Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Leon S
Bruger
Oprettet: 03-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 61
|
Emne: utilsigtet skrivebekyttelse Sendt: 25-November-2008 kl. 17:39 |
Der kørte for nogen tid siden en debat her om, at en CD-rom pludseligt optræder som skrivebeskyttet, uden at man selv har gjort noget som helst. Men der kom ikke noget egentligt resultat ud af den. Jeg har nu problemet på flere CD-rommer. "Skrivebeskyttet". og under egenskaber melder systemet "Ingen ledig plads", selv om skiven kun er måske halvt fuld. Jeg har fundet det der flueben, der hedder "skrivebeskyt", og slettet det flere gange. Men hver gang dukker det op igen; - og ind på skiven kommer jeg ikke. Besynderligt nok kan jeg kopiere hver enkelt fil, og så gemme denne et andet sted !?! - mærkeligt. Har I kommentarer til dette?
|
Leon
|
|
fast2night
Guld medlem
Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
|
Sendt: 25-November-2008 kl. 17:57 |
En CD-Rom er skrivebeskyttet pr. definition = CD-(R)ead (O)nly (Media), og der kan naturligvis ikke skrives mere på mediet når brænderprogrammet har lukket CD'en.
|
Mvh Hans
|
|
Leon S
Bruger
|
Sendt: 25-November-2008 kl. 18:04 |
fast2night skrev:
En CD-Rom er skrivebeskyttet pr. definition = CD-(R)ead (O)nly (Media), og der kan naturligvis ikke skrives mere på mediet når brænderprogrammet har lukket CD'en.
|
Nej, det har du ret i. Men se, jeg glemte at skrive, at jeg benytter genskivbare skiver, d.v.s. format: -RW; og det er gået godt i lang tid. Men det kunne du jo ikke vide, når jeg ikke skrev det.
|
Leon
|
|
jeje
Guld medlem
Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
|
Sendt: 25-November-2008 kl. 18:13 |
En CD-ROM er en CD med data presset ind i skiven, og den kan ikke ændres.
Du mener nok en CD-R. Der kan brændes nye data på en CD-R så længe, den ikke er lukket. Hvis den een gang er blevet lukket, kan der aldrig mere skrives nye data til den. Hvis du ønsker at tilføje nye data senere, skal du, hver gang du brænder data på en CD, indstille brænderprogrammet til ikke at lukke CD-en.
EDIT: Note til mig selv: Husk at opdatere vinduet før du svarer!
Redigeret af jeje - 25-November-2008 kl. 18:15
|
|
jeje
Guld medlem
|
Sendt: 25-November-2008 kl. 18:25 |
Kan du se i brænderprogrammet, at det virkeligt er en CD-RW? Jeg tænker på, om du har byttet rundt på nogle no-name skiver.
|
|
fast2night
Guld medlem
Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
|
Sendt: 25-November-2008 kl. 19:19 |
Leon S skrev:
fast2night skrev:
|
Nej, det har du ret i. Men se, jeg glemte at skrive, at jeg benytter genskivbare skiver, d.v.s. format: -RW; og det er gået godt i lang tid. Men det kunne du jo ikke vide, når jeg ikke skrev det. |
Det er samme problematik. Er skiven først lukket bliver den til en CD-Rom.
|
Mvh Hans
|
|
Leon S
Bruger
|
Sendt: 25-November-2008 kl. 22:33 |
Jeg kan forstå, at jeg var galt på den ved at skrive "CD-rom", så det trækker jeg lige tilbage igen. Men jeg er til gengæld sikker på, at jeg ikke har byttet rundt på skiverne. Jeg sidder med en af de berørte foran mig; og på den står: "Sony - CD-RW - CD ReWritable - 650 MB". Jeg har længe købt dem, og begynder med at formattere dem, og kan derefter begynde at skrive på dem - igen og igen og ..... lige indtil jeg forleden installerede en Sony ekstern DVD-brænder! - - Ka' det være den, der har omdefineret noget? - Men hvorfor skulle den det?
|
Leon
|
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 25-November-2008 kl. 22:51 |
Den eneste forskel på CD-R og CD-RW er, at du kan slette HELE skiven og starte forfra, hvis det er en CD-RW.
I daglig brug opfører de sig ens. Dvs. du kan skrive ekstra indhold ned på dem, indtil du lukker dem, men du kan ikke overskrive eksisterende indhold.
|
|
jeje
Guld medlem
|
Sendt: 26-November-2008 kl. 00:27 |
Allan Olesen skrev:
Den eneste forskel på CD-R og CD-RW er, at du kan slette HELE skiven og starte forfra, hvis det er en CD-RW.I daglig brug opfører de sig ens. Dvs. du kan skrive ekstra indhold ned på dem, indtil du lukker dem, men du kan ikke overskrive eksisterende indhold.
|
Jeg må give dig og fast2night ret. Jeg har prøvet med Nero, og man kan ikke tilføje på en lukket CD-RW. Det kan man derimod godt på en DVD+RW.
Leon S skrev:
Jeg kan forstå, at jeg var galt på den ved at skrive "CD-rom", så det trækker jeg lige tilbage igen. Men jeg er til gengæld sikker på, at jeg ikke har byttet rundt på skiverne. Jeg sidder med en af de berørte foran mig; og på den står: "Sony - CD-RW - CD ReWritable - 650 MB". Jeg har længe købt dem, og begynder med at formattere dem, og kan derefter begynde at skrive på dem - igen og igen og ..... lige indtil jeg forleden installerede en Sony ekstern DVD-brænder! - - Ka' det være den, der har omdefineret noget? - Men hvorfor skulle den det? |
Ja, det er nok den nye brænder eller måske brændersoftwaren, som håndterer den nye brænder forkert. Jeg foreslår at du prøver at opdatere brændersoftwaren og firmwaren i brænderen.
|
|