recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårligt billede HDMI. Nyt grafikkort??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDårligt billede HDMI. Nyt grafikkort??

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Tubs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 18-November-2008
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Emne: Dårligt billede HDMI. Nyt grafikkort??
    Sendt: 19-November-2008 kl. 16:53

Hejsa...

Har lige fået sat en media pc til i stuen, og installeret vista med mce. Det er sat sammen med en 50" Samsung plasma full HD(PS-50P96FD) via et HDMI kabel. Grafikkortet er et GeForce Nvidia 7600GT. Problemet er at billedet ser lidt mærkeligt ud i farverne. Det er lidt sløret, og med et lilla skær. Jeg har prøvet at justere både farve, kontrast osv. + opløsning i en uendelighed, men kan bare ikke få det ret godt. Jeg har også prøvet med et andet HDMI kabel, som jeg bruger til en blu-ray afspiller, men det hjalp desværre heller ikke.  

Hvad gør jeg forkert? Ville det være bedre med et DVI-HDMI kabel istedet?

Mvh. Torben

Redigeret af Tubs - 29-November-2008 kl. 21:43
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 19:32

Hvis der i grafikdriveren eller afspilleren er en HUE- eller TINT-indstilling, kan det være den, der står forkert. Den skal stå til default.

Til top
Tubs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Hvis der i grafikdriveren eller afspilleren er en HUE- eller TINT-indstilling, kan det være den, der står forkert. Den skal stå til default.

Det er desværre sort snak for mig.. Jeg har ikke ret meget forstand på computere, og er vist det man bare kalder "bruger", men synes ikke lige jeg kan finde sådan nogle indstillinger til skærm/grafik.

Billedet ser ikke ud til at køre i særlig høj opløsning, selvom man sætter den til 1080*1920 HDTV. Det virker lidt som om, at der ikke er en flydende overgang mellem farverne, og visse farver får et lilla skær. Billedet er betydeligt dårligere end når man ser analog tv på fjernsynets indbyggede tuner, og det burde det vel ikke være??

Redigeret af Tubs - 20-November-2008 kl. 14:09
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 14:46
Sørg for at du sender opløsningen i 1920x1080p og at det gøres i 50hz
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Tubs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 20:22

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Sørg for at du sender opløsningen i 1920x1080p og at det gøres i 50hz

Hej Patriarken..

Det hjælper desværre heller ikke.. Synes efterhånden jeg har prøvet samtlige opløsninger og frekvenser, men billedet ser stadig underligt ud. Der er forøvrigt heller ingen lyd med, men der skal måske seperat kabel fra lydkort til det??

Kan det være at man ikke kan sende billedet til fjernsynet via HDMI kabel? Fjernsynet har 3 HDMI indgange og en der hedder pc in (vist et 15 polet) og en s-video in. Skærmkortet har både HDMI, DVI og s-video udgang.

Har desværre ikke et DVI-HDMI kabel til at forsøge mig med, men burde det ikke være det samme som HDMI i begge ender??

Mvh. Torben

Til top
Weebyx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Februar-2008
Sted: Denmark
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af Tubs Tubs skrev:

Hejsa...

Har lige fået sat en media pc til i stuen, og installeret vista med mce. Det er sat sammen med en 50" Samsung plasma full HD(PS-50P96FD) via et HDMI kabel. Grafikkortet er et GeForce Nvidia 7600GT. Problemet er at billedet ser lidt mærkeligt ud i farverne. Det er lidt sløret, og med et lilla skær. Jeg har prøvet at justere både farve, kontrast osv. + opløsning i en uendelighed, men kan bare ikke få det ret godt. Jeg har også prøvet med et andet HDMI kabel, som jeg bruger til en blu-ray afspiller, men det hjalp desværre heller ikke.  

Hvad gør jeg forkert? Ville det være bedre med et DVI-HDMI kabel istedet?

Mvh. Torben

Jeg har samme grafikkort sat til mit 50" plasma, og det ser perfekt ud. Har du installeret de nyeste nvidia drivere til grafikkortet ?

Kan du se på dit tv hvilket signal det får ind, så du kan være sikker på at du sender det rigtige fra PC'en. Du skal desuden være opmærksom på at nogle tv, f.eks Pioneer har en "1 til 1" eller "pixel til pixel" valgmulighed under de forskellige formater tv'et kan vise. Om Samsung også har det ved jeg ikke. Prøv at se i manualen under PC tilslutning, om der står nævnt nogle forbehold.

/Weebyx

Til top
Tubs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2008 kl. 00:38

Jeg har nu rodet videre med det, og sjovt nok er billedet bedst når jeg sætter den ned til 23 Hz, uden at det dog bliver helt fantastisk. Jeg har godt nok kun de par klip, der ligger i media center når man installerer det, til at prøve med, men billedet er lidt grumset i forhold til alm. tv på fjernsynet, og det skal vel være mindst lige så godt? Har lige siddet og læst lidt om hdmi kabler på AV-Connection.dk, og kan forstå at det ikke er dem alle der understøtter 1080p. Kan også se i manualen til mit fjernsyn, at de skal understøtte hdmi version der ikke er ældre end 1.3. Kan det så være fordi mine kabler er for ringe, for det er vist bare noget billigt knald??

Oprindeligt skrevet af Weebyx Weebyx skrev:

Jeg har samme grafikkort sat til mit 50" plasma, og det ser perfekt ud. Har du installeret de nyeste nvidia drivere til grafikkortet ?

Kan du se på dit tv hvilket signal det får ind, så du kan være sikker på at du sender det rigtige fra PC'en. Du skal desuden være opmærksom på at nogle tv, f.eks Pioneer har en "1 til 1" eller "pixel til pixel" valgmulighed under de forskellige formater tv'et kan vise. Om Samsung også har det ved jeg ikke. Prøv at se i manualen under PC tilslutning, om der står nævnt nogle forbehold.

/Weebyx

Hej Weebyx

Jeg har opdateret driver til Nvidia kortet.. Kører du dit billede via et hdmi-kabel? Har kigget i manualen til mit Samsung, men kan ikke lige finde sådan en feature, som i Pioneer. Vil evt. prøve at få fat i et kabel til min pc in på fjernsynet, og se hvad der så sker. Der er en PC menu i fjernsynet, men den kan åbenbart kun bruges hvis computeren er sat til i pc in.

Redigeret af Tubs - 21-November-2008 kl. 10:27
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2008 kl. 10:39
Faktisk kan nogle TV vise et dårligt billede via HDMI fra en PC i forhold til et signal der kommer via VGA (PC in), så jeg ville ikke være bleg for at bruge et VGA kabel i stedet. Hvis naturligvis man ikke skal bruge 1080P. Og man ikke bruger Blu-Ray med HDCP.

VGA står altid flot skønt det som nævnt ikke er i 1080P (1920x1080), men på det rigtige TV kan det ikke slå HDMI. Men ellers kan det netop godt skabe problemer.   
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2008 kl. 11:15

Jeg ville nok starte med at afinstallere din grafikkortdriver og så installere den nyeste version du kan finde på Nvidias hjemmeside. Det lyder på dig som om det er et helt nyt mediecenter (købt færdiglavet?), men du har nok efterhånden været inde og pille ved forskellige ting der kan have en indflydelse. Selvom det ikke er sådan dit problem startede (da du jo ikke har rodet med indstillingerne før problemet er opstået), så gør det fejlfinding en del lettere hvis vi ved at din grafikkort-driver og -indstillinger er helt "rene".

Udover det så skal du som patriarken siger være sikker på at opløsningen sendes i 1920x1080p 50hz (frekvensen er meget vigtigt for et ordentligt billede). Der er vidst noget med at MCE og VMC selv ændrer på opløsning og frekvens når det startes, uafhængigt af indstillingerne andre steder. Jeg ved ikke hvordan det fungerer, da jeg ikke bruer VMC, men det er der andre der må vide mere om.

Jeg tvivler på at HDMI-kablet er dit problem. Som udgangspunkt er der det med HDMI kabler hvis der overføres billede, så virker det. Hvis der er noget i vejen med kablet, så opstår der pixelleringer, ikke dårlige farver. Det skyldes at signalet er digitalt og hvis signalet ikke modtages 100% som det er afsendt, så vil der ikke ske ændringer i oplysningerne, men derimod fejl = Pixelleringer. Hvis du også bruger kablet andre steder uden problemer, så bør det ikke være noget problem.

1:1 Pixelmapping (som der nævnes tidligere) tror jeg heller ikke har noget med dit problem at gøre. Dette problem relaterer sig hovedsageligt til over-scan problematik - altså hvor der mangler noget af billedet i kanterne. Mit Samsung tv (PS42Q96, 1024x768 panel) har en indstilling der hedder "Just Scan" som gør at jeg ikke får overscan. Om dette er det samme som 1:1 Pixelmapping ved jeg ikke, men den gør at det 1280x720p signal jeg sender fra min HTPC fylder skærmen til kanten, uden overscan. Den findes på mit tv i menuen for billedindstillinger - Her er det det første punkt. Kan ikke huske hvad det hedder (noget med "billede-indstilling", "billede-format" eller lignende), men selve indstillingen står altid som standard til "16:9". Mulighederne hedder så noget med "16:9", "4:3", "Just Scan" + andre. Jeg tror ikke det løser dit problem, men det man kan aldrig vide.

For kort at opsummere de vigtigste ting (det blev vist en lang post ): Slet og geninstaller nyeste driver, sørg for at opløsningen og frekvensen er rigtigt. Se om det hjælper, ellers kom tilbage.

Til top
Tubs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2008 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

For kort at opsummere de vigtigste ting (det blev vist en lang post ): Slet og geninstaller nyeste driver, sørg for at opløsningen og frekvensen er rigtigt. Se om det hjælper, ellers kom tilbage.

Hej jonaskp.

Så har jeg prøvet at slette og geninstallere nyeste driver, men det hjalp desværre ikke. Opløsningen er sat til 1080x1920P 50Hz. "just scan" funktionen i mit Samsung, gør at billedet så passer i størrelse til skærmen. Ved 1080x1920P 60Hz, som åbenbart er den skærm specifikke opløsning, passer billedstørrelsen uden "just scan" funktionen, men billedet ser umiddelbart ens ud.. Hvis billedet skal se bare nogenlunde ud, skal den sættes til 576P, men så bliver ikonerne på skærmen godt nok STORE.

Ved snart ikke hvad jeg skal prøve.. Nyt skærmkort måske??

Her er lige et par billeder, så I kan få en idé om hvordan det ser ud.

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2008 kl. 19:17

Det kunne se ud som om:

1. du bruger 8 -bit farvedybde (256 farver)

eller

2. gamma'en er indstillet forkert

(begge indstilles på PC'en, grafikkortet)

Til top
Tubs Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2008 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Det kunne se ud som om:

1. du bruger 8 -bit farvedybde (256 farver)

eller

2. gamma'en er indstillet forkert

(begge indstilles på PC'en, grafikkortet)

Hej Bantam

Desværre...

1. Den står godt nok på 32bit

2. Har prøvet at justere gamma, kontrast, lysstyrke osv. i en uendelighed, men det kan ikke få billedet til at se "rigtig" ud i farver og opløsning.

Mvh. Torben

Redigeret af Tubs - 24-November-2008 kl. 19:54
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu