recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Fælleskøb ®
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fælleskøb af DVDO Edge + kalibrering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFælleskøb af DVDO Edge + kalibrering

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Emne: Fælleskøb af DVDO Edge + kalibrering
    Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 18:09

Vær med på Fælleskøb af en DVDO Edge scaler, den nye prisvenlige scaler. Her incl. kalibrering.

Spørgsmål herunder >>

Redigeret af Lars - 22-Oktober-2008 kl. 18:11
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Fredericia
Point: 421
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 19:34

Hmm... det kan godt være, jeg er blind - men hvor længe løber dette fælleskøb?

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 19:51
Strålende ide  Og særdeles velvalgt tidspunkt nu jeg har lige fået nyt tv. Kan I ikke lige overtale Otto til lave en udvidet pakke med en Oppo-bd?

Med risiko for at udstille min uvidenheden på kalibrerings/scalerområdet. Jeg ladet mig fortælle at man normalt kalibrerer hver indgang i tv'et. Hvis man fx  har tre hdmi-indgang med hhv en yousee box, en blu-ray og en ps3 så bliver hver indgang kalibreret for sig. Men med en scaler smider man det hele i den og så er der kun en indgang i tv'et (fra scaleren) og så skal der kun kaliberes en indgang - er det rigtigt opfattet?

Redigeret af Stampe - 22-Oktober-2008 kl. 19:52
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 20:00

Oprindeligt skrevet af anoz anoz skrev:

Hmm... det kan godt være, jeg er blind - men hvor længe løber dette fælleskøb?

Du er ikke blind - det har forhandleren ikke oplyst

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 20:05

Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Men med en scaler smider man det hele i den og så er der kun en indgang i tv'et (fra scaleren) og så skal der kun kaliberes en indgang - er det rigtigt opfattet?

Ja.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 22:52

Strålende ide  Og særdeles velvalgt tidspunkt nu jeg har lige fået nyt tv. Kan I ikke lige overtale Otto til lave en udvidet pakke med en Oppo-bd?

Dén diskussion vil jeg helst vente med til jeg ved hvad Oppo'en rent faktisk præcist skal koste, men som nævnt tidligere, så er Oppo'en et ultra lav-avance produkt, som bliver prissat sådan at nogen former for rabatter er udelukket, det vil umiddelbart også gælde for bundle-tilbud. Så jeg vil hellere sige det sådan at jeg forventer at i hvert fald i starten vil langt størstedelen af køberne være Recordere.dk og Hifi4all.dk brugere alligevel, så hvorfor sætte en kunstigt høj pris for at have plads til rabat - vi sætter prisen så aggressivt vi kan fra starten i stedet for. Det er vel dybest set dét der giver den mest gennemskuelige prisstruktur for alle.

Sagt på en anden måde: Rabatten på øvrige fælleskøb gives fordi butikken helt eller delvist spares væk, så man rammer en masse kunder uden at bruge så meget butikstid, fordi kunderne gennem forummet skaffer flere kunder. Det er sådan set allerede gjort med den distributionsstruktur der er på Oppo, så Oppo er populært sagt per definition et fælleskøbs-tilbud.

Med risiko for at udstille min uvidenheden på kalibrerings/scalerområdet. Jeg ladet mig fortælle at man normalt kalibrerer hver indgang i tv'et. Hvis man fx  har tre hdmi-indgang med hhv en yousee box, en blu-ray og en ps3 så bliver hver indgang kalibreret for sig. Men med en scaler smider man det hele i den og så er der kun en indgang i tv'et (fra scaleren) og så skal der kun kaliberes en indgang - er det rigtigt opfattet?

Både og, kan man vel egentlig sige... Normalt når man taler om at kalibrere for hver enkelt kilde, så er det sjældent fordi der laves egentligt forskellige justeringer per indgang på selve tv'et, men i stedet kontrolleres det at hver enkelt kilde leverer signalerne korrekt, og at de signaler matcher tv'ets input. Dét skal stadig gøres, blot fra kilde til scaler, plus at scaleren skal matches til tv'et. Der kan være issues med visse tv ved at sætte scaleren ind i kæden, da EDGE konsekvent leverer RGB output. Nogle tv behandler disse anderledes end YCbCr output som de fleste afspillere leverer, derfor er det vigtigt at input og output matches, fra kilde til scaler og fra scaler til tv.

Kort sagt: Ja, der kalibreres kun én indgang på tv'et (stadig med day/night hvis tv'et har mulighed for det), sådan at scaler til tv er korrekt, og så justerer man såvidt muligt afspillerne så de passer til et korrekt tv. Det er bedre end at forsøge at kompensere for afvigelser i afspillerne ved at rette på tv'et, derfor er dén fremgangsmåde den bedste - med eller uden scaler.

Håber det er forståeligt, ellers spørg endeligt videre...

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Både og, kan man vel egentlig sige... Normalt når man taler om at kalibrere for hver enkelt kilde, så er det sjældent fordi der laves egentligt forskellige justeringer per indgang på selve tv'et, men i stedet kontrolleres det at hver enkelt kilde leverer signalerne korrekt, og at de signaler matcher tv'ets input. Dét skal stadig gøres, blot fra kilde til scaler, plus at scaleren skal matches til tv'et. Der kan være issues med visse tv ved at sætte scaleren ind i kæden, da EDGE konsekvent leverer RGB output. Nogle tv behandler disse anderledes end YCbCr output som de fleste afspillere leverer, derfor er det vigtigt at input og output matches, fra kilde til scaler og fra scaler til tv.

Kort sagt: Ja, der kalibreres kun én indgang på tv'et (stadig med day/night hvis tv'et har mulighed for det), sådan at scaler til tv er korrekt, og så justerer man såvidt muligt afspillerne så de passer til et korrekt tv. Det er bedre end at forsøge at kompensere for afvigelser i afspillerne ved at rette på tv'et, derfor er dén fremgangsmåde den bedste - med eller uden scaler.

Der faldt min 10-øre om ikke andet... Det fattede jeg!
Men det med RBC og YCbCr forstod jeg tilgengæld ikke så meget af, så det må du gerne uddybe Otto... Og måske endnu vigtigere, hvad er konsekvenserne? Hvad skal man tænke på i den henseende?

Redigeret af Asklepios - 22-Oktober-2008 kl. 23:04
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 23:02

Dén diskussion vil jeg helst vente med til jeg ved hvad Oppo'en rent faktisk præcist skal koste, men som nævnt tidligere, så er Oppo'en et ultra lav-avance produkt, som bliver prissat sådan at nogen former for rabatter er udelukket, det vil umiddelbart også gælde for bundle-tilbud. Så jeg vil hellere sige det sådan at jeg forventer at i hvert fald i starten vil langt størstedelen af køberne være Recordere.dk og Hifi4all.dk brugere alligevel, så hvorfor sætte en kunstigt høj pris for at have plads til rabat - vi sætter prisen så aggressivt vi kan fra starten i stedet for. Det er vel dybest set dét der giver den mest gennemskuelige prisstruktur for alle.

Sagt på en anden måde: Rabatten på øvrige fælleskøb gives fordi butikken helt eller delvist spares væk, så man rammer en masse kunder uden at bruge så meget butikstid, fordi kunderne gennem forummet skaffer flere kunder. Det er sådan set allerede gjort med den distributionsstruktur der er på Oppo, så Oppo er populært sagt per definition et fælleskøbs-tilbud.

10 - 4. Planen er såmænd også at jeg under alle omstændigheder skal have oppo'en. Er der noget nyt om dato for levering? Jeg mener at have læst "november" og det kunne være rart at få scaler, kalibrering og oppo i et hug. Og jeg er tålmodigt anlagt så jeg kan sagtens vente på det hele.

Det var det, takker
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 23:15

Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Der faldt min 10-øre om ikke andet... Det fattede jeg!
Men det med RBC og YCbCr forstod jeg tilgengæld ikke så meget af, så det må du gerne uddybe Otto...

Jeg skal prøve at gøre det kort og letforståeligt - som regel ender det med at være højst den ene af delene...

Helt fra bunden: Øjet ser i RGB. Du har en masse røde, grønne og blå modtagere i øjet. Derfor fungerer et tv også i RGB, med røde, grønne og blå pixels. Når vi skal gemme billedet på en DVD eller en blu-ray plade, er det imidlertid spild af plads at gemme information om Rød, Grøn og Blå hver for sig. Derfor omregner man det til et format kaldet YCbCr, som kort fortalt indebærer at du kan smide noget information væk, som man så senere kan regne sig tilbage til. Så fylder informationerne mindre på skiven.

Når vi overfører signalet fra afspilleren til tv'et, kan vi således vælge enten at overføre det som YCbCr som det ligger på skiven, og lade tv'et konvertere til RGB, eller at lade afspilleren konvertere til RGB og så overføre RGB til tv'et. DVDO har valgt at konstruere EDGE scaleren sådan at uanset om signalet kommer ind som YCbCr eller RGB, så sender den det ud som RGB.

Så langt så godt. Grunden til at dét kan give issues med tv'et, er at nogle tv forventer at hvis signalet det modtager er RGB, så kommer det fra en PC. Og digitale signaler fra en PC er principielt forskellige fra digitale signaler fra en video-kilde, mht. sort/hvid niveauer. I et 8 bit system har du 256 niveauer af lysstyrke. På en PC er 0 = sort, 255 = hvid - meget logisk. På et video-signal har man "headroom" og "footroom" (ja, det hedder det faktisk...), det betyder at reference-punkterne for sort og hvid er hhv. 16 og 235 i stedet for. Hvis scaleren så leverer et video-signal, men tv'et behandler det som et PC-signal (eller bare i det hele taget behandler signalet forkert, hvilket man aldrig kan udelukke i denne verden), så risikerer man at klippe detaljer væk i sorte og/eller hvide områder. Derfor er det vigtigt at kontrollere at sort/hvid levels passer, når man tilslutter udstyr til tv'et - og dette bliver selvsagt en tand mere kompliceret at holde styr på, når vi skubber et led mere ind i kæden.

Dette er iøvrigt en af forskellene på EDGE og VP-modellerne, på VP-modellerne kan du vælge mellem RGB og YCbCr, og du har bedre muligheder for at tilpasse signalet mellem PC og video levels. EDGE er i højere grad et plug-n-play produkt, hvor man forlader sig lidt mere på at det tilsluttede udstyr kan sættes korrekt op.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 23:20

10 - 4. Planen er såmænd også at jeg under alle omstændigheder skal have oppo'en. Er der noget nyt om dato for levering?

Der arbejdes på en ny udmelding. Men ellers skal vi nok passe lidt på at tråden her ikke kommer til at handle om alt muligt andet end DVDO EDGE og kalibrering i dén sammenhæng.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 23:52
Hvis man skal havde en DVDO Edge, så ville de så ikke værre smart at købe
en Oppo DV 980H, som kan sende det rene interlace signal vide til Edge,
som alt ande lige ville give Edge en beder udganga punkt ?

En ander fordel ved DV-980H, er at den kan sende DSD fra SACD vider til en
Onkyo forstærker, det ville så sige med combo Oppo DVD-980H og DVDO
Edge opnår man det beste lyd og bilde.

Og hvis jeg har forstået det korrekt, når det komme til justring, så er det
beste at justere TV til korrekt farve, også afpasse div. bilde kilder, med
bruge af Edge til TV, da der kan værre forskell på div. bilde kilder ?
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2008 kl. 23:56
Super initiativ der Otto!

Vildt fristende, men er lidt i tvivl om jeg egentlig vil få det store ud af det med mit skrammelkasse af et TV, og en PS3 som afspiller

Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu