recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - High end HTPC dele ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHigh end HTPC dele ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ShadowDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Emne: High end HTPC dele ?
    Sendt: 25-November-2008 kl. 20:55

Hej gutter,

Som fortsættelse af min tidligere post  skal jeg nu til at bygge mig et Mediecenter.

Problemet er ikke så meget at bygge den, men mere delene - De fleste indlæg jeg har kunne finde både herinde og mange andre steder har været omkring HTPC i mellemklassen(ca. 6000 kr) - Hvor jeg kan spendere godt og vel 12-14.000 kr. som der er sat af specifikt til en HTPC.

Jeg går mest op i at den er billig i drift - Den indledende investering må godt være større, da jeg pt. kan spare rundt regnet 50% på hardware.

Dele indtil videre:
  • 2xFloppyDTV -> 1xDVB-C + 1xDVB-S
  • 2xSamsung F1 - 1 tb
Målet er at den fungere som:
  • DVB-S Radio afspiller og modtager
  • DVB-C modtager -> Stofa Zaptor
  • Afspiller af DVD og bluray film
  • Optager
  • Normal TV viewing

Hvad ville i råde mig til at dele? Stadig en 4850e og et 780G bundkort?

Redigeret af ShadowDK - 25-November-2008 kl. 20:58
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2008 kl. 21:17

Du kan godt købe dyrere dele, men kan ikke se grunden til det, mener ikke PT der er noget bedre på marked..

Du kan lave en intel løsning med en kraftigere CPU og et G45 bundkort, men om det er "bedre" end AMD løsningen vil jeg ikke sige..

Hvis du gerne vil bruge flere penge, så er det muligvis HFX du skal satse på, flot design, og lydløs.. men bedre, nej ikke rigtig.

Du kan evt kigge her på delene, det er dyrt, men også lækkert... http://www.mcubed-store.com/catalog/index.php?cPath=44

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2008 kl. 23:19

Tak for svaret Pizzabager - Vil en Intel løsning ikke være dyrere  i drift mht. strøm?

Jeg overvejede måske at købe en Q9550 intel.. blot fordi jeg kunne.. men lyder måske lidt som at det er en mindre god ide?

Jeg har godt haft kig på HFX, men er dog ikke glad for at der er så lidt plads i dem.. er det ikke svært at arbejde med deres kabinetter?
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2008 kl. 10:44

Ingen der kan komme med nogle yderligere råd? :/
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 23:49
Der er IMO ingen grund til at købe en Q9550. I en HTPC
har du ikke behov for mere end en fornuftig DualCore
processor, så kan du klare det meste. En vigtig faktor i
en HTPC er også støj og kraftig processor = Mere Varme =
Mere Køling = Mere støj.
Derfor, find noget udstyr der er kraftigt nok, men
heller ikke mere end det.

Med hensyn til HFX kabinetter har jeg altid ment de er
overvurderede. Jeg har aldrig selv ejet et, så kan ikke
udtale mig fra personlig erfaring, så en del af det er
måske bare fordomme. De er skideflotte (nogen af dem),
men jeg kan ikke se hvorfor man skal bruge penge og
kræfter på et kabinettet der er 100% støjsvagt når du
kan lave et kabinet med aktive blæsere som man i praksis
ikke kan høre alligevel.
Et passivt kølet system bliver væsentligt varmere end et
aktivt kølet, og varme slider på komponenterne. Især
harddiske tager skade af for meget varme.
Om det har en betydning ved jeg ikke (under alle
omstændigheder snakker vi efter flere års brug), men jeg
kan godt lide trygheden ved at vide at mit system har en
temperatur der ihvertfald på ingen måde er skadeligt for
mit hardware.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2008 kl. 16:00
Hvis jeg skulle råde må det blive det der allerede er sagt, nemlig at satse på et godt flot kabinet. De flotteste koster ret mange penge, men så oser de også af kvalitet i stuen. De er muligvis også  i nogle tilfælde lettere at bygge i.

Men det skal ikke være et kabinet med store køleplader, det er tiden løbet fra, da der efterhånden ikke bruges så meget strøm som førhen. Og man hører ikke de blæsere der anvendes, ikke engang en box køler til fx en 4850e, som er et ret godt valg til en HTPC.

Så kunne man overveje en løsning med et grafikkort, måske på et bundkort uden grafik, men det sparer man nok ikke meget på. Det handler jo også om stabilitet. Bruger man gigabytes 780G bundkort eller et andet, kunne man anvende et HD 4550 grafikkort som har 7.1 LPCM lyd ud via HDMI i stedet for blot som normalt kun 5.1 DTS. Er ikke helt klar over den fulde betydning af det, bortset fra anvendelsen ved 7.1 brug. Grafikkortet bruger kun 20 watt og drosler ned i forbrug ved lavere belastning.  Kunne være en mulighed. Gengivelsen er nok også bedre end man ellers får.

Det er ikke noget gamerkort, men mange nye spil kan godt spilles på low.

Men som allerede sagt er der nogle ting man kan gøre, men an opnår måske ikke noget specielt.

Til top
mrbrunodk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-December-2008
Sted: Kolding
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2008 kl. 12:01

Jeg har selv lavet et Medie Center med et 780G bundkort og en 4850e processor og en Corsair TX650 Aktiv PFC strømforsyning

Jeg har lavet følgende målinger med sådan en af de billige strømmålere:

Standby: 4-5 watt

Se optaget TV: 75 watt

Se DVD:75-80 watt.

Det hele er monteret i et Antec P180 kabinet med en 200mm langsom kørende køler så det er rimelig stille.

Mine andre medie centre har brugt ca. 12-16 watt i standby og ca. 120 watt ved brug.

Henrik

Redigeret af mrbrunodk - 01-December-2008 kl. 12:01
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2008 kl. 15:34
Jeg syntes det er rigtigt at man ikke skal bruge returretten til at fejlsøge.

I dette tilfælde har jeg skønnet at det var grafikkortet der var noget galt med da det var for gammelt, et nyere kort med hardware acceleration, HDMI og HDCP vil være et rigtigt godt bud fremad og vil sikkert løse ethvert problem.

Sandsynligheden for at man sender et godt perfekt virkende kort tilbage i denne situation er ret lille, særlig hvis prisen ikke har været belastende.

Så et bedre kort kan altså  være det  rigtige og løse problemet som det også fremgår af udviklingen i sagen. Patriarken foreslår nogle udmærkede kort, men måske skulle man seriøst overveje et HD 4550 med 7.1 lyd. Det bruger samme chip som 4850 og man får sikkert noget ved dette valg. det koster lidt over 400 de rigtige steder. Der er også et HD 4350. 

Et sådant kort (begge) drosler ned for strøm når det ikke belastes og bruger max 22 watt. Der er ikke meget.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu