recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål: Harmony One / Philips SRU-8015
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpørgsmål: Harmony One / Philips SRU-8015

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Dr. Jones Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål: Harmony One / Philips SRU-8015
    Sendt: 19-November-2008 kl. 10:16

Overvejer at udskifte mine fire remotes med en 'universal'. Jeg har læst lidt op på funktionerne i de mest udbredte modeller, og det har affødet nogle spørgsmål:

1. Ovenstående modeller har en slags makro-funktioner, så de med eet tryk kan tænde flere enheder (f.eks. TV, DVD og reciever). Smart nok, men det har fået mig til at tænke: Hvad nu, hvis f.eks. DVD'en er blevet tændt i forvejen (f.eks. da man loadede skiven). Slukker remoten så ikke i stedet for DVD'en, når den fyrer makroen af?
  2. Det samme spørgsmål kunne man stille vedr. sluk-knappen, der (som jeg forstår) slukker alle enheder. Eller hvad nu, hvis man bare gerne vil slukke for een af dem, men lade de andre være tændt?
  3. Som jeg forstår det, så sætter man remoten i en 'tilstand', der passer til ens situation. Er den f.eks. i "Se DVD"-tilstand, så virker play/pause/menu-knapperne til DVD'en og volumen-knapperne til recieveren. Men hvad så, hvis man gerne vil se filmen uden surround-anlægget (altså bare bruge TV'ets højttalere). Skal man så manuelt skifte mellem styring af TV'et og DVD'en, når man vil hhv. gå til menuen / skrue op for lyden...? (håber I forstod spørgsmålet)
  4. Hvad med text-tv og undertekster? Det bruger jeg ret meget, og det vil være lidt træls, hvis jeg skal sidde og rode rundt i een eller anden touch-screen menu for at finde funktionerne. Hvordan er jeres oplevelse af det?
  5. Sådan helt ærligt...: Hvor ofte oplever I, at I trykker på fjernbetjeningen, og så betjener den en anden enhed end forventet (fordi I har glemt at skifte 'tilstand')?
  6. Mit TV har en tåbelig uvane med at lade mute-ikonet blive på skærmen, når man slår lyden fra. Derfor skal jeg skrue ned for lyden (og ikke mute), når jeg skal bruge surround-anlægget. Kan man indkode 'skru ned til 0' som en del af en makro?
  7. Jeg antager, at alle special-funktioner på en enhed lægger sig som dynamiske knapper i display'et. Kan man selv slette, tilføje og ikke mindst flytte rundt på disse funktioner?

Som I måske kan forstå, er jeg lige dele interesseret og skeptisk - selvom jeg er træt af de mange remotes på sofabordet, så har jeg svært ved at tro, at det kan være mere simpelt, end at hver enhed har hver sin egen remote - og hver funktion har sin egen knap. Dér er da ikke noget at tage fejl af...

Så jeg vil gerne have jeres helt ærlige vurdering, med både de fordele og ulemper, I oplevede, da I skiftede til uni-remote.

På forhånd tak!

· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
Baronen3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-August-2006
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 23:12

Hej.

Forsøger at besvare dine spørgsmål, på baggrund af erfaringer med Harmony One:

1. Jo du har ret, det kan lade sig gøre at lave rod i en aktivitet, hvis man manuelt tænder eller slukker en enhed. Jeg ser det ikke som et problem efter at man har vænnet sig til betjeningen. Man kan til enhver tid skifte til komponent betjening, altså uden om den pågældende aktivitet, tænde/slukke og betjene alle sine enheder, også under en aktivitet.
  2. Du har igen ret. Sluk knappen, slukker for de komponenter som den valgte aktivitet har tændt for. Hvis man istedet har benyttet "komponent betjening" frem for "aktivitets betjening", er det den pågældende komponent man slukker. Igen kan man betjene hver komponent direkte og rette op, hvis man har lavet rod.  
  3. Når en aktivitet oprettes, f.eks. "Se DVD", spørger Harmony, om hvilke af dine komponenter der benyttes, og om man som standard vil styre lyden på tv'et eller forstærkeren. Hvis så man en enkelt gang, f.eks. kun vil ha lyden på tv'et og ikke den standard over forstærkeren, kan man gå i "komponent mode" og slukke receiveren. En anden mulighed kunne være at du på aktiviteten "se DVD" også ligger volume op og ned på tv'et ind. Så du på de faste knapper, både har forstærkerens og tv'ets lyd justering.
  4. Bruger ikke selv text-tv meget, men har på min "Se tv" aktivitet lagt knapperne: "Tekst-tv", "Grøn+" og "rød-" ind på faste knapper, så det er nemt at bruge. En ivrig text-tv bruger vil sikkert ligge flere knapper ind.
  5. Den første uge gjorde jeg det måske 10 gange, og nu sker det nok én gang om ugen. Fruen lidt oftere:-) 
  6. Det tør jeg ikke svare på. Måske andre kan byde ind der.
  7. Mht. til knapper så har du ret i at de faste knapper er nemmere at bruge end dem på displayet. Jeg synes der er tilstrækkeligt med faste knapper, så der er plads til at smide lidt ekstra funktioner på hver aktivitet. Speciel funktionerne ligger så på skærmen, de første 6 knapper er direkte tilgængelig på skærmen, og de efterfølgende skal man bladre frem til.  

Jeg har selv været meget skeptisk inden købet, og var også i tvivl om hvilken remote det skulle være. Efter et par måneders undersøgen, blev det et impulskøb der afgjorde valget. Jeg er sikker på man kan få bedre og frækkere universal remotes, men alle dem fandt spændende kostede langt mere end harmony one.

Den er ikke perfekt, men gør det virkelig godt, og jeg har ikke fortrudt valget. Den er fantastisk nem opsætning med Harmony software. Af ulemper kan nævnes at touch knapperne skal rammes rimelig præcis, da man nemt kan komme til at skifte side frem for at aktivere den på gældende knap, men igen, sålænge det ikke er primær funktioner der ligger i displayet, er det ikke noget stort problem. Og så skal man vende sig til at når man anvender en lang makro, med flere komandoer til flere komponenter skal man huske at rette remoten mod anlægget, i et 1-3 sekunder som "transmit ikonet" lyser i. Blot noget at vænne sig til.

Fruen skulle have en uges tid til at acceptere den, men er nu også glad for den, på trods af at hun intet har gjort for at sætte sig ind i den, så det kan ikke være helt galt:-) De gamle remotes har ikke været fremme siden, heller ikke til opsætningaf receiveren.

Jeg håber det har besvaret nogle af dine spørgsmål, og lettet dit valg om et evt. køb.

Redigeret af Baronen3 - 19-November-2008 kl. 23:14
Baronen's setup: Pioneer Vsx-921_-_ PS3_-_ Denon DVD1930_-_DVB-T2 boks_-_WD TV Live_-_Sharp 46XD1_-_SVS 5.1 m. PB12 _-_ Harmony One_-_ IR4PS3_-_ LK IHC_-_ Synology 211+
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 08:19
Tusind tak for svaret, det er godt med noget førstehånds-erfaring!
· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 14:52

Lige lidt opklaring til 3):

Hvis jeg efter at have startet "Se DVD" slukker recieveren - skifter fjernbetjeningen så automatisk volumen-kontrol m.v. til TV?

Oprindeligt skrevet af Baronen3 Baronen3 skrev:

En anden mulighed kunne være at du på aktiviteten "se DVD" også ligger volume op og ned på tv'et ind. Så du på de faste knapper, både har forstærkerens og tv'ets lyd justering.

Det tror jeg ikke helt, jeg forstår... Volumen-knapperne kan vel ikke virke til to enheder på samme tid...? Og hvis den kan, så vil jeg jo også skrue op og ned for TV'et, når recieveren er tændt...

· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8664
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af Dr. Jones Dr. Jones skrev:

Lige lidt opklaring til 3):

Hvis jeg efter at have startet "Se DVD" slukker recieveren - skifter fjernbetjeningen så automatisk volumen-kontrol m.v. til TV?

Nej, det bedste er at oprette to aktiviteter: en til DVD+Reciever og en til DVD+TV.

Et generelt råd: lad være med at styre komponenterne direkte og hold dig til aktiviteter. Det er nemt og du undgår problemer med at styre forkerte ting,

Redigeret af lunddal - 20-November-2008 kl. 15:18
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 15:36

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Et generelt råd: lad være med at styre komponenterne direkte og hold dig til aktiviteter.

Ja, jeg er dog lidt bekymret for netop rod i selvstændig styring / aktivitetsstyring. Eksempler:

• Jeg vil se en gl. optagelse fra min HDD-recorder, og trykker på "Se HDD". Tilfældigvis er optageren allerede tændt, da er ved at lave en timer-optagelse - det medfører, at recorderen bliver slukket i stedet (og den igangværende optagelse afbrudt).
  • Jeg ser TV og beslutter mig for at sætte en DVD på. Det går jeg hen og gør. Så trykker jeg på "Se DVD+reciever", hvilket fint tænder for min reciever - og slukker TV'et og DVD'en.
  • Jeg ser en optagelse fra min HDD, som er så spændende, at jeg gerne vil have surround-anlægget tændt. Jeg trykker derfor på "HDD+Reciever", hvilket tænder for recieveren og slukker TV'et og HDD'en.

Har jeg helt misforstået princippet, eller er ovenstående bekymringer valide?

· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 15:40

Jeg vil se en gl. optagelse fra min HDD-recorder, og trykker på "Se HDD". Tilfældigvis er optageren allerede tændt, da er ved at lave en timer-optagelse - det medfører, at recorderen bliver slukket i stedet (og den igangværende optagelse afbrudt).

Nu ved jeg ikke hvad det er for en recorder, men min Pioneer slukker ikke hvis den er i gang med at optage, og det er da kritisk hvis en recorder kan afbrydes nemt.

Jeg ser TV og beslutter mig for at sætte en DVD på. Det går jeg hen og gør. Så trykker jeg på "Se DVD+reciever", hvilket fint tænder for min reciever - og slukker TV'et og DVD'en.

Den slukker ikke for TV, da den godt er klar over at TV er tændt (det har du jo tændt med Se TV aktiviteten).

Derudover skal du trykke Se DVD+Receiver inden du propper DVD'en i - det kan du jo gøre mens du finder skiven frem. Så slemt er det altså heller ikke.

Jeg ser en optagelse fra min HDD, som er så spændende, at jeg gerne vil have surround-anlægget tændt. Jeg trykker derfor på "HDD+Reciever", hvilket tænder for recieveren og slukker TV'et og HDD'en.

Igen, ting remoten ved er tændt forbliver tændt, hvis de skal bruges i den nye aktivitet.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2008 kl. 08:10

Hmm... Ja, I har nok ret i, at det er et spørgsmål om at affinde sig med tankegangen, og så handle derefter = aldrig betjene apparaterne manuelt.

Måske sku jeg bare tage jeres ord for, at man vænner sig til det...

· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2
· Arion AC-9410PVR HDMI
· Philips BDP 7500
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2008 kl. 10:34
Taget i betragtning at man på en Harmony først skal vælge Komponenter og derefter den komponent man vil styre for at kunne styre apparaterne enkeltvis, så er det faktisk mere besværligt end udelukkende at benytte aktiviteterne.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 09:40

jeg har også lige fået en Harmony One, men den kan kun finde mit tv.
den har også skrevet de andre, men de virker ikke, skal jeg så overfører hvert enkelt tast til min harmony one.
hvor kan man søge i deres database, for at tjekke om de skulle være der. 

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

jeg har også lige fået en Harmony One, men den kan kun finde mit tv.
den har også skrevet de andre, men de virker ikke, skal jeg så overfører hvert enkelt tast til min harmony one.
hvor kan man søge i deres database, for at tjekke om de skulle være der. 

Alle min fandtes i databasen, det gør du når du tilføjer en komponent i menuen på din pc.
SVP03
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 11:13
Nu kan den starte tv blueray og forskærker op på en gang. Man skal hvis bare holde sig til udelukkende at benytte aktiviteterne. Min harddisk optager vil jeg nok stadig styre med den orginale. Det bliver vist for besværligt med Harmony.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu