPU'en: der er ikke super meget power i den lille cpu. Jeg vil senere lave nogle tests hvor jeg lader den stream 720/1080P materiale til min ps3, og se hvordan den klarer denne opgave. Jeg ved, at den ikke selv kan fremvise 1080p via dens egen dvi udgang, men jeg tror ikke der er nogen problemer med at streame den.

Så alt i alt er jeg godt tilfreds med mit nye 1900krs legetøj :)

Redigeret af bcravn - 17-November-2008 kl. 20:15
/Bjarke
Til top
Louring Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-April-2006
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2008 kl. 20:35
Hejsa

Jeg havde af en eller anden grund fået den opfattelse at der kun var vga udgang på den, så jeg er glad for at se et billede med DVI udgang. Jeg ved ikke lige hvor jeg har fået den opfattelse fra.

Nu skriver du at du ved at den ikke kan klare 1080p - er det fordi den ikke selv kan klare at dekode det?
Så vidt jeg har kunnet læse mig til så skulle det være muligt (med den nyeste bios opdatering) at få den til at vise 1920 x 1080. Har du testet det?

/Louring

Redigeret af Louring - 17-November-2008 kl. 20:36
Til top
bcravn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2008 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af Louring Louring skrev:

Hejsa

Nu skriver du at du ved at den ikke kan klare 1080p - er det fordi den ikke selv kan klare at dekode det?
Så vidt jeg har kunnet læse mig til så skulle det være muligt (med den nyeste bios opdatering) at få den til at vise 1920 x 1080. Har du testet det?

/Louring

Det kan sikkert godt spytte opløsningen ud i 1920x1080 (skal nok teste når jeg gider flytte den over til tv'et)
Men CPU'en skulle have problemer med at decode wmv eller mkv filer i 1080p -jvf hvad jeg har læst.
Men der skal nok komme flere test af dette senere :)
/Bjarke
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2008 kl. 07:55
Om den stremer en FLAC eller en MP3 belaster ikke systemet mere da dekodningen ligger i din Squeezebox/Receiver. Men hvis du f.eks. afspiller en AAC (Apple looseless) vil du se at belastningen stiger.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2008 kl. 21:49

Hvordan er støjniveauet?

Indeholder den overhovedet en blæser?

Støj fra harddisken?

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
bcravn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 19:24
MEGET lavt.. der sidder en blæser der trækker luft fra bunden op igennem til toppen.
Man skal have hovedet helt ned for at høre den. Disken hører jeg ikke noget fra, og der er heller ikke nogen vibrationer fra disken.

Beklager iøvrigt at billederne er forsvundet, de lå på min gamle SqueezServer, som i øjeblikket er død.
Men de skal nok blive lagt op på Eee'en, når jeg lige får smidt apache og php på den.
Har iøvrigt også lidt smidt en GB ram ekstra i, kostede ca 130 kr i shg. Så det må siges at være ganske billigt at fordoble den del :)

Disken bliver nok ikke udskiftet med det samme, da jeg har massere af USB diske liggende rundt om, der kan blive sat til istedet.
/Bjarke
Til top
tyros1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Januar-2007
Sted: vestjylland
Point: 1184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 21:51

den strøm er god læsning

Sidder med dell m1530 og klappet sammen som squeexcenter viser den 0,30 så det koster da at høre musik  men duet er absolut der værd

Philips 42 PF9731d/Humax XRHD Pana BDT 310 WD tv
Marantz SR6004,5.0 setup DLS M66, M60, R50
Marantz CD5001 - Panasonic MR-EH65 - Projekt debut III
Squeezebox duet/Radio og IPAD
NAS Synology 211
Til top
mjohansen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: 2630 Taastrup
Point: 349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Hvordan er støjniveauet?

Indeholder den overhovedet en blæser?

Støj fra harddisken?

Som bcravn skriver er det ekstremt lavt, man skal næsten have øret helt hen til den før den kan høres, og det er selv når man belaster den.

Har lige installeret Windows 2008 Server på den, og det køre forbavsende godt, absolut brugbart. Havde ellers ikke de største forventninger til ydelsen efter at have læst diverse test rundt omkring, hvor de har smidt forskellige test-programmer efter den. Så "in real life" er der altså kræfter nok i den til at køre det meste, har selv IIS og en mail-server med web-interface kørende nu.

LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K
Til top
Peoke Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Juli-2006
Point: 457
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 15:08
Som skrevet i en anden tråd har jeg problemer med at holde mine zoner synkroniseret efter jeg har installeret SqueezeCenter på min eeeBox. Andre der har problemer med det? Eller ved hvordan jeg evt. kan optimere det?
But did you die?
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu